مديريت بازار ارز با هدف‌گذاري بر نرخ بنيادي

تاریخ انتشار : 1398/04/30

به گزارش ايبِنا به نقل از خبرگزاري صداوسيما، حميد زمان زاده شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري درباره بازار ارز، اظهار داشت: بانک مرکزي اگر بخواهد سياست‌هاي موفقيت‌آميزي در مديريت بازار ارز داشته باشد، بايد هدفگذاري خود را روي مديريت ارز بر روي نرخ بنيادي بازار ارز بگذارد.  

وي ادامه داد: اگر بانک مرکزي زماني خلاف عوامل بنيادي بازار ارز بخواهد بازار ارز را مديريت کند روندهايش خلاف بازار و ناپايدار خواهد بود اما اتفاقي که از نيمه دوم سال ۱۳۹۷ افتاده است بانک مرکزي موفق شد برآورد مناسبي از نرخ بنيادي ارز را به دست آورد و بدون اعلام نرخ آن، طرف‌هاي عرضه و تقاضاي نرخ ارز را به نحوي کنترل کند که ثبات نسبي بر بازار ارز حول اين نرخ بنيادي حاکم باشد.

اين کارشناس اقتصادي، گفت: تغيير سياست هاي بانک مرکزي در ماه هاي اخير موجب شده نرخ ارز را حول نرخ بنيادي مديريت کنيم و از نوسانات گسترده نرخ ارز جلوگيري شود و بتوان آن را مديريت کرد.

وي گفت: بانک مرکزي در ماه‌هاي اخير با کنترل انتظارات تورمي و انتظارات بازار ارز، توانست تقاضاي سفته بازي را در اين بازار به حداقل برساند. تلاش هاي بانک مرکزي در ماه هاي گذشته موجب شد فعالان اقتصادي اين چشم انداز را پيدا کنند که بازار ارز با توجه به ريسک هايي که دارد آن بازدهي لازم و کافي را به آنها نمي‌دهد.  

زمان زاده گفت: از خرداد امسال نرخ تورم نقطه به نقطه در کشورمان با کاهش مواجه شد و پيش بيني مي شود اين کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه هاي بعدي با شتاب بيشتري ادامه يابد و يکي از عوامل کاهش اين تورم، ثبات بازار ارز است.  

وي با اشاره به اينکه حجم مبادلات بازار سرمايه در مقايسه با ديگر بازارها از جمله ارز و مسکن، کوچک است، گفت:‌شرايط بنيادين اين بازار و عرضه و تقاضا منجر به رشد شاخص بورس شده است.

زمان‌زاده اضافه کرد: تحولات اخير از جمله توقيف نفتکش انگليسي، نشان دهنده قدرت بازدارندگي منطقه‌اي ايران است. بسياري فکر مي‌کنند اين اقدامات موجب تنش و شوک ارزي مي‌شود در حالي که عکس آن است و زماني که قدرت بازدارنده خود را نشان مي‌دهيم، موجب آرامش سياسي و اجتماعي در کشور مي‌شود و همچنين برخي کشورهاي منطقه هم در حال تغيير سياست‌هاي خود نسبت به کشورمان هستند زيرا متوجه شدند که قدرتي که در منطقه باقي خواهد ماند ايران است و روي قدرت‌هاي خارجي نمي‌توان تکيه کرد.