تکميل فاز دوم تامين مالي ۵۰۰۰ ميليارد توماني دولت از امروز

تاریخ انتشار : 1398/07/03

به گزارش خبرنگار مهر، بورس انرژي از فردا چهارشنبه مرحله دوم تامين مالي بزرگ دولت از طريق عرضه اوليه ۲۵۰۰ ميليارد تومان اوراق سلف موازي استاندارد نفت خام سبک داخلي در بازار مشتقه بورس انرژي ايران آغاز مي شود.

اين اوراق در روز هاي چهار شنبه سوم مهر ماه و شنبه هفتم مهر ماه سال جاري تحت عنوان اوراق سلف موازي استاندارد نفت خام سبک داخلي توسط وزارت امور اقتصادي و دارايي، به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي ايران از طريق نمادهاي " سنفت ۲۹۹۱ ،سنفت ۲۹۹۲ ،سنفت ۲۹۹۳ ،سنفت ۲۹۹۴ ،سنفت ۲۹۹۵ ، سنفت ۲۹۹۶ وسنفت ۲۹۹۷ " در بازار مشتقه بورس انرژي ايران عرضه عمومي مي شود.

سيدعلي حسيني، مديرعامل بورس انرژي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: کمتر از يک ماه قبل نيز دولت از طريق عرضه اوليه ۲۵۰۰ ميليارد تومان اوراق سلف موازي استاندارد مبتني بر نفت خام در بازار مشتقه بورس انرژي ايران ، موفق به تامين مالي از طريق اين بازار شده بود.به اين ترتيب با اجراي فاز دوم اين تامين مالي از امروز، پازل تامين مالي ۵۰۰۰ ميليارد توماني دولت در بورس انرژي ايران تکميل مي شود.

وي افزود: مجموع قرارداد هاي سلف موازي استاندارد نفت خام سبک داخلي که از فردا عرضه اوليه خواهند شد بالغ بر ۳ ميليون و ۴۹۷ هزار و ۵۶۲ قرارداد است که به قيمت اسمي هر قرارداد ۷۱۴ هزار و ۷۸۳ تومان و به روش حراج ناپيوسته به عموم سرمايه گذاران عرضه مي شود.

به گفته حسيني، متعهد پذيره نويسي تعداد يک ميليون و ۱۱۹ هزار و ۲۲۰ قرارداد سلف موازي استاندارد نفت خام به ارزش ۸۰۰ ميليارد تومان که امروز از طريق نماد "سنفت۲۹۹۱"عرضه اوليه مي شوند ، صندوق سرمايه گذاري با درآمد ثابت کمند خواهد بود. همچنين ۹۷۹ هزار و ۳۱۸ قرارداد از اين اوراق به ارزش ۷۰۰ ميليارد تومان در نماد "سنفت۲۹۹۲" در روز چهارشنبه اين هفته از سوي صندوق سرمايه گذاري يکم کارگزاري بانک کشاورزي تعهد پذيره نويسي خواهد شد.

وي اظهار داشت: همچنين طي اين روز صندوق سرمايه گذاري با درآمد ثابت کيان متهد پذيره نويسي ۲۰۰ ميليارد تومان از حجم تامين مالي مذکور با عرضه اوليه ۲۷۹ هزار و ۸۰۵ قرارداد سلف موازي استاندارد نفت خام در نماد "سنفت۲۹۹۳" سده و در نهايت تامين سرمايه سپهر در اين روز متعهد پذيره نويسي ۲۷۹ هزار و ۸۰۵ قرارداد به ارزش ۲۰۰ ميليارد تومان خواهد بود.

به گفته حسيني، در روز شنبه ششم مهر ماه ۱۳۹۸ نيز تعداد ۲۰۹ هزار و ۸۵۳ قرارداد سلف موازي استاندارد نفت خام سبک داخلي به ارزش ۱۵۰ ميليارد تومان در نماد "سنفت ۲۹۹۵" عرضه مي شود که بانک خاور ميانه متعهد پذيره نويس آن است. ۲۰۰ ميليارد تومان از قرارداد هاي مذکور نيز در نماد "سنفت ۲۹۹۶" عرضه اوليه مي شود که از سوي صندوق سرمايه گذاري اندوخته پايدار سپهر ، تعهد پذيره نويسي آن انجام مي شود .همچنين ۲۵۰ مليارد تومان از اين قرارداد ها در نماد "سنفت ۲۹۹۷" عرضه خواهد شد که متهد پذيره نويس آن شرکت تامين سرمايه کاردان است.

مديرعامل بورس انرژي خاطرنشان کرد: مدت و سررسيد قراردادهاي مربوط به اوراق سلف موازي استاندارد نفت خام سبک داخلي ۱۳ ماهه است.

به گزارش مهر، اين اوراق منضم به اختيار خريد و فروش تبعي است و مهلت تسويه در دوره عرضه اوليه و معاملات ثانويه يک روز کاري پس از انجام معامله و تسويه نقدي در سررسيد حداکثر سه روز کاري پس از آخرين روز معاملاتي خواهد بود.

تامين مالي موفق دولت از طريق انتشار اوراق سلف نفت خام نشاندهنده ظرفيت هاي بالاي بازار سرمايه ايران براي تامين مالي طرح هاي توسعه اي نفت و گاز حتي با وجود تحريم هاي ظالمانه غربي است.

