محدوديت سرمايه‌گذاري بانک‌ها در اوراق بهادار دولتي لغو شد

تاریخ انتشار : 1398/07/01

محدوديت سرمايه‌گذاري بانک‌ها در اوراق بهادار دولتي لغو شد

تهران- ايرنا- بانک مرکزي دستورالعمل اصلاحي سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار را ابلاغ کرد که بر اساس آن سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار منتشره و يا تضمين شده توسط دولت يا بانـک مرکزي از شمول حدود دستورالعمل قبلي مستثني شد.

بانک مرکزي در بخشنامه‌اي به تمامي بانک‌ها و موسسات اعتباري اعلام کرد: «دستورالعمل انجام عمليات بازار باز و اعطاي اعتبار در قبال وثيقه توسـط بانک مرکزي» در يکهزار و دويست و شصت و هشتمين جلسه شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيد.

 به استناد مقررات ياد شده، اوراق موضوع عمليات بازار باز شامل انواع اوراق بهادار منتشره توسط خزانه‌داري کل کشـور است و بانک مرکزي در اجراي عمليات بازار باز اقدام به خريد و فروش اوراق بهادار مذکور خواهد کرد.

از آنجايي که بانک‌ها در اجراي عمليات بازار باز بايد تمامي انواع اوراق بهادار دولتي (و نه فقط اوراق مشارکت) را در سبد دارايي‌هاي خود داشته باشند، اصلاح ماده (١٠) دستورالعمل سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار مصوب ١٣٩٦ ضروري است.

در يک‌هزار و دويست و هفتاد و هفتمين نشت شوراي پول و اعتبار در ۱۲ شهريور ۹۸ مـواد (١) و (١٠) «دستورالعمل سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار» اصلاح شد.

بر ايـن اساس، طبق مصوبه شوراي پول و اعتبار، سرمايه‌گذاري در اوراق بهادار (به استثناي سهام) منتشره و يا تضمين شده توسط دولت يا بانـک مرکزي از شمول حدود اين دستورالعمل مستثني بوده و تابع سياست‌هاي بانک مرکزي است.