واکنش همتي در مورد نوسان يک هفته گذشته بازار ارز

تاریخ انتشار : 1398/09/06

رييس کل بانک مرکزي در يادداشتي نسبت به نوسان يک هفته گذشته بازار ارز واکنش نشان داد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، دکتر عبدالناصر همتي در يادداشتي نوشت: آنچه که اين روزها در بازار ارز مي بينيم عمدتاً ناشي از نحوه عملکرد برخي از صادرکنندگاني است که به سبب جو رواني ناشي از افزايش نرخ بنزين  و حوادث بعد از آن و شروع تسويه حسابهاي تجار با خارجيان در پايان سال ميلادي، تلاش مي کنند با تعلل، ارزهاي صادراتي خود را با نرخ هايي بالاتر عرضه نمايند. به همين دليل به خاطر اعلام نرخ هاي غير واقعي، تقاضاي زيادي حتي براي نرخ هاي کمتر از آن وجود ندارد.

رئيس کل بانک مرکزي تأکيد کرد: بانک مرکزي در اين مواقع همانگونه که درحال حاضر درحال انجام است، با حضور پرقدرت در بازار حواله اي ارز، عدم تعادل هاي مقطعي را مرتفع و تعادل مبتني بر متغيرهاي واقعي را همانند بازار اسکناس به بازار حواله بر مي گرداند.

همتي افزود: بارها تأکيد کرده ام که بانک مرکزي به تدوام ثبات نسبي بازار ارز  اهميت ويژه اي قائل است و رمز تداوم ثبات در اين بازار و به تبع آن در ساير بازارها، توجه به بنيان هاي بازار در کنار حضور پُرقدرت بازار ساز براي جلوگيري از سفته بازي و نوسان گيري در اين بازار است و اين بار نيز با اقداماتي که در جريان اقدام دارد کما في السابق  بازار را مديريت خواهد کرد.