بازدهي آيفکس ۴۴ درصد شد

تاریخ انتشار : 1398/04/22

به گزارش ايبِنا، معامله‌گران فرابورس در هفته منتهي به ۲۱ تيرماه به دادوستد ۱۰ ميليارد و ۱۳۰ ميليون ورقه بهادار به ارزش ۴۷ هزار و ۳۳۲ ميليارد ريال اقدام کردند که به رشد ۴۷ و ۴۱ درصدي حجم و ارزش اين مبادلات انجاميد.

بر اساس اين گزارش، شاخص کل فرابورس که در آخرين روز کاري هفته گذشته در ارتفاع ۳ هزار و ۲۱۳ واحدي قرار داشت با ۴۱ واحد رشد در پايان اين هفته در سطح ۳ هزار و ۲۵۴ واحدي ايستاد. از اين رو آيفکس به ترتيب بازدهي ۹ و ۴۴ درصدي را از ابتداي ماه و سال جاري به ثبت رساند.

وضعيت بازار اول و دوم

همچنين به استثناي بازار اول که در پي مبادله ۷۳۱ ميليون سهم به ارزش ۳۲۱۳ ميليارد ريال با کاهش ۱۵ و ۲۱ درصدي حجم و ارزش دادوستدي مواجه شد، تمامي بازارهاي فرابورس عملکرد مثبتي را در اين هفته بر جاي گذاشتند.

از سويي ديگر، بازار دوم با ثبت معامله ۲۵۴۴ ميليون سهم به ارزش بالغ بر ۱۲ هزار و ۵۳۰ ميليارد ريال، رشد ۲۲ و ۳۹ درصدي حجم  ارزش معاملاتي را تجربه کرد. ادامه مبادلات بازار سهام به دادوستد ۶۶۷۰ سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۴۶۹ ميليارد ريال انجاميد که از رشد افزون بر ۷۰ درصدي حجم و ارزش اين مبادلات نسبت به هفته گذشته حکايت دارد.

بازار ابزارهاي نوين مالي

افزون بر اين، رصد مبادلات اوراق طي اين هفته نشان مي‌دهد که در بازار ابزارهاي نوين مالي نقل‌وانتقال ۱۸۵ ميليون ورقه به ارزش ۱۲ هزار و ۱۲۰ ميليارد ريال صورت گرفته است که در اين ميان دادوستد ۱۱ ميليون ورقه به ارزش ۹۶۶۲ ميليارد ريال مربوط به اوراق بدهي بوده است.

جابه‌جايي‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله به ثبت معامله ۱۷۲ ميليون ورقه به ارزش ۲۲۹۰ ميليارد ريال منتهي شد. همچنين خريداران و فروشندگان اوراق تسهيلات مسکن ۳۷۰ هزار ورقه تسه به ارزش ۱۶۸ ميليارد ريال را نقل‌وانتقال دادند که حجم و ارزش اين دادوستدها نسبت به هفته گذشته بيش از ۱۰ درصد افزايش يافته است.

هفدهم تيرماه انتقال نماد شرکت ويتانا در نماد «غويتا» از بازار پايه ب و گشايش اين نماد در بازار دوم از رويدادهاي مهم اين هفته بود. بدين ترتيب هر سهم اين شرکت که در گروه محصولات غذايي و آشاميدني به جز قند و شکر قرار دارد، ۱۲۳۰ تومان کشف قيمت شد.

ارزش معاملات خرد

نگاهي به ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختيار سهام به تفکيک گروه‌هاي صنعت نشانگر آن است که محصولات شيميايي با در اختيار گرفتن ۱۶ درصد بيشترين سهم را از ارزش کل معاملات خرد را به خود اختصاص داده است.

دو گروه بانک‌ها و موسسات اعتباري و اين انبوه‌سازي، املاک و مستغلات نيز هر کدام ۸ درصد از ارزش کل مبادلات سهام را دراختيار گرفتند. در مجموع ارزش کل معاملات خرد بازار سهام و اختيار سهام به بيش از ۳۲ هزار و ۶۵۷ ميليارد ريال رسيد.