روايت آماري از عملکرد سامانه نيما در سال جاري

تاریخ انتشار : 1398/07/21

به گزارش خبرنگار مهر، قلب تامين مالي ارزي کشور، همچنان در سامانه نيما مي‌تپد؛ سامانه‌اي که نمايه دقيق آماري از وضعيت واريز و برداشت ارزهاي حاصل از صادرات را به دقت ارايه داده و وضعيت ارزي کشور را رصد مي‌کند. اکنون سامانه نيما به کانون تامين ارز واردات کالاهاي اساسي و غير اساسي تبديل شده و تا اينجاي کار، توانسته عملکرد نسبتا دقيقي را برجاي بگذارد.

طبق آخرين آمار درج شده در سامانه نيما، ۹ ميليارد يورو ارز صادراتي از اول فروردين تا ۲۰ مهرماه ۹۸ وارد اين سامانه شده که در مقابل، براي حدود ۷.۷ ميليارد يورو نياز وارداتي نيز تامين ارز از اين سامانه صورت گرفته است، پس يک حساب سرانگشتي نشان مي‌دهد که در شرايط کنوني، سامانه نيما هنوز هم ۱.۳ ميليارد يورو ذخيره دارد؛ به اين معنا که ارز صادراتي به طور کامل واردات را پوشش داده و بخش عمده‌اي از بار دولت را براي تامين منابع ارزي به دوش کشيده است.

بر اساس آمار، مجموع معاملات فروش ارز صادراتي در سامانه نيما از اول فروردين ۹۸ تا ۲۰ مهرماه ۹۸ معادل ۹ ميليارد و ۴ ميليون و ۱۶ هزار يورو انواع ارز بوده که در مقابل، مجموع معاملات خريد ارز بابت واردات معادل ۷ ميليارد و ۷۰۳ ميليون و ۳۱۰ هزار يورو انواع ارز بوده است.

آنگونه که معاملات نشان مي‌دهد، ميانگين نرخ خريد دلار در بازار ثانويه(نيما) ۱۰ هزار و ۷۹۸ تومان و ميانگين نرخ خريد يورو نيز ۱۱ هزار و ۸۶۲ تومان بوده و تا حدود زيادي به نرخ بازار آزاد و صرافي‌هاي بانکي نزديک شده است؛به اين معنا که ديروز (۲۰ مهرماه ۹۸) بر اساس اعلام رسمي صرافي‌هاي بانکي، نرخ خريد هر دلار آمريکا(اسکناس) ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان و هر يورو(اسکناس) نيز ۱۲۵۰۰ تومان بوده است؛ اگرچه بيشتر معاملات در سامانه نيما را حواله‌هاي ارزي تشکيل مي‌دهند.

همچنين ميانگين نرخ فروش دلار در بازار ثانويه ۱۰ هزار و ۷۹۴ تومان بوده و در مقابل نرخ فروش هر يورو نيز در اين بازار به ۱۱ هزار و ۸۵۹ تومان رسيده است؛ در حاليکه صرافي‌هاي بانکي روز گذشته اين نرخ‌ها را به ترتيب ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان به ثبت رسانده اند.