بي‌تفاوتي بازارهاي مالي نسبت به تحريم‌هاي جديد آمريکا

تاریخ انتشار : 1398/06/31

به گزارش خبرنگار ايبِنا، دونالد ترامپ شب گذشته تحريم‌هاي تازه‌اي را عليه ايران اعلام کرد. در اين تصميم تازه که آمريکايي‌ها آن را در واکنش به حمله ارتش يمن به تاسيسات نفتي آرامکو اعلام کرده‌اند، وزارت خزانه‌داري آمريکا به بهانه مقابله با تامين مالي تروريسم، بانک مرکزي ايران، صندوق توسعه ملي ايران و شرکت اعتماد تجارت پارس را به فهرست حاميان مالي تروريسم اضافه کرد.

اين تحريم‌ها در حالي اعلام شده که بانک مرکزي پيش از اين نيز مورد تحريم ايالات متحده قرار گرفته بود و اين بار نام اين بانک به فهرست تامين مالي تروريسم اضافه شده است. با اين وجود مقامات کشورمان و بسياري از کارشناسان اين اقدام آمريکا را بي‌اثر و تبليغاتي دانسته‌اند و معتقدند تحريم‌هاي جديد محروميت اضافه‌اي را بر ايران تحميل نمي‌کند.

نرخ دلار ثابت ماند

بازارهاي مختلف نيز در ايران امروز نسبت به اعلام اين تحريم‌ها واکنش خاصي نشان ندادند و ثبات و آرامش در آنها جريان داشت. قيمت دلار امروز در صرافي‌هاي بانکي نسبت به پنج‌شنبه گذشته ثابت ماند. در حال حاضر، قيمت خريد دلار در اين صرافي‌ها ۱۱ هزار و ۳۵۰ تومان و قيمت فروش آن ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان است. هر يورو نيز به قيمت خريد ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان و فروش ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان مبادله مي‌شود که نسبت به پنج‌شنبه گذشته تغييري نداشته است.

افزايش اندک قيمت طلا تحت تاثير اونس جهاني

قيمت سکه و طلا نيز امروز در بازار تهران جهش نداشته و تنها تحت تاثير افزايش قيمت طلاي جهاني رشد اندکي داشت. آيت محمدولي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا درباره تاثير تحريم دوباره بانک مرکزي ايران از سوي وزارت دارايي آمريکا بر بازار طلا و سکه، اظهار داشت: امروز با افزايش اندک قيمت‌ها در بازار طلا و سکه مواجه بوديم، اما افزايش قيمت انس جهاني از ۱۴۹۰ دلار به ۱۵۱۷ دلار هم در افزايش جزيي قيمت‌ها در بازار امروز تهران بي‌تاثير نيست.

رييس اتحاديه طلا و جواهر، گفت: البته اين افزايش قيمت بسيار اندک و جزيي بوده و آرامش بازار برهم نخورده و همچنان شاهد آرامش در بازار هستيم. وي درباره قيمت سکه تمام بهار آزادي و طلا ۱۸ عيار، اظهار داشت: هر قطعه سکه تمام بهار آزادي در بازار امروز حدود ۴ ميليون و ۷۸ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۸ عيار ۴۱۱ هزار تومان و يک مثقال طلا هم يک ميليون و ۷۸۰ هزار تومان در بازار امروز معامله شد.

شاخص بورس ۳۵۴۶ واحد رشد کرد

آمار معاملات بورس نيز نشان مي‌دهد که همه شاخص‌هاي بورس در پايان داد و ستدهاي امروز بدون توجه به تحت تاثير قرار گرفتن از تحريم‌هاي تازه آمريکا عليه بانک مرکزي ايران با رشد مواجه شدند. در پايان داد و ستدهاي روز جاري بورس، در ۳۷۲ هزار نوبت معاملاتي، ۴ ميليارد و ۳۹ ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۵ هزار و ۵۴۳ ميليارد تومان در بورس معامله شد و شاخص کل بازار با ۳۵۴۶ واحد رشد معادل ۱.۲۱ درصد به ۲۹۷ هزار و ۷۱۲ واحد رسيد.

  •