محدوديت جديد صرافي‌ها براي فروش دلار

تاریخ انتشار : 1398/09/18

بانک مرکزي درحالي سقف۲۲۰۰دلاري را براي هر نفر در سال به عنوان سهميه ارزي در نظر گرفته که اين ميزان، تنها با يک بار ثبت کدملي قابل دريافت بوده و پس از آن متقاضي امکان خريد مابقي ارز را ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بانک مرکزي سال گذشته به دليل مديريت بازار ارز، سقف فروش اسکناس دلار يا ارزهاي ديگر را به هر فرد متقاضي، معادل ۲۲۰۰ دلار تعيين کرد که بر اساس آن، هر شخص حقيقي مي‌تواند در سقف مشخص شده از سوي بانک مرکزي، اقدام به خريداري ارز نمايد.

مراجعات روزهاي گذشته خريداران ارز به بازار نشان مي‌دهد که صرافي‌ها محدوديت جديدي را بر پايه سقف تعيين شده بانک مرکزي يعني همان ۲۲۰۰ دلار اعمال کرده‌اند و هر فرد حتي اگر کمتر از اين سقف نيز، در يک فقره خريد، اقدام به دريافت ارز طي يک سال گذشته کرده باشد، اجازه استفاده از مابقي سهميه خود تا سقف ۲۲۰۰ دلار را ندارد.

در واقع محدوديتي که بانک مرکزي براي صرافي‌ها قرار داده، اين‌گونه است که اگر يک فرد متقاضي خريد ارز، با ارائه مدارک مثبته، حتي ۱۰۰ دلار نيز از سهميه ۲۲۰۰ دلاري خود را در يک فقره معامله، خريداري کرده و مجدد مطابق بخشنامه بانک مرکزي، بخواهد ۲۱۰۰ دلار مابقي را دريافت کند، از سوي صرافي‌ها ديگر اجازه اين کار به او داده نمي‌شود؛ چرا که کد ملي فرد متقاضي، تنها يکبار در سامانه «سنا»، قابليت خريد ارز خواهد داشت.

گزارش‌هاي ميداني خبرنگار مهر از روند کاري صرافي‌ها طي روزهاي گذشته حکايت از آن دارد که هم‌اکنون خريداران بسياري با مراجعه به صرافي‌ها، به دليل عدم اطلاع از دستورالعمل‌ بانک مرکزي مبني بر در نظر گرفتن محدوديت يکبار معامله ارز حتي کمتر از سقف تعيين شده بانک مرکزي، با سرگرداني مواجه هستند؛ به اين معنا که تصورشان بر اين بوده که مي‌توانند به دفعات در سقف تعيين شده بانک مرکزي، اقدام به خريد ارز براي سفرهاي متعدد خود داشته باشند؛ اما دستورالعمل‌هاي بانک مرکزي، اين اجازه را به آنها نداده است.

يکي از متقاضيان ارز در بازار در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: براي سفر به عتبات عاليات، بخشي از سقف تعيين شده براي ارز در سال ۹۸ را که از سوي بانک مرکزي ۲۲۰۰ دلار تعيين شده بود، در ماه‌هاي گذشته از صرافي‌ خريداري کرده و اکنون نيز که براي سفر ديگري مراجعه کرده‌ام، قادر به خريد نيستم.

وي افزود: متأسفانه بانک مرکزي به صرافي‌ها اعلام کرده که تنها اجازه دارند براي هر متقاضي، يعني هر کد ملي، يکبار تخصيص ارز تا سقف تعيين شده بدهند؛ بنابراين اگر متقاضي حتي ۱۰۰ تا ۲۰۰ دلار از سهميه خود را دريافت کرده باشد، ديگر اجازه نخواهد داشت ظرف يک سال خريدي به ميزان ارز باقيمانده از سهميه خود داشته باشد و اين مشکلات زيادي ايجاد کرده است.

يکي ديگر از خريداران در بازار ارز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متأسفانه تعداد زيادي از افراد وقتي که با محدوديت يکبار خريد ارز از صرافي‌ها حتي کمتر از سقف تعيين شده مواجه مي‌شوند، مجبور هستند که براي تامين نياز واقعي خود، به خارج از صرافي‌هاي بانکي و تحت نظارت بانک مرکزي مراجعه کنند.

وي افزود: متأسفانه اين امر سبب شده تا برخي دلالان از اين شرايط سوءاستفاده کرده و ارز را بالاتر از نرخ‌هاي تعيين شده يا سودهاي معقول، براي مردم تعيين کنند.

اين خريدار از بانک مرکزي درخواست کرد تا محدوديت پيش‌روي صرافي‌ها براي فروش ارز با يک کد ملي تا سقف ۲۲۰۰ دلار اما به دفعات را مجدد برقرار سازد تا نيازهاي واقعي و در چارچوب بخشنامه‌هاي بانک مرکزي، به بازار غيررسمي منتقل نشود.

در عين حال، صرافي‌ها نيز اين درخواست را از بانک مرکزي دارند تا اجازه دهد، به هر فرد متقاضي تا سقف ۲۲۰۰ دلار در سال، در هر تعداد معامله، ارز اختصاص دهد تا مردم سرگردان و روانه خريد از دلالان نشوند.