تازه‌ترين گزارش از بخشودگي سود و جرايم تسهيلات زير ۱۰۰ ميليون

تاریخ انتشار : 1398/09/24

بانک مرکزي در رابطه با بخشودگي سود و جرايم تسهيلات زير يک ميليارد ريال سررسيد شده تا سال ۱۳۹۷ توضيحاتي ارائه کرد.

به گزارش ايسنا، بر اساس توضح بانک مرکزي در مورد بخشودگي سود و جرايم تسهيلات کمتر از ۱۰۰ ميليون تومان، ‌در راستاي اجراي بند «ل» تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، موضوع بخشودگي سود تسهيلات کمتر از يک ميليارد ريال که از سال ۱۳۹۵ تاکنون در حال انجام است؛ با توجه به آمار اخذ شده در سال ۱۳۹۵، کليه مطالبات کمتر از يک ميليارد ريال سيستم بانکي، شامل بيش از ۲۶ ميليون پرونده با مانده اصل بدهي بيش از ۲۴۷۸ هزار ميليارد ريال و سود متعلقه به ميزان بيش از ۴۳۸ هزار ميليارد ريال بود.


با توجه به محدوديت منابع در نظر گرفته شده در مفاد تبصره (۳۵) قانون اصلاح بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور و جدول پيوست آن، بانک مرکزي ناگزير گرديد موارد قابل پذيرش را محدود کند که به تدريج و در صورت وجود منابع، گستره مشمولين بخشش سود تسهيلات زير يک ميليارد ريال افزايش يابد.

بانک مرکزي در سال ۱۳۹۸ نيز بخشودگي سود تسهيلات زير يک ميليارد ريال با سررسيد سال ۱۳۹۷ و قبل از آن را با رعايت موارد قابل پذيرش تعيين شده (به شرح دستورالعمل اجرايي پيوست)، به  بانک‌هاي عامل ابلاغ نموده است.  

از اين رو متقاضيان مي‌توانند با مراجعه به بانک‌هاي عامل تعيين شده و در صورت قرار گرفتن در چارچوب موارد و شرايط قابل پذيرش ابلاغي بانک مرکزي، از بخشش سود تسهيلات کمتر از يک ميليارد ريال در صورت پرداخت يکجاي بدهي خود بهره مند گردند.

طبق اعلام بانک مرکزي در حال حاضر بانک‌هاي ملي ايران، سپه، کشاورزي، صادرات ايران، تجارت، ملت، رفاه کارگران، توسعه صادرات ايران، مسکن، توسعه تعاون، صنعت و معدن و پست بانک ايران نسبت به اجراي بخشودگي سود تسهيلات زير يک ميليارد ريال اقدام مي کنند.