تحريم‌هاي تکراري و مشت خالي آمريکايي‌ها

تاریخ انتشار : 1398/06/30

به گزارش خبرنگار مهر، خزانه‌داري آمريکا بعد از اعلام‌هاي مکرر دونالد ترامپ، رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا، فهرست جديدي از تحريم‌ها را عليه جمهوري اسلامي ايران اعلام کرد. آمريکايي‌ها بنا را بر اين گذاشته‌اند تا فشار بر سيستم‌هاي مالي ايران را تشديد کنند و به همين دليل بعد از محدوديت‌هايي که بر روي استفاده از سيستم‌هاي سوئيفت و تبادلات مالي انجام داده‌اند، تصميم گرفتند که بار ديگر نام بانک مرکزي را به فهرست تحريم‌هاي خود اضافه کند.

البته اين دومين بار در يکسال گذشته است که آمريکا با مانور بر روي تحريم بانک مرکزي ايران، قصد دارد نشان دهد که حلقه تحريم‌ها را تنگ‌تر کرده است، اما آنگونه بسياري از صاحب‌نظران و کارشناسان داخلي و بين‌الملي مي‌گويد، اين تحريم هم چيز جديدي نيست. حتي ريچارد نفيو، سياستمدار آمريکايي که خود معمار تحريم‌هاي دور گذشته بر عليه ايران بوده است، اکنون مي‌گويد که از نظر عملي، اين تحريم‌ جديد، فشاري را به فشارهاي موجود بر عليه ايران اضافه نخواهد کرد.

تحريم جديد بانک مرکزي البته تفاوت کوچکي با تحريم‌ دور قبل که در يکسال گذشته از سوي آمريکا عليه بانک مرکزي ايران اعمال شده بود، دارد و آن اينکه بانک مرکزي پيش‌تر توسط وزارت خزانه‌داري آمريکا تحريم شده بود؛ اما اين‌ بار نام اين بانک به فهرست تأمين مالي تروريسم اضافه شده است با اين هدف که رفع تحريم آن را دشوارتر و عواقب همکاري با آن گسترده‌تر شود.

در اين ميان، عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي نيز در يادداشتي در واکنش به اعمال تحريم‌هاي جديد بر عليه دستگاه تحت مديريتش بر اين باور است که اين تحريم‌ها، مشت خالي آمريکا را نشان مي‌دهد.  او بر اين باور است که تحريم بانک مرکزي از سوي دولت آمريکا نشان مي‌دهد که دست آنها براي پيدا کردن اهرم فشار عليه ايران تاچه حدي خالي است؛ به خصوص اينکه اگر اينگونه اقدامات مي‌توانست در پيشبرد خواسته هاي ظالمانه آن دولت موثر باشد، وضعيت اقتصادي کشور بسيار متفاوت با وضعيت فعلي بود.

رئيس کل بانک مرکزي تاکيد کرد: ناکامي هاي مکرر دولت آمريکا در يک سال و اندي گذشته نشان مي‌دهد که اين تحريم‌ها بي‌اثرتر از هر زمان ديگري شده‌اند و اقتصاد ايران، تاب آوري خود در مقابل تحريم‌ها رابه همگان اثبات کرده است؛ ضمن اينکه موفقيت‌هاي اخير بانک مرکزي و ثبات بازار نشان مي‌دهد که خوشبختانه تجارت و مبادلات مالي کشور از راههايي انجام مي‌شود که از سوي آمريکا غير قابل تحريم است.

همتي افزود: خوشبختانه از دوره دور زدن تحريم‌ها به دوره تحريم‌ناپذيري تجارت خارجي عبور کرده‌ايم و وقت آن رسيده است که دولت آمريکا از واقعيت‌ها درس بگيرد.

در اين ميان عليرغم همه محدوديت‌هايي که طي دو سال اخير، از سوي آمريکا بر عليه اقتصاد ايران اعمال شده است، اما روند تجارت خارجي رشد مناسبي را داشته و صادرات غيرنفتي ۳۰ درصد افزايش را نشان مي‌دهد، از سوي ديگر، بانک مرکزي از انتقال ارزهاي حاصل از صادرات و ورود آنها به چرخه اقتصاد ايران کاملا ابراز رضايت مي‌کند و بر اين باور است که ارزهاي حاصل از فروش کالاهاي ايراني، به روش‌هاي مختلفي به کشور بازگشته است که اين نشان از ناکارآمدي تحريم‌ها دارد، چراکه عليرغم محدوديت‌هاي موجود بر سر راه نقل و انتقالات مالي و ارزي، باز هم ارز حاصل از صادرات با شيوه‌هاي مختلف و راهکارهاي مويرگي که خود صادرکنندگان مي‌دانند، به کشور باز گشته است و اين نشان از شکست تحريم‌هاي مالي دارد.

در اين ميان بسياري از کارشناسان به منطق تحريم‌ناپذير سياست‌هاي جديد انتقال ارزي بانک مرکزي اشاره کرده و عملا تحريم‌هاي جديد آمريکا بر عليه بانک مرکزي را بدون تاثير مي‌دانند.

مجيد شاکري، کارشناس مسائل اقتصادي در رابطه با تحريم جديد بانک مرکزي آمريکا معتقد است: افزودن تگ تحريمي SDGT به بانک مرکزي، از جهتي بسيار شبيه تحريم پتروشيمي خليج فارس بعد از وقايع ابتداي تابستان است، بسيار دهان پرکن و عملا فاقد اثر اجرايي. فراتر از آنکه آمريکا چگونه و از کجا تحريم کند، منطق روش انتقال ارزي که بانک مرکزي به کار گرفته است، ذاتا تحريم ناپذير است.

به هر حال تحريم‌هاي بانک مرکزي که کمتر از ۲۴ ساعت قبل اعلام شده است، به نظر نمي‌رسد فشار جديدي را بتواند به نقل و انتقالات مالي ايران وارد آورد، چه آنکه مدتهاست است که اين محدوديت‌ها اعمال شده و نقل و انتقالات ارزي، با شيوه‌هاي جديد در حال انجام است.

کد خبر 4723786