کاهش معوقات بانکي با تشکيل کميته صلح در بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1398/09/20

عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از ضرورت تشکيل کميته‌هاي صلح در بانک‌ها در راستاي تعيين تکليف معوقات بانکي سخن گفت.

غلامعلي جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به راهکارهاي کاهش معوقات بانکي، گفت: اکنون وضعيت ترازنامه بانک ها طي يک فرايند طولاني چندين ساله به صورت دارايي هاي منجمد درآمده که اين نوع دارايي ها تبعات مختلفي را براي بانک ها دارند.

نماينده مردم رشت در مجلس دهم، با بيان اينکه حذف سود مرکب از راهکارهايي است که مي تواند به کاهش معوقات بانکي کمک کند، افزود: بانک ها براي کمک به کاهش دارايي هاي منجمد خود بايد ربح مرکب را حذف کرده و در مسير تسويه هر چه سريع تر بدهي هاي خود گام برداند.

وي با تاکيد بر اينکه بانک ها از بخشش سود و جرايم به دليل نظارت هاي سختگيرانه نگراني دارند، تصريح کرد: متاسفانه در بخشش سود و جرايم بانکي هميشه شائبه رانت و فساد وجود دارد، از اينرو بانک ها با ترس با مشتري خود صلح مي کنند.

اين نماينده مردم در مجلس دهم، با بيان اينکه وصول معوقات دست بانک ها براي انجام وظايف محوله را باز مي کند، گفت: بايد شرايط وصول اين نوع دارايي ها از سوي بانک ها با تشکيل کميته هاي صلح ايجاد شود.

وي با تاکيد بر اينکه کميته هاي صلح بايد ميان بانک و مشتريان ميان داري کرده و جلوي ضرر هر کدام از آنها را با سود حداکثري بگيرد، افزود: وجود چنين کميته هايي با توجه به بالا بودن ميزان معوقات بانکي لازم است.

اين عضو کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، يادآور شد: يکي از راهکارهاي مهم در زمينه افزايش دارايي هاي شبکه بانکي همين وصول معوقات است که متاسفانه با سخت گيري هاي انجام شده به نتيجه نمي رسد.