اجراي FATF خطري براي نظام بانکي و امنيت کشور ندارد

تاریخ انتشار : 1398/06/05

حجت الله صيدي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا در پاسخ به اين سوال که آيا از اجراي سياست حذف چهار صفر از واحد پول ملي کشور مي‌توان انتظار کاهش تورم را داشت، اظهار داشت: هدف مشخص از اجراي سياست حذف چهار صفر از پول ملي به طور قطع کاهش تورم نيست.

وي افزود: حذف چهار صفر حتي در کوتاه مدت ممکن است در جامعه تورم ذهني به دنبال داشته باشد و به دليل بحث رُند کردن پول، تورم جزئي هم در يک مقطع زماني ايجاد شود، بنابراين هدف از اجراي اين سياست پولي کاهش نرخ تورم نبوده است. اما در بلندمدت مي‌تواند به روان شدن معاملات و تبديل واحدهاي پولي کمک کند و قطعا منافع اجراي اين سياست بيش از هزينه‌هاي آن خواهد بود.

صيدي با اشاره به هزينه‌هاي ريالي اجراي اين طرح از قبيل امحاي اسکناس، سکه و...گفت: معمولا هزينه‌هاي ريالي اينگونه طرح‌ها قابل برآورد نيست و تنها مي‌توان حدس‌هايي زد، البته هزينه‌هاي فيزيکي خواهد داشت اما هزينه‌ها، ارزش اين را دارد که اسکناس روان‌تر و کمتري را در گردش داشته باشيم.

مديرعامل بانک صادرات همچنين درباره اجراي FATF در نظام بانکي کشورمان اظهار داشت: نمي‌توان درصد مطلقي را از ميزان اجراي FATF عنوان کرد اما بيش از ۹۰ درصد مقررات مربوط به FATF در نظام بانکي و پولي کشور در حال اجرا است.

وي ادامه داد: در حالي که مقررات FATF در کشورمان جاري است اما يک بحث رواني مبني بر اينکه FATF در ايران به اجرا نمي‌رسد به راه افتاده است، از اين رو توصيه مي‌کنم وقتي مقررات مرتبط با FATF را اعمال مي‌کنيم، آن را نيز بپذيريم.

صيدي تاکيد کرد: اما به هرحال اعضاي مجمع تشخيص مصلحت و نمايندگان مجلس توقعات درستي دارند و طرف مقابل هم بايد اين درخواستها را بپذيرد و آنها را برآورده کند، بايد توجه داشت که اين روابط نمي‌تواند يک طرفه باشد.

مديرعامل بانک صادرات با بيان اينکه FATF به لحاظ بانکي رعايت مي‌شود و اگر زودتر هم آن را بپذيريم به نفع خودمان خواهد بود، تاکيد کرد: با پذيرفتن FATF، به لحاظ فني هيچ خطري متوجه نظام بانکي و پولي و امنيت کشور نخواهد شد اما مجمع تشخيص مصلحت هم ملاحظات خود را دارد. ما از منظر فني بايد توضيحات مورد نظر را در اين باره به تصميم‌گيران ارايه دهيم و از آنها بخواهيم که هر چه سريع‌تر موضوعات مرتبط با FATF را بپذيرند. البته مجمع هم مسائل کلان کشور را مي‌بيند.   

صيدي همچنين درباره بدهي و مطالبات بانک صادرات به بانک مرکزي گفت: بدهي معوق به بانک مرکزي نداريم و بانک مرکزي هم هيچ بدهي به ما ندارد.