تورم و بازار ارز را کنترل مي‌کنيم

تاریخ انتشار : 1398/07/06

به گزارش ايسنا، عبدالناصر همتي در نشست با مديران دبيرخانه شوراي عالي مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي در کيش اولويت اصلي اين بانک مرکزي را تامين ارز کالاهاي اساسي و دارو عنوان و اعلام کرد که ذخاير کالاهاي اساسي و دارو در کشور مطلوب است. همچنين کنترل تورم، کنترل بازار ارز و کمک به رشد اقتصادي کشور در دستور کار بانک مرکزي قرار دارد.

وي ضمن تاکيد بر نقش مقاومت مردم و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در عبور از شرايط سخت اقتصادي گفت: بحمدالله دشمنان به هدف اصلي خود که فروپاشي اقتصاد ايران بود نرسيدند.

همتي ضمن يادآوري شرايط ارزي کشور در شهريور و مهرماه سال گذشته افزود: عليرغم تمام تحريم‌ها و فشارهاي وارد شده، در حال حاضر شرايط ارزي با ثباتي داريم و اين آرامش به ما اجازه داده است که به ساير اولويت‌ها از جمله شرايط مناطق آزاد بپردازيم.

وي با اشاره به تلاش ناکام دشمن در حداکثر سازي فشار اقتصادي گفت: در شرايط جنگ اقتصادي چاره اي جز اولويت بندي مسائل اقتصادي نداريم.

رئيس کل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه اولويت اصلي بانک مرکزي تامين ارز کالاهاي اساسي و دارو است، تصريح کرد: خوشبختانه با تدابير اتخاذ شده ذخيره کالاهاي اساسي و دارو در کشور مطلوب است.

وي افزود: انتظارات از بانک مرکزي بالاست و از اين‌رو کنترل تورم، کنترل بازار ارز و کمک به رشد اقتصادي کشور در دستور کار بانک مرکزي قرار دارد.

همتي با بيان اينکه رشد و توسعه اقتصادي کشور در راستاي افزايش رفاه مردم بايد با تکيه بر ظرفيت‌هاي داخلي صورت گيرد، گفت: در اين خصوص بايستي بررسي‌ها و اقدامات لازم در خصوص توانمندي هاي مناطق آزاد و رفع موانع آنها صورت گيرد تا بتوانيم از اين قابليت‌ها در مسير توسعه اقتصادي کشور بهره کامل ببريم.

کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهانه

طبق اعلام بانک مرکزي، رئيس کل اين بانک به کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و ماهانه اشاره و اظهار کرد: حضور تيم مديران بانک مرکزي در جزيره کيش به معناي اهميت مناطق آزاد است.

وي افزود: مشکلات سرمايه‌گذاران و تجار در مناطق آزاد را درک مي کنيم؛ لذا به اينجا آمده‌ايم تا ضمن گفت‌وگو با فعالان اقتصادي منطقه آزاد کيش و بقيه مناطق آزاد راه حل‌هايي براي حل موانع بيابيم و با تمام توان براي اجراي آنها اقدام کنيم.

تامين ارز براي واردات ۱۹ ميليارد دلار کالا در ۶ ماه

همتي همچنين در ديدار با فعالان اقتصادي منطقه آزاد کيش از اقدامات ويژه بانک مرکزي به منظور حمايت از واحدهاي توليدي و تسهيل تجارت در مناطق آزاد خبر داد و گفت: در نيمه نخست سال جاري عليرغم تحريم‌هاي بي سابقه دشمنان، بيش از ۱۹ ميليارد دلار به منظور واردات کالاهاي اساسي و ضروري توليد و مصرف تامين ارز انجام شده است.

او با اشاره به کاهش درآمدهاي ارزي ناشي از فروش نفت کشور در شرايط تحريم گفت: در حال حاضر ثبات بر اقتصاد کشور حاکم و امکان برنامه ريزي براي بهبود شرايط و رشد و توسعه اقتصادي فراهم شده است.

همتي تصريح کرد: در نيمه اول سال تاکنون عليرغم کاهش درآمدهاي نفتي، به منظور واردات کالاها به کشور بيش از ۱۹ ميليارد دلار تامين ارز انجام شده که از اين ميزان حدود ۱۱ ميليارد آن مربوط به صادرات غيرنفتي است.

تامين ۸ ميليارد دلار ارز براي واردات دارو و کالاهاي اساسي 

رئيس کل بانک مرکزي افزود: از اين ميزان حدود هشت ميليارد نيز براي واردات دارو و کالاهاي اساسي توسط بانک مرکزي تامين شده است.

همتي با اشاره به مشکلات ايجاد شده براي طبقات متوسط و ضعيف جامعه بر اثر تحريم گفت: بانک مرکزي به دنبال ثبات و برنامه ريزي براي افزايش رفاه مردم است.

وي ادامه داد: با توجه به حساسيت نرخ ارز در کشور اگر نرخ ارز کنترل نشود اقتصاد کشور نامتعادل مي‌شود.

رئيس شوراي پول و اعتبار با اشاره به بازديد خود از واحدهاي توليدي منطقه آزاد کيش گفت: فعاليت حدود ۳۰۰ واحد توليدي در اين منطقه نشان دهنده زحمات صنعتگران و توليدکنندگان منطقه است که بحمدالله نسبت به گذشته  تحولات مثبت زيادي در کيش رخ داده است.

وي افزود: تا آنجا که در توان بانک مرکزي است از فعاليت هاي توليدي، صنعتي و تجاري در مناطق آزاد حمايت  و تلاش مي‌کنيم در نيمه دوم امسال ارز مورد نياز واحدهاي توليدي تجاري مناطق را تامين کنيم.

همتي گفت: پذيرش پروانه هاي کسب و کار مناطق آزاد توسط بانک‌ها، تامين ارز گروه‌هاي کالايي يک و دو براساس ثبت سفارش و هماهنگي انجام شده توسط دبيرخانه مناطق آزاد، تسهيل نحوه رفع تعهد ارزي مناطق آزاد، حل مشکل ترانزيت بين مناطق ازاد و ايجاد واحد مختص مناطق آزاد به منظور پيگيري مشکلات فعالان اقتصادي اين مناطق در معاونت ارزي بانک مرکزي با هدف حمايت از توسعه مناطق آزاد در دستور کار بانک مرکزي قرار دارد.

وي تصريح کرد: همه هدف ما حمايت از توليد و تسهيل تجارت در مناطق آزاد است و در اين مسير با توجه به شرايط اقتصادي کشور و محدوديت هاي موجود تمام تلاش خود را انجام مي دهيم.

انتهاي پيام