تمهيدات جديد سامانه نيما براي بازگشت ارز از عراق و افغانستان

تاریخ انتشار : 1398/07/14

به گزارش خبرنگار مهر، واريز وجه حاصل از صادرات کالاهاي ايراني به عراق و افغانستان در حالي با مشکل مواجه شده بود که بانک مرکزي هم هيچگونه صادرات ريالي به اين دو کشور را نمي پذيرفت و بازگشت ريال آن را به منزله رفع تعهد ارزي تلقي نمي کرد. بر همين اساس صادرکنندگان طي يکسال و نيم گذشته، با مشکلات بسياري در راستاي بازگشت ارز صادراتي از اين دو کشور مواجه بودند.

به تازگي و آنگونه که مقامات ارشد نظام بانکي مي‌گويند، تلاش‌هايي صورت گرفته تا بتوان تسهيلاتي را براي بازگشت ارز صادراتي از عراق و افغانستان به کشور را صورت داد؛ اما در طرف مقابل، صادرکنندگان نيز همواره از درصد کارمزد صرافي‌ها بابت اين نقل و انتقالات ارزي گلايه داشته و بر اين باور هستند که صادرات برايشان از حاشيه سود بالايي برخوردار نيست که بخواهد کارمزد ده تا ۱۲ درصدي را براي نقل و انتقال ارز حاصل از صادراتشان به کشور بپردازند.

در اين ميان، يک مقام مسئول در نظام بانکي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: براي صادرات به عراق، اين امکان فراهم شده تا صادرکننده بتواند به صرافي‌ها و کارگزاري‌هاي تعيين شده و مشخص، وجوه حاصل از صادرات خود را به صورت اسکناس يا حواله تحويل داده و ريال آن را در سامانه نيما دريافت نمايد.

وي افزود: چند بانک اين کار را صورت مي‌دهند و البته يک بانک عامل در اين حوزه بسيار قويتر از بقيه مشغول به کار است.

پيش از اين، علي صالح‌آبادي، مديرعامل بانک عامل بخش صادرات اعلام کرده بود: با توجه به اينکه صادرکنندگان ‌مي‌توانند ۲۰ درصد ارز خود را به صورت اسکناس وارد کشور کنند، طبق توافقي که با بانک مرکزي صورت گرفته است، اين بانک توسعه‌اي مي‌تواند هر ميزان اسکناس صادرکنندگان را به نرخ سنا از آنها خريداري کند.

وي افزود: چنانچه اين اسکناس قبل از ساعت ۱۲ ظهر به بانک ارائه شود، مابه‌ازاي ريالي آن در همان روز و چنانچه پس از اين ساعت ارائه شود، ريال آن روز بعد پرداخت خواهد شد.

بر اساس آمار صادراتي ۵ ماهه ابتداي امسال، عراق با ۳ ميليارد و ۹۰۷ ميليون دلار و سهم ۲۱.۹۵ درصدي، دومين کشور مقصد صادراتي ايران بوده است؛ ضمن اينکه کشور افغانستان نيز با ۸۹۸ ميليون دلار و سهم ۵.۰۴ درصد از کل ارزش صادرات ايران، در رتبه پنجم قرار گرفته است.

کد خبر 4736942