کم رونقي معاملات در سامانه نيما

تاریخ انتشار : 1398/06/27

به گزارش خبرنگار مهر، سامانه نيما اين روزها مراحل بلوغ و تکامل خود به لحاظ معاملات را سپري مي‌کند. عرضه و تقاضا شکل گرفته و بخش عمده‌اي از نيازهاي وارداتي کشور به سمت تامين ارز خود از اين سامانه پيش رفته است. شايد روزهايي که سامانه نيما اعلام موجوديت کرد، اختلاف نرخ ارز آنقدر زياد بود که انتقادات حتي اين سامانه را به سمت اضمحلال هم پيش برد؛ اما با مقاومت بانک مرکزي، مجدد حضور نيما در عرصه تجارت خارجي ايران پررنگ شد. بسياري از فعالان اقتصادي و صادرکنندگان آن روزها بر اين باور بودند که سامانه نيما، راه به جايي نخواهد برد و تنها ارز را چند نرخي خواهد کرد.

روزهاي اول راه اندازي سامانه نيز اين اتفاق رخ داد؛ به نحوي که ارز به دليل اختلاف قيمت ميان نرخ ۴۲۰۰ توماني، سامانه نيما و بازار آزاد چندنرخي شد و اما اکنون بعد از گذشت بالغ بر يک سال، سامانه نيما خود را پيدا کرده و عرضه و تقاضا به شکل واقعي در آن ايجاد شده است. اما اتفاق مهمي که ظرف هفته‌هاي گذشته در سامانه نيما به چشم مي‌خورد، پيشي گرفتن عرضه بر تقاضا است که به گفته فعالان اقتصادي، چندين زمينه دارد؛ به اين معنا که دولت بر اساس مکانيزم مديريت واردات، تلاش کرده تا ميزان واردات کشور را مديريت نموده و بخش عمده‌اي از ارز وارداتي مورد نياز کشور در بخش غير از کالاهاي اساسي را از طريق اين سامانه تامين کند.

از سوي ديگر، عرضه کنندگان عمده ارز در اين سامانه را هم صادرکنندگان غيرنفتي تشکيل مي‌دهند که اين روزها به دليل نزديکي نرخ در سامانه نيما و بازار آزاد، رغبت پيدا کرده‌اند تا ارز حاصل از صادرات خود را عرضه کرده و منجر به عمق‌بخشي در اين سامانه شوند. اينجا است که تعداد بازيگران و عرضه‌کنندگان ارز افزايش يافته و در مقابل، دولت با مديريت واردات، تقاضاهايي را که به سمت سامانه نيما سوق مي‌دهد را نيز مديريت نمايد.

تقاضا در سامانه نيما کمتر از عرضه است

کامران سلطاني زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با برشمردن دلايل کاهش تقاضا در سامانه نيما نسبت به عرضه ارزهاي صادراتي گفت: واردات محدود شده و تقاضا کمتر از عرضه صورت گرفته در سامانه نيما است؛ ضمن اينکه ارز مسافرتي نيز يک بار در سال بيشتر داده نمي‌شود، بنابراين تقاضاي رسمي براي ارز در بازار وجود ندارد.

رئيس کانون صرافان افزود: در اين ميان، خريد صرافان از سامانه نيما نيز مشروط به فروش ارز در قالب سرفصل‌هايي است که بانک مرکزي تعيين کرده، بوده و بنابراين تقاضايي هم از اين سمت به شکل افزايشي وجود ندارد. ضمن اينکه تفاوت قيمت بازار آزاد با سامانه نيما نيز اکنون بسيار اندک بوده و در محدوده ۱۰۰ تا ۲۰۰ توماني است.

وي تصريح کرد: هر چقدر فاصله بين ارز آزاد و سامانه نيما کمتر باشد، تقاضاهاي سفته بازانه نيز کاهش مي‌يابد و اکنون اين اتفاق در بازار رخ داده است. پس تقاضاي کلي بازار نيز کاهش يافته است.

عملکرد سامانه نيما در سال ۹۸

آمارهاي سامانه نيما حکايت از آن دارد که از ابتداي سال ۹۸ تا کنون، مجموع معاملات فروش ارز صادراتي هفت ميليارد و و۷۰۰ ميليون يورو و مجموع تامين ارز واردات نيز از محل اين سامانه حدود ۶.۹ ميليارد يورو بوده است. بنابراين اکنون مازاد عرضه حدود يک ميليارد يورويي به چشم مي خورد.

بر اساس آمارهاي رسمي سنا، ميانگين موزون نرخ حواله يورو براي خريد در ۲۴ شهريورماه ۹۸ معادل ۱۲ هزار و ۹۰ تومان و نرخ فروش آن ۱۲ هزار و ۲۶۱ تومان بوده است. ضمن اينکه ميانگين نرخ خريد هفتگي ۱۲ هزار و ۱۱ تومان و نرخ فروش ۱۲ هزار و ۲۲۹ تومان است.

کد خبر 4719127