جهانگيري آيين‌نامه استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري‌شده را ابلاغ کرد

تاریخ انتشار : 1398/05/14

تهران-ايرنا- معاون اول رئيس جمهور آيين‌نامه اجرايي استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري‌شده در کشور را به منظور ايجاد بستري امن، کم هزينه، ‌شفاف و پرسرعت براي تبادلات اقتصادي و بکارگيري با رويکرد تسهيل فضاي کسب وکار ابلاغ کرد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر هيات دولت، مطابق اين آيين‌نامه، استفاده از رمز ارزها (فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري‌شده) صرفاً با قبول مسئوليت خطرپذيري (ريسک) از سوي متعاملان صورت ميگيرد و مشمول حمايت و ضمانت دولت و نظام بانکي نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نيست.
براساس اين مصوبه، استخراج فرآورده هاي پردازشي رمزنگاري شده رمزارزها (ماينينگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجاز است.
همچنين سازمان ملي استاندارد ايران موظف است با همکاري وزارت‌خانه‌هاي نيرو و ارتباطات و فناوري اطلاعات، برچسب انرژي و استانداردهاي کيفيت توان الکترونيکي و استانداردهاي فناورانه مرتبط براي توليد و واردات تجهيزات فرآورده هاي پردازش رمزنگاري شده رمزارزها (ماينينگ) را تدوين و ابلاغ نمايد.
تأمين برق متقاضيان استخراج رمزارزها صرفاً با دريافت انشعاب برق از شبکه سراسري يا احداث نيروگاه جديد خارج از شبکه سراسري صورت مي گيرد.
بر اين اساس تعرفه برق متقاضيان استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري شده رمزارزها (ماينينگ) با قيمت متوسط ريالي برق صادراتي با نرخ تسعير سامانه نيما که توسط وزارت نيرو تعيين و اعلام مي گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.
همچنين تعرفه سوخت گاز مورد نياز متقاضيان استفاده کننده از برق توليدي خارج از شبکه وزارت نيرو با قيمت ۷۰ درصد متوسط ريالي گاز صادراتي با نرخ تسعير سامانه نيما محاسبه مي شود و تعرفه سوخت مايع نيز با قيمت متوسط ريالي سوخت مايع صادراتي با نرخ تسعير سامانه نيما که توسط وزارت نفت تعيين و اعلام مي گردد، محاسبه و اعمال خواهد شد.
مصرف برق و گاز براي استخراج رمزارزها (ماينينگ) در ساعات و زمان اوج مصرف ممنوع است.
 هيات وزيران در جلسه ۶ مرداد ۱۳۹۸ آيين‌نامه استخراج فرآورده‌هاي پردازشي رمزنگاري‌شده در کشور را تصويب کرده است.