همتي :با حذف ۴ صفر حجم اسکناس هاي در گردش کشور کاهش مي يابد

تاریخ انتشار : 1398/07/10

عبدالناصر همتي در پست اينستاگرامي نوشت: پس از تصويب لايحه حذف چهار صفر، جايگزيني پول‌هاي جديد با پول‌هاي فعلي ۴ سال زمان مي‌برد.

وي گفت: سالي نزديک به يک ميليارد اسکناس امحا مي‌شود نزديک به ۹ ميليارد اسکناس در جريان است که اگر چهار صفر از پول ملي حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ ميليارد مي‌رسد.

به گفته وي ، در جلسه علني نوبت عصر امروز مجلس در جريان بررسي يک فوريت لايحه حذف چهار صفر از پول ملي تاکيد شد: اصلاح ظاهر پول از ضروريات کشور است. ما در اين باره بررسي‌هاي متعددي داشتيم. واقعيت آن است که پول ملي به دليل تورم در سال‌هاي طولاني عملا خاصيت خود را از نظر ظاهري از دست داده است.

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اينکه مردم ديگر از ريال به عنوان واحد پول ملي استفاده نمي‌کنند و تومان را جايگزين کرده‌اند، عنوان کرد: درباره اسکناس‌هاي ۵۰۰ هزار ريالي هم آن را ۵۰ توماني مي‌گويند و کسي ۵۰ هزار تومان نمي‌گويد.

اين عضو کابينه دولت دوازدهم با تاکيد بر اينکه هدف ما در اين لايحه راحت‌تر شدن کار براي مردم است تا بتوانند اسکناس‌ها با واحد پولي جديد را در امور بازرگاني و مالي خود به نحو احسن استفاده کنند، تصريح کرد: در حال حاضر رابطه پول ملي با ارزهاي خارجي هم خوب نيست مثلا معادل دلاري يک ريال ۰.۰۰۰۰۰۸ است. اين مبادله به فرآيند مبادلات مردم کمک مي‌کند. با توجه به بي‌ارزش شدن واحدهاي پولي عملا سکه و مسکوکات از جريان مبادله مردم خارج شده به طوري که ضرب يک سکه بيشتر از آن هزينه مي‌برد. نمونه آن سکه ۵۰۰ توماني است که ضرب آن ۸۰۰ تومان هزينه دارد.

همتي يادآورشد: ما براي ايجاد تعادل در مجموعه پولي کشور به زمان چهار ساله نياز داريم لذا اگر امروز مجلس شوراي اسلامي به فوريت اين لايحه راي دهد يعني چهار سال کار طول مي‌کشد تا ما با انجام مقدمات لازم به تدريج پول‌هاي جديدي را جايگزين پول‌هاي قديمي کنيم. با اصلاح قانون پولي و بانکي هزينه‌ها در ميان‌مدت کاهش پيدا مي‌کند.

وي ادامه داد: سالي نزديک به يک ميليارد اسکناس امحا مي‌شود نزديک به ۹ ميليارد اسکناس در جريان است که اگر چهار صفر از پول ملي حذف شود تعداد اسکناس‌ها به ۲.۲ ميليارد مي‌رسد اين يعني با حذف چهار صفر شاهد کاهش حجم اسکناس و هزينه‌ها و وارد شدن مسکوکات به چرخه کار هستيم.

همتي اظهارداشت: برخي‌ها مطرح مي‌کنند که بايد حذف چهار صفر را به دليل شرايط خاص اقتصادي به زمان ديگري موکول کنيم اما به باور ما اکنون فرصت خوبي براي اين کار است چون واقعا صفرهاي جلوي پول ملي ارزش خود را از دست داده بايد به اعتبار ظاهري پول هم توجه کرد، لذا موکول کردن آن به آينده مشکلي را حل نمي‌کند.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •