رواج استفاده بازرگانان و مسافران ايراني از ارزهاي مجازي

تاریخ انتشار : 1398/04/23

در شرايطي که به علت تحريم‌هاي آمريکا، روند مبادلات مالي و پرداخت‌هاي بين المللي با چالش مواجه شده و بازرگانان در انتقال دلار و ساير ارزهاي مورد نياز خود از طريق نظام بانکي، محدوديت دارند، برخي با استفاده از فناوري‌هاي جديد و به ويژه ارزهاي ديجيتال توانسته‌اند اين موانع را برطرف کنند.

پيگيري‌هاي خبرنگار ايرنا نشان مي‌دهد که برخي مسافراني که با مزيت‌هاي ارزهاي ديجيتال آشنا شده‌اند به جاي حمل دلار و يا ارز کشور مقصد، اقدام به واريز بيت کوين در کيف پول الکترونيکي خود (والت) مي‌کنند.

اين مسافران به جاي اسکناس و ارز فيزيکي که احتمال سرقتش وجود دارد از اين ابزارهاي جديد براي پرداخت در مراکز تجاري، خريد بليت هواپيما و پرداخت هزينه رستوران استفاده مي‌کنند.

به نظر مي‌رسد که در سايه تعلل چندين ساله نهادهاي ذيربط در به تصويب رساندن قوانين مرتبط با ارزهاي ديجيتال، مردم راه خود در استفاده از اين ارزهاي مجازي را يافته و در حال رفع مشکلاتشان با بهره‌گيري از اين فناوري‌هاي جديد هستند.

استفاده بازرگانان خرد از بيت کوين به جاي دلار

يک بازرگان ايراني که در زمينه صادرات و واردات به برخي کشورهاي همسايه و اروپايي فعاليت مي‌کند به خبرنگار اقتصادي ايرنا، گفت: استفاده از ارزهاي ديجيتال مزاياي زيادي دارد، از زمان استفاده از بيت کوين براي پرداخت‌هاي خود در خارج از کشور، ديگر نيازي به حمل دلار ندارم.

اين فرد که تمايلي نداشت نامش اعلام شود، افزود: در سال‌هاي اخير به علت تحريم‌ها براي حواله کردن دلار و يورو براي خريد محصولات، مشکلات زيادي داشتم، اما اکنون کارم راحت شده است.

وي اضافه کرد: اکنون به جاي تهيه دلار که دردسرهاي زيادي دارد و همچنين حمل آنکه احتمال سرقت در آن زياد است به راحتي، بيت کوين پرداخت مي‌کنم.

اين بازرگان خاطر نشان کرد: البته استفاده از بيت کوين و ساير ارزهاي ديجيتال مانند هر موضوع جديدي نياز به آموزش دارد، به همين دليل به افراد تازه کار و کساني که با سازوکار فعاليت با آنها آشنا نيستند توصيه نمي‌شود.

وي پيشنهاد داد: دستگاه‌هاي مسئول به جاي موضع گرفتن و تهديد کردن، بهتر است از اين ابزار براي دور زدن تحريم‌ها استفاده کرده و روند معاملات خارجي کشور را تسهيل کنند تا فعالان اقتصادي به صورت قانوني، فعاليت‌هاي خود را انجام دهند.

افزايش ۲۰ درصدي تقاضا براي رمز ارزها براي مبادلات خارجي

«محمد حق وردي» کارشناس بازار مالي در کشور پيش از اين در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا گفته بود: بر اساس تخمين‌ها مي‌توان گفت حدود ۲۰ درصد از افزايش تقاضا براي ارزهاي ديجيتال در ماه‌هاي اخير ناشي از تشديد تحريم‌ها بوده که جذابيت اين ارزها را براي برخي فعالان اقتصادي افزايش داده است، اما علت اصلي بالا رفتن جذابيت ارزهاي ديجتيال رشد قيمت اين نوع ارزها در بازارهاي جهاني و نيز رشد قيمت دلار است.

اين فعال صنعت ارزهاي ديجيتال درباره استفاده صادرکنندگان و واردکنندگان و فعالان اقتصادي از ارزهاي ديجيتال براي نقل و انتقال پول گفت: به تازگي برخي از شرکت‌هاي فعال به سراغ ما و ساير فعالان صنعت ارز ديجيتال رفته و براي نقل و انتقال پول‌هاي خود از طريق اين نوع ارزها درخواست داشته‌اند.

