رونق بازار سرمايه، سياست دولت در بودجه سال ۹۹

تاریخ انتشار : 1398/09/23

تهران - ايرنا - يک کارشناس بازار سرمايه گفت: حسابي که دولت در بودجه سال آينده بر روي بازار سرمايه بازکرده است شايد عدد خوشبينانه‌اي باشد و جذب ۱۱۰ هزار ميليارد تومان منابع از بازار تا حدودي در يک سال قابل تحقق نباشد اما همين که دولت نسبت به سال‌هاي گذشته بر اين بخش تمرکز بيشتري داشته و سياست‌گذاري آن، هم راستا با رونق بازار است خبر بسيار خوبي براي بازار محسوب مي‌شود.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات روز چهارشنبه (۲۰ آذر ماه) به عدد ۳۳۹ هزار و ۳۸۶ واحد رسيد که در مقايسه با پايان هفته گذشته حدود پنج درصد رشد داشت.

همچنين شاخص کل (هم وزن) در پايان هفته گذشته ۹۹ هزار و ۳۱۲ واحد بود که در هفته جاري اين عدد به ۱۰۵ هزار و ۲۰۱ واحد و شاخص قيمت (هم وزن) از ۶۶ هزار و ۳۶۶ واحد به عدد ۷۰ هزار و ۲۹۷ واحد رسيد.

ارزش بورس تهران در هفته‌اي که گذشت ۱۲ هزار و ۵۵۸ ميليارد ريال بود که در مقايسه با هفته گذشته چهار درصد افزايش را تجربه کرد، همچنين ارزش فرابورس در مدت ذکر شده سه هزار و ۶۰۰ ميليارد بود که نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با افزايش چهار درصدي همراه شد.

۳ عامل تاثيرگذار بر رشد شاخص بورس

«سينا سليماني» امروز (شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا روند معاملات بورس در هفته‌اي که گذشت را مورد ارزيابي قرار داد و گفت: هفته گذشته هفته خوبي براي بازار سرمايه بود که چند عامل بر رشد شاخص بورس و افزايش تحرک نقدينگي اين بازار تاثير داشت.

وي نخستين عامل تاثيرگذار بر رشد شاخص بورس را  مشخص شدن قطعي جزييات بودجه دولت اعلام کرد و افزود: به نظر مي‌رسد انتظار انتشار مفروضات بودجه موضوعي است که منجر به عقب نشيني بازار سرمايه از ماه مهر تا ۲ هفته گذشته شد.

سليماني خاطرنشان کرد: مشخص شدن مفروضات بودجه و مثبت بودن آن زمينه ايجاد سرمايه‌گذاري در اين بازار را براي سرمايه‌گذاران و فعالان بازار فراهم کرد.

اين کارشناس بازار سرمايه تحرک قيمت دلار را عامل ديگر رشد بازار اعلام کرد و اظهار داشت: در چند روز اخير شاهد تاثير افزايش قيمت دلار در همه بازارها بوديم، با نزديک شدن به توافقات تجاري آمريکا و چين، قيمت هاي جهاني رشد پيدا کرد که اين دو عامل در کنار يکديگر باعث افزايش شکل گيري رقابت در بورس کالا و افزايش فروش بسياري از شرکت‌ها و تاثير بر قيمت سهام آنها شد.

سليماني بحث جزييات بودجه دولت در بخش اسناد خزانه اسلامي و بازار سرمايه را آخرين عامل رشد شاخص بورس در بازار هفته گذشته مطرح کرد و گفت: برنامه‌ريزي دولت براي انتشار اوراق و واگذاري بنگاه‌هاي دولتي نکته بسيار مهمي بود که مورد توجه بازار قرار گرفت.

وي افزود: در بودجه سال ٩٩ مبلغ ٨٠ هزار ميليارد تومان براي انتشار اوراق در نظر گرفته شده که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزايش را نشان مي‌دهد،   اين عدد قابل تحقق است و ممکن است به ۹۰ هزار ميليارد تومان هم برسد.

سليماني معتقد است با توجه به بودجه دولت، چشم‌انداز بازار سرمايه نگران‌کننده نيست مگر اينکه دولت بخواهد سياست‌گذاري جديد را بر بازار اعمال کند که اين موضوع به طور حتم بر روند بازار تاثيرگذار است.

اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه به دليل وجود حجم گسترده‌اي از نقدينگي رشد بازار ادامه دار خواهد بود، افزود: تا چند وقت گذشته تاثيرگذاري بازار ناشي از نرخ دلار بود، اين در حاليست که اکنون جنس و ماهيت بازار تغيير کرده و رکود همه بازارهاي کالايي و مالي که بيشتر فعالان بازار در انتظار آن بودند در حال شکسته شدن است.

سليماني با بيان اينکه وجود حجم نقدينگي در بازار به حدي گسترش يافته که ديگر رکود مفهومي ندارد و چشم‌انداز سال آينده بازار بيشتر وابسته به حجم نقدينگي است، گفت: به دليل حجم بالاي نقدينگي علاوه بر اينکه بازار سود بهتري را در اختيار سرمايه‌گذاران قرار مي‌دهد باعث مي‌شود تا در اين مدت افت معناداري را هم تجربه نکنيم.

اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينکه بخشي از نقدينگي بازار به سمت سهم‌هاي کوچک فعال است، گفت: سهم‌هاي کوچک و شاخص هم وزن در حال رشد هستند،   وجود نقدينگي بر صنايع کوچک مانند سيماني‌ها، ساختماني‌ها و گروه تجهيزات،  فعال است اما تغيير قابل مشاهده، ورود نقدينگي محسوس در گروه‌هاي اصلي بازار مانند فلزات اساسي و معدني‌ها است.

وي گفت: از اواسط هفته گذشته بازار وارد فاز احتياط شد که دليل آن هم ناشي از جهش نرخ دلار بود و بازار منتظر ماند تا ببيند نرخ دلار سرکوب مي‌شود و به کانال ۱۱ هزار تومان باز مي‌گردد يا خير؟

سليماني با بيان اينکه از امروز اقبال بازار به سمت سهم‌هاي بزرگ مي‌رود و دوباره شاهد افزايش تقاضا در بازار براي اين سهم‌ها خواهيم بود، افزود: در نخستين روز هفته بازار محتاط تر عمل مي‌کند اما از روز دوشنبه به سمت سهم‌هاي بزرگ خواهد رفت که در کنار آن سهم‌هاي کوچک هم به رشد خود ادامه مي‌دهند.

اين کارشناس بازار سرمايه رشد گروه خودرو در چند وقت اخير را ناشي از افزايش سرمايه دانست  و افزود: ماهيت رشد خودرويي‌ها متفاوت با گروه بانک و بيمه است و به نظر مي‌رسد که رشد اين گروه ادامه‌دار باشد.

سليماني با تاکيد بر آنکه چشم‌انداز گروه بانک در بازار سال آينده ايجاد فضاي سوددهي براي سرمايه‌گذاران است، اظهار داشت: در وضعيت کنوني سهام اين گروه در بازار مورد اقبال قرار گرفته و به طور حتم تا شهريور سال آينده سهام برخي از بانک‌ها بازدهي ۱۰۰ درصدي را در اختيار سرمايه‌گذاران قرار خواهد داد.