تصميم جديد بانک مرکزي براي صادرکنندگان کالا به عراق و افغانستان

تاریخ انتشار : 1398/09/03

عضو کميته ارز اتاق بازرگاني ايران از تصميم جديد بانک مرکزي براي رفع تعهد ارزي صادرکنندگان به عراق و افغانستان خبر داد و گفت: امکان ثبت اطلاعات صادرات ريالي از ۱۰ اذر امکان پذير خواهد بود.

محمد لاهوتي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تعامل بانک مرکزي با صادرکنندگان کالا به عراق و افغانستان و گفت: بنا به اعلام کتبي بانک مرکزي، طي دو مرحله در روزهاي ششم تير و نهم شهريورماه ۹۸، اين بانک ضمن آماده‌سازي سامانه هاي مرتبط و ايجاد درگاه ثبت اطلاعات اين دسته از صادرکنندگان در سامانه جامع تجارت، شيوه‌نامه نحوه ثبت اطلاعات را منتشر کرده و نسبت به اخذ و پالايش اطلاعات اظهارنامه هاي ثبت شده صادرکنندگان به عراق و افغانستان اقدام کرده است.

عضو کميته ارزي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران افزود: نظر به اينکه گروهي از صادرکنندگان به عراق و افغانستان، تاکنون موفق به ثبت اظهارنامه‌هاي خوددر سامانه ياد شده و متعاقبا رفع تعهد ارزي مربوطه نشده‌اند، امکان ثبت اطلاعات مربوط توسط صادرکنندگان کالا به اين کشورها، از تاريخ ده آذر ۹۸ در سامانه جامع تجارت به آدرس WWW.nstsw.ir(بخش درگاه ثبت اطلاعات پروانه هاي صادراتي افغانستان و عراق) برقرار خواهد بود.

وي تصريح کرد: در اين ميان، با توجه به تعامل بانک مرکزي با صادرکنندگان و تلاش در جهت رفع مشکلات موجود صادرکنندگان عراق و افغانستان که بعد از وضع تعهد ارزي با برخي چالش‌ها مواجه شده بودند، بانک مرکزي سياست تعامل بيشتر را با صادرکنندگان پي گرفته است و در نتيجه بازه‌هاي زماني مشخصي را براي صادرکنندگان تعيين کرده تا بتوانند اسناد خود را ثبت کرده و بانک مرکزي نيز به آنها رسيدگي کند.

به گفته لاهوتي، چنانچه اين اسناد مورد تائيد بانک مرکزي قرار گيرد، رفع تعهد ارزي براي صادرکنندگان به عراق و افغانستان انجام خواهد شد؛ اين در حالي است که بر اساس آخرين آمار، بانک مرکزي تقريبا دو ميليارد دلار صادرات ريالي صادرکنندگان به عراق و افغانستان را در مرحله قبل که ثبت سامانه شده است پذيرفته و رفع تعهد ارزي کرده است.

رئيس کنفدراسيون صادرات ايران خاطرنشان کرد: از آنجايي که برخي از صادرکنندگان، از شيوه اين اقدام و يا انجام مراحل ثبت اظهارنامه‌هاي صادراتي خود بي‌اطلاع بوده وآمادگي لازم براي اين کار را نداشته و اطلاعات را در سامانه ثبت نکرده بودند، مشکلات کماکان وجود داشت و  عليرغم آنکه  بانک مرکزي آخرين مهلت دوره قبل را اخرين زمان  اعلام کرده و آن مهلت هم سررسيد شده بود، اما مسائل حل نشده باقي ماند.

وي اظهار داشت: هم اکنون به جهت تعامل مثبت بانک مرکزي ، مجدد اين زمان تمديد شده و افرادي که صادرات ريالي به عراق و افغانستان داشته و موفق به رفع تعهد ارزي نشده‌اند، بايد حتما اطلاعات صادراتي خود و کوتاژهاي صادراتي و مدارک مورد درخواست را در سامانه‌ اعلام شده بانک مرکزي به ثبت برسانند تا پس از بررسي از سوي بانک مرکزي، در صورت تائيد نهايي رفع تعهد ارزي شوند.

لاهوتي از صادرکنندگان درخواست کرد تا هر چه سريعتر نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت اقدام کرده و منتظر اعلام نتيجه از سوي بانک مرکزي باشند.