بانک مرکزي براي رونق صادرات غيرنفتي تلاش مي‌کند

تاریخ انتشار : 1398/07/28

به گزارش روز شنبه ايرنا، «عبدالناصر همتي» نوشت: از حدود ۵۰ سال پيش، که نفت، سهم غالب توليد و صادرات را در اقتصاد ايران داشت، تا به امروز که نفت، کمتر از يک سوم صادرات را تشکيل مي دهد، به هر دليل دولت نتوانسته است بودجه خود را از نفت جدا کند.

همتي ادامه مي دهد،رشد اقتصادي کشور نيز با وجود کاهش سهم نفت به شدت متاثر از بخش نفتي است و اثر مستقيم تحريم ها، کاهش رشد بخش نفتي و کاهش منابع براي بودجه دولت است که اين دو، با هم، بخش غير نفتي اقتصاد و رشد کل اقتصاد را تحت تاثير قرار داده اند.

 

به اعتقاد همتي، آنچه بانک مرکزي با سياست هاي پولي و ارزي خود مي تواند انجام دهد، ايجاد ثبات و کمک به رونق بخش غير نفتي است. رشد بخش نفتي، برونزا است و به توليد و صادارت نفت بستگي دارد و سياست هاي بانک مرکزي بر رشد درونزا و غير نفتي موثر است.

وي در ادامه آورده است: همانگونه که پيشتر بيان کردم، تلاش بانک مرکزي بر رونق صادرات غير نفتي، ورود ارز آن به چرخه اقتصاد کشور، کمک به تسهيل واردات کالاهاي ضروري و سرمايه‌اي و ايجاد ثبات و آرامش در اقتصاد متمرکز شده است.

رئيس کل بانک مرکزي يادآور شده است؛ وضعيت سامانه نيما و پيشي گرفتن عرضه ارز نسبت به تقاضاي آن نشان مي دهد که با همت صادرکنندگان و تمهيدات واردات، به لطف خدا از اين دوره سخت نيز به سلامت عبور خواهيم کرد و بديهي است در صورت بازگشت به شرايط طبيعي اقتصادي، بانک مرکزي نيز سياست هاي اصلاحي و احتياطي خود را ادامه داده و از تکرار تجربه هاي تلخ گذشته، حتي الامکان پرهيز خواهد کرد.