حباب سکه طلا به مرز صفر نزديک شد

تاریخ انتشار : 1398/05/08

عبادالله محمدولي در گفت وگو باخبرنگار اقتصادي ايرنا درباره آخرين وضعيت بازار طلاي کشور، افزود: بازار طلا اکنون دچار رکود شده و قيمت ها به شدت متغير شده است.

وي با برشماري عوامل ايجاد رکود و بي ثباتي در بازار طلا، گفت: بخش اصلي نوسان قيمت طلا ناشي از تغيير قيمت دلار است.

رئيس انجمن صنفي کارفرمايان طلا و جواهر با بيان اينکه جذابيت سرمايه گذاري در بازار طلا را از بين برده ايم، افزود: عامل ديگري که رکود در اين بازار را به دنبال داشته، وجود هزينه هاي سربار به اين بازار است که باعث افزايش قيمت ها شده است.

وي يادآور شد: در برخي کشورها براي توليد طلا مانند ساير صنايع، معافيت‌ها و مشوق هايي در نظر گرفته مي شود، اما در ايران نه تنها معافيت مالياتي وجود ندارد بلکه به شيوه هاي مختلف هزينه هايي به اين صنعت تحميل مي شود.

کاهش شديد حباب سکه

رئيس انجمن صنفي کارفرمايان طلا و جواهر با اشاره به نوسانات قيمت طلا و سکه در بازار آزاد، گفت: ديروز (دوشنبه) قيمت هر مثقال طلا به يک مليون و ۷۸۰ هزار تومان و هر گرم طلاي ۱۸ عيار به ۴۱۱ هزار تومان رسيد.

محمدولي افزود: هر قطعه سکه تمام بهار آزادي طرح جديد نيز چهار ميلون و ۱۷۰ هزار تومان و سکه طرح قديم به قيمت چهار ميليون و ۸۰ هزار تومان فروخته شد.

رئيس انجمن صنفي کارفرمايان طلا و جواهر درباره ميزان حباب سکه (اخلاف ارزش واقعي و بازاري) نيز گفت: ميزان حباب سکه نيز به کمترين ميزان خود رسيده به طوري که ديروز حباب سکه به حدود ۷۰ هزار تومان کاهش يافته و در حال نزديک شدن به صفر است.

وي يادآور شد: کاهش حباب سکه ناشي از افت خريد و فروش و افت جذابيت سرمايه‌گذاري در بازار طلا و سکه بوده است.

مهاجرت سرمايه گذاران از بازار طلا

رئيس انجمن صنفي کارفرمايان طلا و جواهر با بيان اينکه اين روزها، ميزان توليد و به تبع آن فروش طلا به شدت کاهش يافته است، اضافه کرد: کاهش معاملات بازار طلا، تعطيلي کارگاه هاي توليدي، بيکاري شاغلان و همچنين خروج سرمايه گذاران از اين بازار را به دنبال داشته است.

وي خاطر نشان کرد: خروج سرمايه گذاران از بازار طلا سبب مهاجرت آنها به بازارهاي موازي مانند بازار ارز، مسکن و خودرو مي شود.

آزادسازي واردات شمش طلا

رئيس انجمن صنفي کارفرمايان طلا و جواهر با تاکيد بر لزوم حمايت از صنعت طلا در کشور، اضافه کرد: در سال هاي اخير که بازار طلاي ايران دچار رکود و بي ثباتي بوده، کشورهايي مانند ترکيه، هند و ايتاليا توانسته اند سهم خود در بازار طلاي جهاني را ارتقا دهند.

محمدولي با بيان اينکه سياست و برنامه مشخصي براي جايگاه و سهم طلا در اقتصاد کشور وجود ندارد، ادامه داد: همواره بدون وجود برنامه هاي خاص، صرفا نظاره گر تحولات مي شويم تا مشکلي رخ دهد بعد به سراغ رفع مشکل مي رويم.

وي درباره اظهارات اخير سخنگوي هيات دولت مبني بر تسهيل واردات طلا و نقره نيز گفت: واردات شمس طلا و نقره آزاد شده، اما محدوديت واردات مصنوعات طلا همچنان پابرجاست.