تقويت پول ملي با ريزش ۲۷ درصدي نرخ دلار

تاریخ انتشار : 1398/08/08

در ماه هاي گذشته، برخي تحولات مثبت در سياست خارجي و مديريت بازار پولي و بانکي توسط دولت و بانک مرکزي باعث کاهش نرخ ارزهاي عمده و تقويت پول ملي شده به طوري که نرخ دلار از کانال ۱۵ هزار توماني در ارديبهشت امسال، به کانال ۱۱ هزار توماني در آبان ماه عقب نشيني کرده که اين موضوع را رئيس کل بانک مرکزي ديروز با انتشار پيامي در صفحه اينستاگرام خود يادآور شد.

ثبت رکورد ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان براي دلار در ارديبهشت ماه

بالاترين نرخ دلار در سال ۹۸ مربوط به ۱۹ ارديبهشت است که در اين روز قيمت دلار در صرافي هاي بانکي ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان ثبت شد.

بهاي دلار در ارديبهشت تحت تاثير برخي تحولات و تنش هاي سياست خارجي روندي افزايشي يافته و دلالان از همه توان خود استفاده کردند تا بهاي دلار را بالا ببرند. اما با مديريت بازار ارز توسط دولت و بانک مرکزي و کاهش تنش هاي سياسي به يکباره موج تلاطم هاي ارزي خاموش شد و دلار در سراشيبي قيمت قرار گرفت.

بدين ترتيب با عبور از روز ۱۹ ارديبهشت به تدريج قيمت دلار در کانال نزولي قرار گرفت و پله پله کاهش يافت به طوري که نرخ دلار در همان ماه به کانال ۱۴ هزار توماني عقب نشيني کرد تا اينکه در مهر و آبان امسال در مدار ۱۱ هزار واحدي تثبيت شد.

عوامل کاهش نرخ ارز

مهم‌ترين عوامل کاهش نرخ ارز در روزهاي اخير، کاهش تنش‌هاي سياست خارجي و مديريت بازار پولي و بانکي توسط دولت و بانک مرکزي است.

با وجود اينکه با خروج آمريکا از برجام، برخي تحريم‌ها دوباره بازگشت و فشارهاي اقتصادي ايجاد شد، اما با مديريت مالي دولت و همراهي مردم، شوک ناشي از اين تصميم آمريکا به تدريج تخليه شد به طوري که آغاز کاهش تعهدات برجامي ايران و تعيين مهلت ۶۰ روزه توسط ايران و وقوع ماجراي حمله به نفتکش‌ها در منطقه و سرنگوني پهباد جاسوس آمريکايي نيز نتوانست باعث ايجاد تلاطم و بي ثباتي در بازار ارز شود.

علاوه بر تخليه شوک‌هاي مربوط به تحولات سياست خارجي، مهم‌ترين عامل کاهش نرخ ارز، نقش آفريني سنگين بانک مرکزي در بازار ارز و آماده سازي مقدمات آغاز به کار بازار متشکل ارزي بوده است.

نوسان هاي شديد دلار در ماه هاي اخير، دلالان و فعالان بازار ارز را سردرگم کرده به طوري که شماري از آن ترجيح داده اند از اين بازار خارج شده و يا به طور موقت، ميزان فعاليت هاي خود را کاهش دهند.

حرکت دلار به سوي کانال ۱۰ هزار توماني

نرخ دلار پس از چند هفته توقف در ميانه کانال ۱۱ هزار توماني، در روزهاي اخير موج نزولي جديدي را آغاز کرده به طوري که اکنون به رقم ۱۱ هزار و ۱۵۰ تومان رسيده است.

به نظر فعالان بازار ارز، نرخ دلار در موج جديد نزولي خود مي تواند وارد کانال ۱۰ هزار توماني شود که البته برخي ديگر از فعالان اقتصادي با آن موافق نبوده و معتقد هستند در شرايط کنوني افت نرخ دلار به کانال ۱۰ هزار توماني ممکن است ثبات و تعادل بازار ارز را به هم بريزد و تقاضاهاي جديد براي خريد و انباشت دلار توسط دلالان را ايجاد کند.