معافيت‌هاي مالياتي مناطق آزاد اصلاح مي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/07/28

محمدعلي دهقان دهنوي در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: حمايت از مناطق آزاد به عنوان درگاه هاي توسعه تجارت کشور بسيار مهم است اما با توجه به سوءاستفاده هايي که مي شود نتيجه حمايت ها بايد کمک به اقتصاد کشور باشد. 

معاون امور اقتصادي وزير امور اقتصادي و دارايي با بيان اينکه در حال حاضر با اظهارات انتقادي مبني بر موثر نبودن معافيت ها مواجه هستيم، افزود: راهکار، اصلاح مسير کنوني است؛ اين اصلاح هم مي تواند شامل حذف معافيت ها و هم قانونمند کردن و تحت نظارت در آوردن معافيت ها باشد؛ کافي است اطلاعات مربوط به فعاليت هاي اقتصادي در اختيار سازمان امور مالياتي قرار بگيرد.

وي ادامه داد: در حال حاضر مناطق آزاد اطلاعات اقتصادي خود را کنترل مي کنند و سازمان امور مالياتي در اين مورد اختياري ندارد.

وي گفت: اگر اين اطلاعات در اختيار سازمان امور مالياتي قرار بگيرد قطعا به جلوگيري از فرارهاي مالياتي کمک مي کند.

ساماندهي معافيت ها در لايحه ماليات بر مجموع درآمد 

دهقان دهنوي با بيان اينکه در منطقه آزاد بايد توليد و تجارت در جريان باشد نه سواستفاده از موقعيت منطقه، تصريح کرد: در حال حاضر ساماندهي معافيت هاي مالياتي مطرح است؛ پيش نويسي که سازمان امور مالياتي براي لايحه ماليات بر مجموع درآمد تهيه کرده مساله ساماندهي معافيت ها ديده شده است.

وي تاکيد کرد: البته ساماندهي لزوما به معناي حذف نيست بلکه مي تواند تغيير نرخ و يا تغيير شکل معافيت را شامل شود.

معاون امور اقتصادي وزير امور  اقتصادي و دارايي با اشاره به بانک اطلاعاتي سازمان امور مالياتي، گفت: طرح جامع مالياتي به دنبال گسترده کردن بانک اطلاعاتي سازمان امور مالياتي است؛ اگر تمام اطلاعات اقتصادي کشور بتواند در قالب طرح جامع مالياتي از يک معبر عبور و تجميع شود  قطعا شاهد ثمرات خوبي خواهيم بود.

دهقان دهنوي اظهار داشت: گزارش ها نشان از پيشرفت طرح جامع مالياتي دارد، اما تا زماني که نتيجه به طور کامل حاصل نشود ثمرات طرح قابل لمس نخواهد بود.