ماليات بر عايدي سرمايه بخشي از لايحه ماليات بر مجموع درآمد مي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/05/15

به گزارش ايسنا، احمد زماني در خصوص برنامه دولت براي استقرار نظام ماليات بر عايدي سرمايه گفت: سازمان امور مالياتي کشور با درک ضرورت تکميل و گسترش پايه هاي مالياتي به عنوان يکي از راهکارهاي توسعه نظام مالياتي و ارتقاي عدالت مالياتي، مطالعات و اقدامات لازم درخصوص استقرار ماليات بر عايدي سرمايه را از اواسط سال گذشته آغاز کرد.

وي افزود: تحولات قيمتي در بازار املاک و ساير دارايي ها در سال اخير که عموما در هنگام بروز نوسانات قيمتي به شدت هدف فعاليت هاي بورس بازي و سوداگرانه قرار مي گيرند و منجر به افزايش و انحرافات قيمتي شديدتر ناشي از ورود سوداگران به اين بازارها مي شوند، سازمان امور مالياتي را به تسريع در ارايه اين لايحه مصمم تر ساخت و لذا لايحه جامع ماليات بر عايدي سرمايه به نحوي که عايدي همه انواع دارايي هايي از اين نوع شامل املاک، مسکن، سهام، خودرو، طلا ، ارز و سکه و ساير حق الامتيازها را پوشش دهد، تهيه و تقديم وزارت امور اقتصادي و دارايي گرديد.

طبق اعلام سازمان امور مالياتي، معاون اين سازمان خاطرنشان کرد: پيش نويس لايحه ماليات بر عايدي سرمايه با دستور وزير امور اقتصادي و دارايي در جلسات کارشناسي با حضور معاونين وزارتخانه و برخي صاحبنظران دانشگاهي مطرح و تکميل و نهايي شد. موضوعي که بايد به آن توجه کرد نظر برخي کارشناسان و صاحبنظران مالياتي مبني بر ضرورت استقرار نظام ماليات بر عايدي سرمايه در قالب نظام ماليات بر جمع درآمد است.

وي تصريح کرد: با توجه به اينکه سازمان امور مالياتي کشور مطابق دستور وزير امور اقتصادي و دارايي متن پيش نويس لايحه ماليات بر جمع درآمد را نيز در دست تهيه دارد و تدوين اين لايحه نيز در مراحل نهايي کار قرار دارد، مقرر شده است لايحه ماليات بر عايدي سرمايه، مطابق متن نهايي شده موجود در قالب فصلي از ماليات بر جمع درآمد درج و تقديم دولت شود.

به گفته او، عدم اراده يا تعلل در ارايه لايحه ماليات بر عايدي سرمايه يا کنار گذاشتن املاک و مسکن از نظام ماليات بر عايدي سرمايه، اصولا مصداق ندارد.