پرداخت تسهيلات در بانک‌ها منوط به اخذ گزارش اعتباري شد

تاریخ انتشار : 1398/07/03

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بانک مرکزي در بخشنامه‌اي به تمامي بانک‌ها و موسسات اعتباري اعلام کرد: به استناد مواد (۵) و (۸) قانون تسـهيل اعطاي تسـهيلات بـانکي و کاهش هزينه‌هاي طرح و تسريع در اجراي طرح‌هاي توليدي و افزايش منابع مالي و کارآيي بانک‌ها مصوب سال ۱۳۸۶، «آيين‌نامه نظام سنجش اعتبار» موضوع تصويب‌نامه شماره ۲۱۱۸۲۹/ت۳۹۳۹۶ هـ مورخ ۱۳۸۶.۱۲.۲۶ هيأت محترم وزيران به تصويب رسيد و طي بخشنامه شماره مب/۳۴۸ مورخ ۱۳۸۷.۲.۲ به شبکه بانکي کشور ابلاغ گرديد.

متعاقباً طي ساليان اخير و نظر به ضرورت بازنگري آيين‌نامه مذکور، به روزرساني آيين‌نامه نظام سنجش اعتبار در دستور کار اين بانک قرار گرفت و نهايتاً اصلاحيه آيين‌نامه يادشده در جلسه مورخ ۱۳۹۸.۳.۲۹ هيات محترم وزيران تصويب شد. بر اساس آيين‌نامه مذکور، موسسات اعتباري موظف گرديده‌اند به منظور اعطاي تسهيلات و ايجاد تعهدات، گزارش اعتباري از شرکت اعتبارسنجي اخذ نمايند. ليکن استفاده از گزارش اعتباري شرکت اعتبارسـنجي نافي مسـئوليت مؤسسه اعتباري در بررسي دقيق اهليت اعتباري متقاضي تسهيلات نخواهد بود.

همچنين مؤسسات اعتباري صرفاً مجاز به همکاري با شرکت اعتبارسنجي داراي مجوز از بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مي‌باشند. در آيين‌نامه موصوف، حداقل مبلغ سرمايه براي تاسيس و فعاليت شرکت اعتبارسنجي پانصد ميليارد ريال تعيـين گرديده اسـت. بـر مبنـاي آيين‌نامه مذکور تامين‌کنندگان موظفند ظرف مهلت‌هاي مقرر که به تصويب شوراي موضوع ماده ۲ آيين‌نامه مي‌رسد، با فراهم ساختن زيرساخت‌هاي لازم و در چارچوب آيين‌نامه مزبور و مصوبات شوراي ياد شده، اطلاعاتي که موجب تکميل نظام سنجش اعتبار مي‌شود را از طريق بستر شبکه ملي اطلاعات در اختيار شرکت اعتبارسنجي قـرار دهند. همچنـين شرکت‌هاي موجود فعال در زمينه اعتبارسنجي موظفند حداکثر ظرف مدتي که شوراي مذکور تعيين مي‌کند، نسـبت بـه تطبيق وضعيت خود با مفاد آيين‌نامه اقدام نمايند. در غير اين‌ صورت، بانک مرکزي اقدامات لازم از قبيل تعليق و جلوگيري از فعاليت آنها در زمينه اعتبارسنجي را اعمال مي‌نمايد.

در پايان خاطرنشان مي سازد، اجراي برخي از وظايف و تکاليف مقرر در آيين‌نامه مورد بحث، مستلزم تهيه ضوابط مربوط توسط نهادهاي ذيربط از جمله بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران مي‌باشد که بديهي است با تدارک و آماده شدن موارد مذکور، مراتب به نحو مقتضي اطلاع‌رساني خواهد گرديد. همچنين تاکيد مي‌گردد در صورت وجـود هرگونه ابهام يا سوال در رابطه با موضوعات و مسائل مربوط به آيين‌نامه يادشده و يا در صورت نياز به هرگونه مکاتبه‌اي در خصوص مفاد «آيين‌نامه نظام سنجش اعتبار»، مراتب مستقيماً به «اداره اطلاعات بانکي» اين بانک که متولي رسيدگي بـه موضوعات مرتبط با آيين‌نامه مذکور مي‌باشد، منعکس گردد.