اگر رفتار اعضاي FATF به دور از سياسي‌کاري باشد، مي‌توانيم با آن‌ها همکاري کنيم

تاریخ انتشار : 1398/05/05

محمدرضا پورابراهيمي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايلنا، درباره اقدامات تقابلي گروه مالي اقدام مشترک (FATF) و اينکه آيا مجمع تشخيص مصلحت نظام نبايد نظرش را نسبت اين موضوع زودتر اعلام کند، گفت: طبيعتا مجمع تشخيص مصلحت نظام بر اساس زمان‌بندي نظرش را اعلام مي‌کند، اينکه چه زماني نظرش را بيان کند مشخص نيست و ظاهرا در حال کار کارشناسي هستند.

اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد:‌ اين‌که آمريکايي‌ها بخواهند با ما در خصوص FATF از نظر سياسي برخورد کنند، قابل قبول نيست. دغدغه ما در اين جريان اين است که جنس رفتار اروپايي‌ها و آمريکا مواجهه سياسي با جمهوري اسلامي است.

وي خاطرنشان کرد: واقعيت FATF اين است قصد دارد با پولشويي مبارزه و جلوي تامين مالي تروريسم را بگيرد و شفاف‌سازي کند اما ما با يک جريان سياسي در ذيل اين قضيه رو به رو هستيم.

نماينده مردم کرمان با بيان اينکه امروز در دنيا کشورهايي هستند که رسما به پولشويي کمک مي‌کنند، گفت: اگرچه اين کشورها خودشان اقدامي نمي‌کنند اما به ساير کشور در زمينه پولشويي کمک و از آن‌ها حمايت مي‌کنند و جالب است که جزء کشورهايي هم هستند که در ليست FATF پذيرفته شده‌اند. 

وي تاکيد کرد: اين براي سازماني که ادعا مي‌کند گروه ويژه اقدام مالي است و با تروريسم و پولشويي مبارزه مي‌کند بسيار شرم‌آور است که اعضايي داشته باشد که رسما اين کارها را انجام مي‌دهند و اين سازمان هم هيچ کاري انجام نمي‌دهد.

پورابراهيمي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران قانون و ضوابطي را تصويب مي‌کند با رويکردي که بتواند عملياتي و اجرايي کند اما مشاهده مي‌کنيم که با آن برخورد مي‌کنند.

وي تاکيد کرد: ما اعتقادمان بر اين است که آن چيزي که در FATF انجام مي‌شود اگر بر رويکرد غيرسياسي باشد ما با آن‌ها مي‌توانيم همکاري کنيم اگر نباشد به صلاح نيست جمهوري اسلامي وارد اين موضوع شود و در اينصورت مجمع هرچه اين موضوع را عقب بياندازد خيلي بهتر است.

اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه اگر پيوستن ايران به  FATF به نتيجه نرسد آيا ما جايگزيني براي مراودات مالي خواهيم داشت يا خير، گفت: بله روش‌هاي مختلفي وجود دارد، امروز پيمان‌هاي پولي جايگزين مي‌شود.

وي خاطرنشان کرد:‌ تحريم‌هايي که امروز آمده است نمونه‌اي از FATF است، درحال حاضر وضعيت ما وضعيت بازار آزاد است؟ يعني ما مبادله پولي مي‌کنيم؟ با دنيا رابطه پولي داريم؟ طبيعتا چنين چيزي نيست.

به گفته پورابراهيمي پيمان‌هاي پولي، ارزهاي ديجيتال و کارهاي مختلف وجود دارد که مي‌توانيم در مراوادت بانکي خود آن‌ها را تعريف کنيم.

وي ادامه داد: همين امروز که ما مشمول ليست سياه  (FATF) نيستيم بدتر از اعضاي اين ليست با ما رفتار مي‌کنند.

اين عضو کميسيون اقتصادي تاکيد کرد: اگر اعضاي FATF رفتارشان را بر اساس واقعيت بگذارند ما مي‌توانيم با آن‌ها همکاري کنيم اما ادبيات آمريکا در اين موضوع سياسي است و تخصصي و اقتصادي نيست.