سياست‌هاي تقويت ارزش ريال در حال جواب دادن است

تاریخ انتشار : 1398/04/24

به گزارش ايبنا، شبکه خبري بلومبرگ در گزارشي ويژه به وضعيت قيمت ارز در ايران پرداخت و نوشت: پول ملي ايران که با مشکل نوسان ارزش مواجه شده بود، با اثربخش شدن اقدامات دولت براي مقابله با تحريم‌هاي آمريکا در حال بازيابي ارزش خودش است.

اين گزارش به نقل از عبدالناصر همتي، رييس کل بانک مرکزي ايران به ايجاد ثبات در بازار ارز اشاره کرد و نوشت: بررسي آمارهاي فعالان بازار ارز و قيمت‌هاي ثبت شده در بانک اطلاعاتي بلومبرگ نشان مي‌دهد که افزايش نزديک به هشت درصدي ارزش ريال در بازار آزاد در يک ماه گذشته به ثبت رسيده است.

اين گزارش مي‌افزايد: اين پيشرفت براي بازاري که با افزايش نزديک به ۵۰ درصدي دلار مواجه بود دستاورد خوبي محسوب مي‌شود. بانک مرکزي ايران در اين مدت راه‌هايي را براي حفظ ارزش ريال به کار بسته است که از آن جمله مي‌توان به راه‌اندازي سامانه نيما براي کم کردن اثر بازار سياه و کنترل نرخ بهره اشاره کرد.

حالا شرايط به جايي رسيده است که قيمت دلار در بازار آزاد به قيمت دلار در سامانه نيما نزديک شده است. يک کارشناس بانکي در اين زمينه مي‌گويد: به نظر مي‌رسد سياست‌هاي بانک مرکزي در زمينه کنترل بازار ارز و نرخ هاي بهره بانکي درحال جواب دادن است و تقاضا براي ارز در بازار نسبت به سال گذشته کاهش يافته است.