عرضه ۶ ميليارد و ۴۴۹ ميليون يورو به سامانه نيما

تاریخ انتشار : 1398/05/01

به گزارش خبرنگار  اقتصادي ايلنا، براساس آمار و ارقام منتشر شده در سامانه نيما مجموع معاملات خريد ارز بابت واردات در چهار ماه نخست سال جاري به ۶ ميليارد و ۴۴۹ ميليون يورو رسيد. در حاليکه در اين بازه زماني مجموع معاملات فروش ارز بابت صادرات ۶ ميليارد و ۶۱۵ ميليون يورو است.

تير 1

 همچنين براساس همين آمار، مجموع معاملات خريد ارز بابت واردات در تيرماه يک ميليارد و ۹۵۲ ميليون يورو و مجموع معاملات فروش ارز بابت صادرات يک ميليارد و ۹۴۱ ميليون يورو بوده است. بنابراين در تير ماه سال جاري ارز، عرضه شده در سامانه نيما  از ماه‌هاي فرودين و خرداد بيشتر و از ارديبهشت کمتر بوده است.

براساس آمار مندرج در سامانه نيما ميانگين نرخ فروش يورو در بازار ثانويه در تيرماه ۱۲۶۷۰ تومان بوده است که نشان دهنده روند صعودي در اين نرخ است. بطوريکه ميانگين نرخ فروش يورو به صورت ماهانه در فروردين، ارديبهشت و خرداد به ترتيب ۱۰۳۲۷ تومان، ۱۰۲۶۷ تومان و ۱۱۲۵۱ تومان بوده است.

تير 2

 روند افزايشي نرخ سامانه نيما از يک سو و کاهش نرخ بازار آزاد از سوي ديگر، باعث شده است تا فاصله اين دو نرخ نسبت به هر زمان ديگر کمتر شود. روند افزايشي نرخ سامانه نيما به گونه‌اي بوده است که ميانگين نرخ فروش يورو در اين سامانه از ۹۵۶۲ تومان در تاريخ پنج فروردين به ۱۲۹۹۰ تومان در ۳۰ تيرماه رسيده است. همچنين نرخ يورو در بازار آزاد در ۵ فرودين سال جاري ۱۵۱۵۰ تومان بود که ۳۱ تير به ۱۳۸۰۰ تومان کاهش يافته است

تير 5

همچنين براساس اطلاعات مندرج در سامانه نيما افزايش نرخ فروش يورو در اين سامانه از يک روند پايدار از ابتداي سال تاکنون داشته است.

تير 3