دلار خود را براي ورود به کانال ۱۰ هزار توماني آماده مي‌کند

تاریخ انتشار : 1398/04/25

موج جديد کاهش قيمت دلار از ارديبهشت آغاز شد که تاکنون ادامه داشته است؛ نرخ دلار که تا ۱۵ هزار تومان نيز بالا رفته بود به تدريج روند نزولي يافت.

در گام نخست، دلار وارد کانال ۱۴ هزار تومان و سپس کانال ۱۳ هزار تومان شد و پس از اندکي توقف دوباره به پله هاي پايين تر سقوط کرد.

در هفته هاي اخير نرخ دلار وارد کانال ۱۲ هزار توماني شده و در حال نوسان در آن است، اما شواهد نشان مي دهد که در اين رقم نيز ماندگار نبوده و به زودي به سوي رقم هاي پايين تر حرکت خواهد کرد.

بر اين اساس، کانال ۱۱ هزار توماني به عنوان نخستين هدف قيمتي به شمار مي رود که دلار به آن خواهد رسيد و در گام بعدي به کانال ۱۰ هزار توماني عقب نشيني خواهد کرد.

کاهش تاثير عوامل تلاطم زا

افزايش تنش در سياست خارجي، وضع تحريم ها توسط آمريکا و بي ثباتي اقتصادي از مهمترين دلايل رشد قيمت دلار در سال گذشته بودند. اين عوامل باعث ايجاد تلاطم در بازار ارز و در نتيجه موج سواري دلالان و رشد قيمت ها شدند.

اما اکنون، تاثير همه اين عوامل تلاطم زا از بين رفته است به طوري که حناي تهديدات دونالد ترامپ ديگر رنگي ندارد و رئيس جمهوري آمريکا هر کاري در توانش بوده انجام داده است.

ناکامي تاثير تنش هاي مربوط به سياست خارجي در رشد قيمت دلار به حدي است که حتي حمله به چند نفتکش در بندر فجيره امارات و درياي عمان و سرنگوني پهپاد جاسوس آمريکايي نيز نتوانست بهاي دلار را بالا ببرد.

مديريت هوشمندانه بازار ارز توسط دولت و بانک مرکزي نيز در برقراري ثبات در بازار ارز و کاهش تلاطمات، تاثيرگزار بوده به طوري که به اعتقاد کارشناسان، بخش مهمي از ثبات بازار ارز در هفته هاي اخير ناشي از کنترل بازار توسط دولت بوده است.

کاهش جذابيت دلار براي سرمايه گذاري

بخش عمده اي از تقاضا براي خريد دلار در ماه هاي گذشته مربوط به نگهداشت با هدف سرمايه گذاري بوده است.

پس از رشد شديد تورم و کاهش ارزش پول ملي، برخي با هدف حفظ قدرت سرمايه خود به خريد دلار با هدف سرمايه گذاري اقدام کردند که در بين آنها حتي زنان خانه دار نيز وجود داشتند.

اما در روزهاي اخير که روند حرکت دلار، نزولي شده، اين گروه اقدام به فروش دلار و سرمايه گذاري در ساير بازارها مانند بورس کرده اند.

کاهش قيمت دلار و تقويت ارزش پول ملي از ديد رسانه هاي خارجي نيز پنهان نمانده به طورري که بلومبرگ روز دوشنبه در گزارشي در مورد وضعيت بازار ارز ايران نوشت: سياست‌هاي بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران براي کنترل بازار ارز به خوبي در حال پيشرفت است.

بلومبرگ اعلام کرد: ريال، پول ملي ايران که با نوسان رو به رو شده است، به سبب تاثير اقدامات دولت براي رويارويي با تحريم‌هاي اعمال شده آمريکا به سمت بازيابي ارزش خود پيش مي رود.

بلومبرگ با اشاره به اظهارات عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي ايران در مورد بروز ثبات در بازار ارز نوشت: «بررسي آمارهاي منتشر شده توسط فعالان بازار ارز و همچنين نرخ هاي ثبت شده در بانک اطلاعاتي بلومبرگ حاکي است در يک ماه گذشته حدود ۸ درصد به ارزش ريال در بازار آزاد افزوده شده است.»

بر اساس اين گزارش، اين مساله براي بازار ايران که به سبب تحريم هاي «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريکا و خروج اين کشور از توافق هسته اي با افزايش ۵۰ درصدي بهاي دلار مواجه شده بود، دستاورد خوبي به شمار مي آيد.

به نوشته بلومبرگ بانک مرکزي ايران در اين مدت اقدامات فراواني را براي صيانت از ارزش ريال انجام داده است که يکي از اين اقدامات راه‌اندازي سامانه نيما است که هدف اصلي آن کاستن تاثيرات بازار سياه و کنترل نرخ بهره است.

کمرنگ شدن نقش دلالان در بازار ارز

به اعتقاد کارشناسان، بخشي از رشد نرخ دلار در ماه هاي گذشته مربوط به جولان دلالان ارز در بازار سياه بود که در هفته هاي اخير از ميزان فعاليت آنها کاسته شده است.

به نظر مي رسد همزمان با افزايش کنترل دولت و کاهش نرخ دلار، انگيزه دلالان براي فعاليت از بين رفته و قيمت ها در بازار، رنگ واقعي گرفته است.

رئيس کميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس نيز در اين باره گفت: بازار ارز از دلالي خارج شده است و مردم در اين زمينه نگران نباشند. راه اندازي بازار متشکل ارزي و سياست‌هاي بانک مرکزي موجب خروج بازار ارز از تلاطم‌هاي گذشته شده است.

تاج‌گردون با بيان اينکه بازار، ثبات ارزي پيدا کرده است، اظهار داشت: تجربه چند ماه گذشته نشان داد که اگر در اين زمينه اتفاق خاصي رخ دهد دولت مي‌تواند اين مشکل را برطرف کند.