وي با توصيه به بازرگانان براي استفاده از ارزهاي ديجيتال، تاکيد کرد: بازرگانان بايد توجه داشته باشند که دو نوع ارز ديجيتال وجود دارد که دسته نخست، داراي نوسان بسيار زيادي هستند، اما دسته دوم داراي ثبات نرخ هستند که به آنها «استيبل کوين» مي‌گويند.

حق وردي گفت: براي حل مشکل نوسان نرخ اين ارزهاي ديجيتال توصيه مي‌شود که از ارزهاي ديجيتال باثبات که بر پايه نرخ دلار ارزش گذاري مي‌شوند استفاده شود تا با چنين مشکلاتي مواجه نشوند.

استفاده گردشگران و مسافران از رمز ارزها

«حميد راد» از فعالان صنعت ارزهاي ديجيتال نيز به خبرنگار اقتصادي ايرنا گفت: مردم به دليل آشنايي با مزاياي ارزهاي ديجيتال در استفاده از اين ارزهاي مجازي، جلوتر از مديران و مسؤولان هستند.

وي با بيان اينکه اصلي ترين کاربرد ارزهاي ديجيتال در پرداخت‌هاي بين المللي است، افزود: برخي کشورها اقدام به قانوني کردن استفاده از اين ارزها کرده و به شکل گسترده از آنها استفاده مي‌کنند که از جمله مي‌توان به ژاپن، شرق آسيا و اروپا اشاره کرد.

اين عضو انجمن بلاکچين ايران اضافه کرد: در کشورهاي محدودي مانند هند و يا چند کشور آفريقايي به شدت با اين نوع ارزها برخورد مي‌شود.

راد به روند رو به گسترش اين نوع ارزها در پرداخت‌هاي خرد اشاره کرد و گفت: در شماري از کشورهاي اروپايي براي خريدهاي خرد مانند خريد بليت هواپيما از اين نوع ارزهاي ديجيتال استفاده مي‌شود، اما هنوز آنگونه که بايد همه گير نشده است.

وي ادامه داد: در شرايطي مانند تحريم که نتوان از طريق نظام بانکي اقدام به جابجايي پول کرد، از اين نوع ارزهاي مجازي، استفاده زيادي مي‌شود که مسافران از آن استفاده مي‌کنند.

اين فعال صنعت ارزهاي ديجيتال اظهار داشت: يکي از بهترين استفاده‌ها از ارزهاي ديجيتال مربوط به توريست‌ها و گردشگران خارجي در کشورمان است که نمي‌توانند کارت‌هاي اعتباري خود مانند مسترکارت و يا ويزا کارت را مورد استفاده قرار دهند.

راد افزود: در چندين مورد، گردشگراني که به ايران سفر کرده بودند به علت اينکه نتوانستند کارت بانکي کشور خود را در ايران استفاده کنند با مشکلاتي مواجه شدند، اين در حالي بود که در صورت داشتن ارزهاي ديجيتال به راحتي مي‌شد که آن را به پول نقد تبديل کنند.

وي به سرمايه گذاري‌هاي انجام شده در صنعت ارزهاي ديجيتال ايران اشاره کرد و گفت: به علت تأخير در تصويب قوانين و طرح نظرات ضد و نقيض توسط نهادها و مسؤولان، فعالان اين صنعت تکليف خود را نمي‌دانند که اين موضوع امنيت سرمايه گذاري را به خطر انداخته است.

اين فعال صنعت ارزهاي ديجيتال به فعاليت استارتاپ ها در اين بخش اشاره کرد و ادامه داد: پلت فرم‌هاي بومي براي فعاليت در اين صنعت توسط شرکت‌هاي دانش بنيان ايراني، تهيه شده که حتي قابليت گسترش به کشورهاي همسايه را نيز دارند اما به علت نبود قانون مشخص و مدون، فعاليت آنها و امنيت سرمايه گذاري آنها زيرسوال رفته است.

راد خاطر نشان کرد: اگرچه استفاده از اين رمزها ارزها نقاط ضعف و مشکلاتي دارد، اما مزاياي آن بيشتر از نقاط ضعف است.

وي تصريح کرد: مي‌توان براي پرداخت‌هاي خرد و زير يک ميليون دلار و دور زدن تحريم‌ها به راحتي از اين ارزهاي ديجيتال استفاده کرد، اما بسترهاي قانوني آن بايد آماده شود.