سهامداران تازه‌وارد، مراقب درگاههاي غيرمجاز در بازار سرمايه باشند

تاریخ انتشار : 1398/08/08

محمودرضا خواجه نصيري در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به استقبال سرمايه‌گذاران جديد از ورود به بازار سرمايه گفت: در شرايط کنوني اگر به دنبال ورود سرمايه‌گذاران تازه‌وارد، از مسير درست باشيم تا اين افراد مقصر اصلي شکل‌گيري حرکات هيجاني بازار نباشند، بايد متوليان امر و سياستگذاران بازار سرمايه دست به کار شده و تدبير مناسبي براي ورود آنها داشته باشند.

وي با بيان اينکه امروز شبکه‌هاي اجتماعي نقش مهمي در تصميم‌سازي و تصميم گيري دارند، افزود: اگر امروز به هدايت جريان اطلاعاتي از سوي شبکه‌هاي اجتماعي، ابزارهاي بدون مجوز و غيرعلمي و همچنين غيرکارشناسي معترض هستيم، بايد اين نکته را مدنظر داشته باشيم که راه حل اين بحران، مسدود کردن شبکه‌هاي مجازي فعال در حوزه بورس نيست و با اين نوع محدوديت‌ها نمي‌توان جلوي اين تاثيرگذاري را گرفت.

 نايب رئيس شرکت بورس تصريح کرد: در چنين شرايطي بايد در دو جهت هدفگذاري صورت داد؛ نخست توان اطلاع‌رساني درست و سالم را افزايش داد و پس از آن، ابزارهاي هوشمند براي سرمايه‌گذاري را ارايه داد تا بتوان نسبت به تقويت سرمايه‌گذاري و فرهنگ‌سازي در اين زمينه اقدام کرد.

به گفته خواجه‌نصيري، درصورت بهره‌گيري از چنين رويه‌اي مي‌توان شرايط را به گونه‌اي مهيا کرد تا خود مردم در انتخاب ميان شبکه‌هاي مجازي غيرمجاز، غيررسمي و بعضاً غيرکارشناسي، نسبت به انتخاب شبکه‌هاي دريافت اطلاعات به صورت کارشناسي و رسمي اقدام کنند.

وي تصريح کرد: اگر استفاده از اطلاعات و دانش بورسي که از طريق شبکه‌هاي مجازي هدايت مي‌شود، مورد نقد و انتقاد متوليان و کارشناسان قرار دارد، راه‌حل رفع آن، ممنوعيت و محدوديت استفاده از اين شبکه‌هاي مجازي نيست؛ بلکه بايد تلاش شود تا در کنار اين شبکه‌هاي مجازي، در گاهي براي جذب مردم به سمت فضاي سرمايه‌گذاري هوشمند مهيا شود.

خواجه نصيري با تاکيد بر نقش سازمان بورس و همچنين ساير بورس‌هاي فعال در کشور، در هدايت سرمايه‌گذاري‌ها خاطرنشان کرد: براي اجرايي شدن اين مساله، سازمان بورس، بورس‌ها و تمامي نهادهاي مالي کشور بايد به شکل هماهنگ و جمعي، توان ويژه‌اي را براي افزايش چنين درگاه‌هايي با امکان دسترسي آسان‌تر مردم به صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و مشاوره‌هاي مرتبط با موضوع سرمايه‌گذاري، فراهم کرده و در عين حال، سيستم‌هاي سرمايه‌گذاري هوشمند را نيز گسترش دهند. 

اين مقام مسئول در شرکت بورس خاطرنشان کرد: در صورتي که مردم آگاهي کافي براي عدم استفاده از ابزارهاي غيرمجاز و غيرکارشناسي را داشته و مخاطراتي که اين شبکه‌ها براي آنها و سرمايه‌هايشان دارند را کسب کنند، آنگاه در انتخاب ميان اين درگاههاي تخصصي و رسمي و شبکه‌هاي مجازي غيرمجاز، به طور قطعا درگاههاي تخصصي  را انتخاب خواهند کرد.

خواجه نصيري تصريح کرد: در صورت مهياشدن دسترسي آسان عموم مردم به درگاههاي شناخته شده بازار سرمايه، مردم از اين درگاههاي رسمي، مورد اعتماد و شناخته شده استفاده  کرده و بدين ترتيب تمام خدمات مالي و سرمايه گذاري خود را از اين مسير درست دنبال خواهند کرد.

نايب رئيس شرکت بورس افزود: براي تحقق اين امر، تنها راه اين است که متوليان بازار سرمايه با صرف هزينه و سرمايه‌گذاري، نسبت به فرهنگ‌سازي در اين زمينه اقدام کنند تا مردم آسان‌تر و راحت‌تر از شبکه‌هاي مجازي به سمت درگاههاي تخصصي و کارآمد سوق پيدا کنند.

خواجه نصيري تصريح کرد: اين اقدام دير يا زود بايد توسط متوليان بازار سرمايه انجام شود و سازمان بورس بايد شخصاً در اين فضا وارد شده و شرايط را به گونه‌اي مهيا کند تا دسترسي لازم براي مردم ميسر شود؛ در اين صورت است که مردم متوجه خواهند شد که اگر از اين درگاههاي رسمي براي سرمايه‌گذاري اقدام کنند، تحت حمايت بوده و اطلاعات صحيح و انتخاب درست خواهند داشت.

وي ادامه داد: در چنين شرايطي، طبيعتا پيرو آن، ريسک سرمايه‌گذاري‌هاي مردم کاهش يافته و احتمال موفقيت آنها افزايش مي يابد.

کد خبر 4758530