انتشار جزييات پرداخت ۱۸ ميليارد دلار ارز دولتي توسط بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1398/08/20

رييس جمهور گفت: به رييس بانک مرکزي دستور دادم تا تمام پول‌هايي که در ۶ ماه اول سال گذشته پرداخت کرده را اعلام کند و در اين زمينه اخيرا نامه آن را به من داده و از ايشان خواستم که نامه را منتشر کند.

به گزارش ايبِنا، حجت‌الاسلام و المسلمين دکتر حسن روحاني امروز در اجتماع مردم يزد با بيان اينکه ملت ايران در طول يک سال گذشته در برابر فشار بيگانگان ايستادگي کرده است، اظهار داشت: در طول سال ۹۷، ملت ايران به واسطه فشار اقتصادي دشمنان روزهاي سختي را از لحاظ اقتصادي داشتند اما در عين حال امروز با ايستادگي، وحدت و تلاش پيگير مردم به جايي رسيده ايم که آمريکا مايوس شده و به خوبي مي‌داند که ملت بزرگ ايران در برابر فشار دشمنان ايستادگي و مقاومت مي‌کند.

رئيس جمهور آمار و ارقام اقتصادي از ارديبهشت ماه امسال را مورد اشاره قرار داد و گفت: از ارديبهشت ماه امسال، در هر ماه شرايط کشور بهتر شده است. روحاني اضافه کرد: عليرغم فشار دشمن ملت ايران توانسته است فشار تورم را از ارديبهشت ماه تا مهر ماه، هر ماه کنترل کند و بر اساس آمار بانک مرکزي، نرخ رشد تورم در خرداد ۲.۳ درصد، در تير ماه ۲.۲ درصد، در مرداد ۰.۸ درصد و در شهريور نيز ۰.۸ درصد بوده است و اين بدان معناست که کارآفرينان، کشاورزان، کارگران و مهندسين در سراسر کشور بر تلاش خود افزوده‌اند.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: اينکه عليرغم همه فشارها صادرات غيرنفتي در کشور رونق دارد به معناي تلاش و کوشش در کشور است و امروز بايد در کنار هم براي آباداني کشور تلاش خود را مضاعف کنيم تا در اين شرايط بتوانيم در برابر دنيا در زمينه علم ، دانش و فعال نمودن شرکت هاي دانش بنيان شاهد تحول بزرگي در کشور باشيم و در اين صورت به خوبي مي‌توانيم دشمنان خود را منکوب کنيم.

روحاني در ادامه سخنان خود تلاش و فعاليت دولت در مبارزه با فساد را مورد اشاره قرار داد و گفت: دولت در اين زمينه در سه لايحه مهم راه هاي اساسي مبارزه با فساد را روشن کرده است که دو لايحه آن به مجلس شوراي اسلامي تقديم شده است.

رئيس جمهور تصريح کرد: مهم ترين مساله در مبارزه با فساد شفافيت است لذا همه مردم ، مسوولين، شرکت هاي دولتي و دستگاه ها بايد در نهايت شفافيت کاري را که انجام مي دهند براي مردم تشريح کنند و بايستي درآمد و فعاليت شرکت ها و نهادها براي مردم روشن باشد که چه مقدار از بودجه و بيت المال استفاده مي کنند و اين مبلغ را در چه راهي و براي انجام چه کاري به کار مي برند.

روحاني با اشاره به اينکه لايحه شفافيت يکي از لوايح بسيار مهمي است که دولت تقديم مجلس شوراي اسلامي کرده است، گفت: اميدواريم نمايندگان مجلس در آينده نزديک بتوانند اين لايحه را به تصويب برسانند.

رئيس جمهور اضافه کرد: دولت همچنين لايحه مبارزه با فساد را نيز تقديم مجلس شوراي اسلامي کرده است و لايحه تعارض منافع در دولت در حال بررسي است و در آينده تقديم مجلس خواهد شد.

وي با تاکيد بر اينکه همه بايد با شفافيت و عزمي راسخ با فساد در جامعه مبارزه کنيم، اظهار داشت: دست هر کس که در اين کشور به فساد آلوده باشد بايد با او برخورد شود و مبارزه با فساد، جناح و حزب نمي شناسد و همه مردم و جناح ها خواستار مبارزه با فساد به صورت شفاف هستند.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: از قوه قضاييه که با فسادهاي ميليوني و ميليارد توماني برخورد مي کند مي خواهم که مبارزه با فساد ميليارد دلاري را هم براي مردم توضيح دهد. دکتر روحاني گفت : اينکه هنوز بعد از گذشت چند سال براي ما روشن نيست آقايي که ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون پول مردم را خورد و او را دستگير کرده و حتي حکم اعدام هم برايش صادر شد و اکنون در زندان است الان، اين پول کجاست و چه کساني مسوول هستند و چرا آنهايي که در اين زمينه نقش داشتند براي مردم توضيح داده نمي شود.

رئيس دولت دوازدهم تصريح کرد: از همه مسوولين مي خواهم که جريان ۲ ميليارد و ۷۰۰ ميليون دلار را براي مردم شفاف کنند چرا که اين پول، پول نفت، بيت المال و خزانه بوده است. روحاني خاطرنشان کرد: همچنين از همه مسوولين و ارگان ها مي خواهم درباره ۲ ميليارد دلار پولي که به حلقوم آمريکا ريخته شد و دولت قبل ۱۰ ماه فرصت داشت که آن پول را از حلقوم آمريکا درآورد اما دست روي دست گذاشت به مردم توضيح دهند. چند سال پيش شوراي عالي امنيت ملي اعلام کرد که بايد به سرعت به اين پرونده رسيدگي شود اما تا امروز رسيدگي نشده است لذا مي خواهم پرونده ۲ ميليارد دلاري براي مردم روشن شود تا مردم خوشحال شوند و بدانند که عزمي که براي مبارزه با فساد وجود دارد، راسخ است.

