تناقض‌گويي درباره سرنوشت ۱.۳ميليارد دلار ارز دولتي

تاریخ انتشار : 1398/05/08

به گزارش خبرنگار مهر، بيست و چهارم تيرماه سال جاري سعيد نمکي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با حضور در کميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينکه در اين وزارتخانه دو کانون فساد وجود دارد، گفت: ۱ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار ارز به واردات تجهيزات و لوازم پزشکي اختصاص يافته و هنوز دقيقاً معلوم نيست چه کسي برده، چه چيزي آورده و به چه کساني داده است.

اين در حالي است که تنها چند روز پس از ادعاي وزير مبني بر مفقودي اين حجم از ارز دولتي، سازمان غذا و دارو ليست شرکت‌هاي دريافت‌کننده ارز دولتي براي واردات لوازم و تجهيزات پزشکي را منتشر کرد؛ طبق اين ليست، بيش از ۱۰۰ شرکت حدود ۱.۳ ميليارد دلار ارز دولتي براي واردات تجهيزات پزشکي دريافت کرده‌اند.

همچنين مديرکل فعلي و سابق اداره‌کل تجهيزات و ملزومات پزشکي سازمان غذا و دارو نيز، به ادعاهاي مطرح شده از سوي وزير بهداشت واکنش نشان دادند و تلويحاً مساله عدم شفافيت تخصيص ۱.۳ ميليارد دلار ارز دولتي به شرکت‌هاي واردکننده در اين سازمان را تکذيب کردند.

رد ادعاي وزير بهداشت توسط مديران سازمان غذا و دارو

به گزارش مهر، بيست و ششم تيرماه سال جاري سيدحسين صفوي، مديرکل تجهيزات و ملزومات پزشکي سازمان غذا و دارو در خصوص جزئيات تخصيص ۱.۳ ميلياردلار ارز دولتي به شرکت‌هاي واردکننده تجهيزات و ملزومات پزشکي گفت: تا پايان سال گذشته حدود ۱.۱ ميليون دلار از اين مقدار از گمرک ترخيص شده و پيگيري‌ها در سال ۹۸ حاکي از آن است که بقيه موارد يا ترخيص شده يا در حال پيگيري جهت حمل، ورود و ترخيص است.

وي افزود: بخش زيادي از اين تجهيزات و ملزومات پزشکي به نوعي در شبکه توزيع قرار دارد که بايد با نظارت دقيق به نحوي مديريت کنيم که به نرخ مصوب به دست مصرف‌کنندگان واقعي برسد و از بروز هرگونه تخلف احتمالي ممانعت شود.

همچنين رضا مسائلي، مديرکل سابق تجهيزات و ملزومات پزشکي سازمان غذا و دارو نيز در اين رابطه اظهار داشت: در شرايط تحريم نه تنها سوءمديريتي در اين حوزه صورت نگرفته و منابع ارزي به هدر نرفته است، بلکه اقدامات هوشمندانه و تلاش‌هاي صادقانه و شبانه روزي مديران و دست‌اندرکاران نظام سلامت خصوصاً در حوزه تجهيزات پزشکي سبب کاهش و به حداقل رسيدن اثرات و تبعات تحريم‌هاي ظالمانه امريکا در اين حوزه نيز شده است.

وي با اشاره به انتشار فهرست دريافت‌کنندگان ارز دولتي در حوزه دارو و تجهيزات پزشکي تاکيد کرد: اين ليست به تفکيک هر ثبت سفارش پس از تأييد وزارت بهداشت، سازمان توسعه تجارت، بانک‌مرکزي، بانک عامل و نهايتاً گمرک توسط بانک‌مرکزي منتشر شده که براي عموم نيز قابل دسترسي است.

وزير بهداشت يا مديران سازمان غذا و دارو، کدام درست مي‌گويند؟

به گزارش مهر، اظهارات متناقض مسئولان نظام سلامت کشور از جمله وزير بهداشت و دوتن از مديران سابق و فعلي سازمان غذا و دارو در مورد هدررفت منابع ارزي جهت واردات لوازم و تجهيزات پزشکي، حکايت از ضرورت شفاف‌سازي وزارت بهداشت در خصوص ارز تخصيص يافته به شرکت‌هاي واردکننده دارد.

به نظر مي‌رسد با توجه به اينکه در حال حاضر از ظرفيت کامل «سامانه رديابي، رهگيري و کنترل اصالت کالاهاي سلامت محور» يا همان TTAC در مرحله توزيع اقلام سلامت‌محور از جمله دارو بهره برداري نمي‌شود، وزارت بهداشت براي جلوگيري از مخاطراتي همچون «احتکار»، «فاسد شدن» و يا «تخلفات شرکت‌هاي پخش در شبکه توزيع»، بايستي ضمن ايجاد ثبات مديريتي در سازمان غذا و دارو، تکميل سامانه TTAC را هرچه سريع‌تر در دستور کار قرار دهد.

 خبرگزاري مهر نيز اخيرا در گزارشي با عنوان «چرا طرح شناسه کالا در گروه کالايي محصولات سلامت محور عقب گرد کرد؟» به تاخير در بهره برداري از اين سامانه پرداخت. گزارش مهر  از تغييرات متعدد در سطوح مختلف مديريتي در سازمان غذا و دارو حکايت داشت به طوريکه ظرف مدت ۶ سال ۲۹ تغيير مديريتي در اين سازمان صورت گرفته است.