رونق فروش گواهي‌هاي سپرده ۱۸درصدي در بانکها

تاریخ انتشار : 1398/08/25

بانکها با استفاده از فرصت کاهش نرخ ارز و رکود بازار مسکن،تلاش‌ براي جذب منابع مالي مردم رادر دستور کارقرار داده و بيشترشان طرح‌هاي فروش گواهي‌هاي سپرده بانکي با نرخ ۱۸درصد را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، بازارهاي ارز، طلا و سکه به عنوان بازارهاي موازي سرمايه‌گذاري هاي بانکي مدتها است که روي آرامش را به خود مي‌بينند و اگر هم نوساني هم داشته است، در حدي بوده که رغبتي براي سرمايه‌گذاري در آن از سوي مردم وجود نداشته است. تقريبا يکسالي هست که بازار ارز در ايران روي آرامش ديده و به تبع آن، طلا و سکه هم که يک نگاه خود را در تعيين قيمت، همواره به قيمت ارز داشته‌اند هم، نوساناتي طبيعي و منطقي را تجربه مي‌کنند.

در اين ميان، بسياري از افرادي که نيمه اول سال گذشته براي خارج کردن سپرده‌هاي خود و خريد سکه و ارز به عنوان سرمايه‌گذاري به بانکها مراجعه مي‌کردند، ماهها است که دوباره به اين نتيجه رسيده‌اند که بانکها مي‌توانند مکان‌هاي امني براي سرمايه‌هاي آنها باشند و بنابراين موجي از بازگشت منابع مالي مردم به بانکها جهت سپرده‌گذاري ايجاد شده است.

آنگونه که آخرين آمار بانک مرکزي نشان مي‌دهد، مانده سپرده‌ها تا پايان ماه ابتدايي تابستان، از افزايش ۲۶.۹ درصدي و تسهيلات بانکي از رشد ۲۱.۷ درصدي برخوردار بوده است. اين در حالي است که مانده کل سپرده‌ها، بالغ بر ۲۲۱۶۵.۱ هزار ميليارد ريال شده که نسبت به مقطع مشابه سال قبل که رقم ۴۶۹۶.۴ هزار ميليارد ريالي را به ثبت رسانده، ۲۶.۹ درصد رشد داشته و نسبت به پايان سال قبل نيز که حدود ۱۴۹۱.۷ هزار ميليارد ريال بوده، رشد ۷.۲ درصدي را به ثبت رسانده است.

در اين ميان، بيشترين مبلغ سپرده‌ها مربوط به استان تهران با مانده ۱۱۹۶۹.۸ هزار ميليارد ريال بوده است که اين خود نشانگر آن است که مردم اقبال بيشتري به سپرده‌گذاري در بانکها داشته‌اند.

يکي از متصديان بانکي در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: بانکها به تازگي با ورود دوباره به طرح جذب سپرده تلاش دارند تا بخشي از منابع مالي در اختيار مردم را به بانکها برگردانند. بر اين اساس، طرح‌هايي را براي صدور گواهي اوراق سپرده بانکي با نرخ تضمين‌شده ۱۸ درصدي آغاز کرده‌اند که البته باز هم برخي از بانکها، در قالب دو قرارداد مجزا تلاش دارند تا براي ارقام بالاتر که اقدام به سپرده‌گذاري مي‌کنند، جذابيت ايجاد کنند؛ به نحوي که بعضا نرخ تا ۲۰ درصد هم افزايش مي‌يابد.

وي افزود: البته مردم هم نسبت به ثبت نام براي دريافت اين گواهي‌هاي سپرده اقدام کرده و بنابراين ميزان سپرده‌گذاري در بانکها طي ماههاي گذشته به ويژه از مرداد به بعد، با افزايش مواجه بوده است.

بررسي آمار بانک مرکزي حکايت از آن دارد که نسبت تسهيلات به سپرده‌ها در تيرماه ۹۸ بعد از کسر سپرده قانوني، ۸۱ درصد است که نسبت به پايان تيرماه ۱۳۹۷ و پايان اسفند ۱۳۹۷، به ترتيب ۳.۵ و ۰.۳ واحد درصد کاهش نشان مي‌دهد. نسبت مذکور در استان تهران ۹۶.۳ درصد و در استان کهگيلويه و بويراحمد ۱۰۴.۹ درصد است.

البته بانک مرکزي بر اين باور است که يکي از علل مهم بالا بودن رقم تسهيلات و سپرده‌ها در استان تهران، استقرار دفاتر مرکزي بسياري از شرکت‌ها و موسسه‌هاي توليدي ساير استان‌ها در استان تهران بوده و عمده فعاليت‌هاي بانکي آنها توسط شعب بانک‌ها و موسسه‌هاي اعتباري استان تهران انجام مي‌شود.