اوراق سلف موازي استاندارد يکي از ابزارهاي کارآمد در حوزه تامين مالي اسلامي محسوب مي‌ شود که از آن مي‌توان براي تجهيز منابع موجود در بازار سرمايه با هدف توسعه صنايع نفت،گاز و برق بهره برد.

در اين راستا بورس انرژي ايران تلاش کرده با تقويت بازار مالي کشور از طريق بستر سازي و تعريف ابزار هاي مالي مختلف ضمن فراهم کردن امکان تامين مالي موثر بنگاهها و واحد هاي اقتصادي از بازار سرمايه به افزايش سهم تامين مالي بلند مدت در اقتصاد کمک کند.

از سوي ديگر، بورس انرژي ايران در آخرين روزهاي شهريور ماه امسال نيز ميزبان عرضه اوليه ۵۰۰ ميليارد توماني اوراق سلف موازي استاندارد ميعانات گازي بود. اين اوراق درتاريخ۲۷/۶/۹۸ و تحت عنوان اوراق سلف موازي استاندارد ميعانات گازي توسط شرکت توسعه نفت و گاز صباي کنگان که از مجموعه شرکت هاي فرعي صندوق بازنشستگي کارکنان نفت محسوب مي شود، به ارزش ۵۰۰۰ ميليارد ريال در بازار مشتقه بورس انرژي ايران در نمادهاي "سميعا ۹۹۱" عرضه اوليه و با موفقيت در مدت زمان کوتاهي تامين مالي شد.

در اين عرضه اوليه در مجموع ۷۶۰ هزار و ۱۳۲ قرارداد سلف موازي استاندارد ميعانات گازي شرکت توسعه نفت و گاز صباي کنگان با هدف تامين مالي طرح توسعه جامع و تکميل فازهاي ۱۱ الي ۲۴ پارس جنوبي و به قيمت عرضه شش ميليون و ۵۷۷ هزار و ۸۰۰ ريال براي هر قرارداد و طي يک روز کاري پذيره نويسي شد.

اين عرضه اوليه بخشي از تامين مالي ۱۵۰۰۰ ميليارد ريالي شرکت توسعه نفت و گاز صباي کنگان است که طي يکسال و در سه مرحله انجام خواهد شد.

مدت و سررسيد قراردادهاي مربوط به اوراق سلف موازي استاندارد ميعانات گازي يکساله يا به عبارتي يکسال پس از شروع دوره عرضه اوليه با نرخ سود روز شمار ۱۷.۵ درصد بوده و اوراق مذکور از طريق شرکت هاي کارگزاري داراي مجوز معاملات سلف موازي استاندارد عرضه شد.

تاکنون مجموع ارزش عرضه اوليه و معاملات ثانويه اوراق سلف موازي استاندارد و صندوق سرمايه گذاري پروژه در بورس انرژي ايران به رقم  ۱۴۳ هزار و ۶۵۵ ميليارد و ۳۹۳ ميليون و ۲۱۶ هزار و ۸۴ ريال بالغ شده است.

بر اين اساس تا کنون ارزش عرضه اوليه انواع اوراق سلف موازي استاندارد و صندوق سرمايه گذاري پروژه در بورس انرژي ايران بالغ بر۱۰۱ هزار و ۶۴۴ ميليارد و ۲۸۰ ميليون و ۲۳۸ هزار و ۹۵۴ ريال شده است و علاوه بر آن ارزش معاملات ثانويه اوراق سلف موازي استاندارد و صندوق سرمايه گذاري پروژه نيز بالغ بر ۴۲هزار و ۱۱ ميليارد و ۱۱۲ ميليون و ۹۷۷ هزار و ۱۳۰ ريال است.

گفتني است از سال ۱۳۹۴ تا کنون ، صنعت برق کشور توانسته است از طريق بورس انرژي ايران با انتشار و عرضه اوليه اوراق سلف موازي استاندارد، بالغ بر ۹ هزار و ۱۵۰ ميليارد ريال منابع مالي را جذب نمايد.اين در حالي است که پتانسيل بالاي تامين مالي در بازار سرمايه و حضور سرمايه هاي مردمي مي تواند براي وزارت نيرو و توانير براي برخورداري از آن از جمله عرضه مستمر برق و يا انتشار گواهي ظرفيت نيروگاه ها موثر و اجرايي باشد.

همچنين با راه اندازي صندوق سرمايه گذاري پروژه نيروگاه پرند ميلغ يک هزار ميليارد ريال منابع مالي براي گروه مپنا در بورس انرژي فراهم و انجام شده است.

صنعت نفت و گاز ايران نيز تا کنون توانسته از طريق انتشار اوراق سلف موازي استاندارد بر روي فرآورده هاي مختلفي همچون نفت خام ، نفت کوره ، گاز مايع و بنزين در بازار مشتقه بورس انرژي اقدام به تامين مالي ۹۲ هزار ميليارد ريالي نمايد.

شفافيت در بازار سرمايه نه تنها به همه ذينفعان بلکه به قانون‌گذار، سياست‌گذار و دولت نيز در برنامه‌ريزي، بودجه‌بندي و ايجاد شفافيت مالياتي کمک مي‌کند و اين در حالي است که تامين مالي کم‌هزينه و بلندمدت توسط توليدکنندگان بخش انرژي در بازار سرمايه مي تواند طيف وسيعي از کالاها در بورس انرژي را قابل تصور و منطقي سازد.