بانک‌ها کوچک مي‌شوند

تاریخ انتشار : 1398/07/08

به گزارش ايسنا، اصلاح ساختار نظام بانکي طرحي است که از سال‌هاي دور مطرح شده و در دو سال گذشته رنگ و بوي جدي‌تري به خود گرفته است؛ همانطور که در سال گذشته تغييراتي در قوانين بانکي براي جلوگيري از نقل و انتقال بدون حساب و کتاب پول، کاهش اضافه برداشت بانک‌ها و کاهش نرخ سود سپرده اقداماتي انجام شد.

اما طرحي که بانک مرکزي از سال گذشته به صورت جدي روي آن فعاليت مي‌کند، توسعه نظام بانک‌داري الکترونيک و ديجيتال است که مي‌تواند عمليات بانکي را تسهيل کرده و در عين حال به گفته کارشناسان يک ضرورت براي بانک‌هاي کشور به شمار مي‌رود.

کارشناسان پولي و بانکي و مسئولان امر معتقدند بانک‌هايي که با توسعه تکنولوژي، خود را در زمينه بانک‌داري الکترونيک و ديجيتال همگام نکنند، در رقابت بانکي جا خواهند ماند و متضرر مي‌شوند.

همانطور که مشخص است بالا بودن تعداد شعب بانکي هزينه بانک‌ها را افزايش مي‌دهد و به تبع آن اين هزينه به کل نظام بانکي و سپس مشتريان تحميل مي‌شود که با توسعه بانک‌داري الکترونيک مي‌توان تعداد شعب و در راستاي آن هزينه بانک‌ها را کاهش داد.

در حال حاضر بانک‌هايي وجود دارند که تعداد شعب آن‌ها بسيار زياد است و بخش عمده‌اي از اين شعب توجيه اقتصادي ندارند و با گسترش بانک‌داري الکترونيک نياز به آن‌ها کمتر و کمتر مي‌شود.

البته بانک‌ها در سال‌هاي اخير اقدام به کاهش شعب خود کرده‌اند، اما به گفته معاون بانک و بيمه‌ وزارت اقتصاد هنوز حدود ۱۰ هزار شعب بانکي در کشور مازاد هستند که اين شعب بايد ساماندهي شوند.

عباس معمارنژاد - معاون بانک و بيمه وزارت اقتصاد - از ادغام هزار شعبه از اين شعب مازاد تا پايان سال جاري خبر داده و گفته است که کم کردن شعب بانک‌ها مي‌تواند بخشي از دارايي‌هاي مازاد بانک‌ها را براي واگذاري آماده کند.

البته مشخص نيست سهم هر بانک از اين شعب مازاد چقدر است، اما طبيعتا بانک‌هايي که اکنون شعب بيشتري دارند، سهم بيشتري هم از شعب مازاد دارند و طبق برنامه اعلامي وزارت اقتصاد بايد برخي از شعب خود را تا پايان امسال ادغام کنند.

بر اساس آخرين آمار اعلام شده از سوي بانک مرکزي در حال حاضر بيش از ۲۱ هزار شعبه بانکي در کشور فعاليت مي‌کنند که با توجه به صحبت‌هاي معاون وزارت اقتصاد، تعداد بهينه اين شعب حدود ۱۱ هزار شعبه است.

بانک ملي در حال حاضر به عنوان بزرگ‌ترين بانک ايران به شمار مي‌رود که بيش از ۳۳۰۰ شعبه در سراسر کشور دارد، اما با توجه به ادغام بانک‌هاي وابسته به نيروهاي مسلح در بانک سپه، تعداد شعب اين بانک پس از ادغام به حدود ۴۶۰۰ شعبه مي‌رسد که به بزرگ‌ترين بانک ايران تبديل خواهد شد.

البته محمدکاظم چقازردي - مديرعامل بانک سپه - به ايسنا گفته بود که در يک برنامه سه ساله حدود هزار شعبه از شعب بانک سپه کاهش خواهد يافت.

اين در حالي است که عبدالناصر همتي - رئيس‌کل بانک مرکزي - اين روزها تاکيد ويژه‌اي بر توسعه بانک‌داري ديجيتال توسط بانک‌ها دارد و به نظر مي‌رسد که بانک مرکزي سياست کاهش شعب را از همه جهت و بر اساس يک برنامه دقيق پيش مي‌برد.

به اين ترتيب، بايد انتظار داشت که در ماه‌هاي آتي تعداد شعب بانک‌ها کاهش يابد و در برنامه‌اي بلندمدت نيز روند شعب بانکي کاهشي باشد.