استقبال مشروط بخش خصوصي از حذف چهار صفر

تاریخ انتشار : 1398/05/22

رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران از استقبال مشروط بخش خصوصي از طرح حذف ۴ صفر از پول ملي خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، مسعود خوانساري صبح امروز و در نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گفت: شرط موفقيت طرح حذف ٤ صفر از پول ملي آن است که ساختارهاي اقتصادي اصلاح شده و جلوي رشد تورم گرفته شود.

وي افزود: در صورتي که جلوي تورم گرفته نشود، هرچند سال يکبار بايد شاهد حدف صفر بود و لازمه موفقيت اين طرح اصلاح ساختارهاست. رييس اتاق تهران تصريح کرد: تقريبا تمامي روساي کميسيون هاي اتاق بازرگاني خواهان حذف ارز ٤٢٠٠ توماني هستند، زيرا بستر رانت و فساد در اقتصاد است.

خوانساري اظهار داشت: تنها افراد خاصي به ارز دولتي دسترسي دارند ولي امکان دارد خريدهاي خارجي به رقم بالاتري از قيمت واقعي اعلام شود که اين موضوع باعث خروج سرمايه از کشور مي شود.

وي با بيان اينکه کالاهاي اساسي و کالاهايي که ارز ٤٢٠٠ توماني مي گيرند، با قيمت واقعي خود در دسترس مردم قرار نمي گيرند، افزود: قاچاق کالا بسيار زياد شده و به توليد داخل نيز ضربه مي زند زيرا برخي از توليدات کشور از مواد اوليه اي استفاده مي کنند که بخشي از آن ارز دولتي و بخشي با ارز آزاد توليد مي شود.

رييس اتاق تهران گفت: ما خواهان حذف ارز ٤٢٠٠ توماني و پرداخت يارانه نقدي ما به ازاي آن هستيم. وي در ادامه به ممنوعيت صادرات برخي از کالاها براي تنظيم بازار داخل اشاره کرد و اظهار داشت: براساس قانون صادرات و واردات تنها تجارت مشروبات الکلي، مواد مخدر و سلاح ممنوع است و نبايد مانعي براي تجارت ساير کالاها وجود داشته باشد.

خوانساري ادامه داد: امروز مي بينيم که هر وزارتخانه اي به هر دليلي صادرات کالايي را ممنوع مي کند در حالي که ما خواهان آن هستيم که ممنوعيت تجارت کالاها در دولت يا شوراي عالي سران قوا تصويب شود.

وي همچنين به تحريم محمدجواد ظريف وزير امور خارجه از سوي آمريکا اشاره کرد و افزود: خوشحاليم که پيش تر براي قدرداني از زحمات وزير خارجه در تصويب برجام و لغو تحريم ها به وي نشان امين الضرب داديم.