رئيس جمهور اضافه کرد: همچنين بايد ۹۴۷ ميليون دلار و آنهايي که در اين زمينه مسوول بودند که يک نهادي است که آن را گرفته و پس نداده به مردم توضيح داده شود و بايستي حسابرسي شده و اين مبلغ پس گرفته شود.

وي گفت: مي خواهم نهادهايي که بيش از ۷۰۰ ميليون دلار بدهکارند به مردم توضيح داده شود و در همه اين زمينه ها از وزير نفت مي خواهم که اين آمار و ارقام را براي مردم روشن کند همچنين رييس بانک مرکزي را مسوول مي‌کنم تا پرونده ۲ ميليارد دلاري را به مردم گزارش کند و از دستگاه‌هاي نظارتي نيز مي‌خواهم که سرنوشت ۹۴۷ ميليون دلار را براي مردم روشن کنند.

رئيس جمهور تصريح کرد: مبارزه با فساد دانه درشت ها کجاست و چرا به اين فسادها و پول ها رسيدگي نمي شود اينکه چند نفر را به دادگاه کشانده و تبليغ مبارزه با فساد شود، بدانيد که سرِ مردم کلاه نمي رود مردم بايد بدانند پولي که از بيت المال  پرداخت شده ، چگونه و کجا رفته و چه کساني مسوول هستند و در اين زمينه قضات و دادستان هاي شريف نبايد از پيگيري اين پرونده ها بترسند و سرنوشت اين پول ها را براي مردم روشن کنند در غير اين صورت به مناسبت هاي مختلف و مورد به مورد اين ارقام را به مردم توضيح خواهم داد.

دکتر روحاني در بخش ديگري از سخنان خود از کشف يک ميدان بزرگ نفتي به عنوان يک خبر خوش براي مردم اطلاع داد و گفت: شرکت ملي نفت ايران و بخش اکتشاف شرکت نفت در ادامه تلاش هاي خود به ويژه از سال ۹۵ تا هفته گذشته توانستند يک ميدان جديد نفتي بزرگ را کشف کنند و اين يک هديه کوچکي از دولت و وزارت نفت به ملت ايران است.

رئيس جمهور افزود: ذخيره اين ميدان نفتي به اندازه ۵۳ ميليارد بشکه نفت است و اين ميدان بزرگ نفتي از بستان تا اميديه به طول ۲۴۰۰ کيلومتر مربع وسعت و ۸۰ متر عمق دارد. روحاني خاطرنشان کرد: در ايامي که دشمنان فروش نفت کشورمان را تحريم کردند و ملت ايران را تحت فشار گذاشتند کارگران و مهندسين کشور ما توانستند اين ميدان بزرگ نفتي را کشف کنند.

رئيس جمهور خاطرنشان کرد: در اين ميدان بزرگ نفتي موضوع مهم ضريب بازيافت است اينکه از ۵۳ ميليارد بشکه نفت چه مقدار مي توان استحصال کرد و به فروش رساند و در اين زمينه با استفاده از دانش و تکنولوژي روز، يک درصد بازيافت بيشتر به معناي ۳۲ ميليارد دلار درآمد بيشتر براي کشور است.

روحاني گفت: آنهايي که در دو سه سال اخير مرتبا مطرح مي کنند که شرکت ها و فناوري هاي خارجي نبايد وارد کشور شود، بايد نسبت به اين موضوع پاسخگو باشند لذا لازم است از فناوري هاي پيشرفته جهاني در هر کجايي که باشد، استفاده کنيم.

رئيس جمهور افزود: اگر ضريب بازيافت از اين ميدان نفتي ۱۰ درصد باشد اين به معناي ۳۲۰ هزار ميليارد درآمد است و چنانچه ضريب بيشتر باشد درآمد بيشتري نيز بدست مي آوريم بنابراين بايستي با علم، دانش و تکنولوژي روز، رفاه و آسايش مردم را افزايش دهيم و با اين روش راه و مسير درست آينده را روشن سازيم.

دکتر روحاني در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: يک عده از افرادي که کمي بداخلاق هستند در طول ماه هاي گذشته در برخي از روزنامه ها چنين نوشته اند که اين دولت در سال ۹۷ و با ارز ۴۲۰۰ توماني، ۱۸ ميليارد دلار را به باد داده است در اين راستا به رييس بانک مرکزي دستور دادم تا تمام پول هايي که در سال گذشته در ۶ ماه اول پرداخت کرده را فهرست و اعلام کند و در اين زمينه اخيرا نامه آن را به من داده است و از ايشان خواستم که اين نامه را منتشر کند.

رئيس جمهور گفت: يک عده آدمي که نه اخلاق و نه ايمان دارند و نه با منافع ملي آشنا هستند چنين مي گويند که پارسال ۱۸ ميليارد دلار گم شده است لذا بانک مرکزي امروز آمار مربوط به اين موضوع را  منتشر مي‌کند.

دکتر روحاني خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزي از اين رقم، ۷ ميليارد و ۳۰۰ ميليون دلار کالاهاي اساسي و درماني و پزشکي وارد شده است و تمام فهرست آن کاملا مشخص است. ۱۲ ميليارد دلار هم کالاهاي ديگري وارد شده که ليست همه آنها مشخص است به جز يک ميليارد دلار که اختلاف حساب وجود دارد و در اين زمينه به تعزيرات اعلام شده که بررسي هاي لازم را انجام دهد.