استفاده از منابع بانکي براي توسعه ظرفيت پالايشي کشور

تاریخ انتشار : 1398/09/25

تهران- ايرنا- در حالي که «بيژن زنگنه» وزير نفت به مخالفت با پالايشگاه سازي در کشور متهم مي‌شود که به گفته مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران،‌ تعيين تکليف پالايشگاه‌هاي سيراف با استفاده از منابع بانکي و صندوق توسعه ملي در مراحل نهايي قرار دارد.

مخالفان و منتقدان زنگنه از وي به عنوان دشمن پالايشگاه‌سازي در کشور ياد کرده و از همين رو زنگنه را به خام‌فروشي متهم مي‌کنند اما نگاهي به عملکرد گذشته و حال حاضر زنگنه، بيانگر واقعيت ديگري است. در واقع زنگنه نه تنها مخالفتي با افزايش ظرفيت پالايشي کشور ندارد بلکه در مسير افزايش اين ظرفيت نيز گام‌هاي اساسي برداشته است.

تا آنجا که پالايشگاه ستاره خليج فارس که ايران را از واردات بنزين بي‌نياز کرد،‌ در دوره وزارت زنگنه در دولت هفتم و هشتم کليد خورد، ‌اگرچه که کار ساخت آن در دولت نهم آغاز شد اما به دليل کندي در ساخت و پراکندگي در تخصيص منابع،‌ تکميل بخش مهمي از آن نيز دوباره با همت زنگنه به پايان رسيد.

با اين حال همچنان زنگنه متهم به خام فروشي است و اين در حالي است که در دولت حسن روحاني که دوباره شيخ‌الوزرا به خيابان طالقاني بازگشت،‌ نه تنها طرح‌هاي پالايشي معطل مانده از قبل را تکميل بلکه ظرفيت پالايشي جديد ۴۸۰ هزار بشکه‌اي ميعانات گازي را در قالب پالايشگاه‌هاي سيراف تعريف کرد. پالايشگاه‌هايي که مي‌تواند به عنوان ستاره دوم صنعت پالايش در کارنامه بيژن زنگنه ثبت شود.

به گفته مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران، روند ساخت اين پالايشگاه‌ها ادامه دارد و تکليف تعدادي از آنها نيز مشخص شده است.

«عليرضا صادق آبادي» در پاسخ به خبرنگار اقتصادي ايرنا با اشاره به اينکه پالايشگاه تهران ساخت دو پالايشگاه از پالايشگاه‌هاي سيراف را بر عهده گرفته، ‌گفت:  اين دو پالايشگاه هر کدام با ظرفيت ۶۰ هزار بشکه در روز ساخته مي‌شود و تامين مالي آن توسط بانک ملت انجام خواهد شد.

وي ادامه داد: گروه نفت و گاز پارسيان نيز ساخت دو پالايشگاه ديگر را برعهده گرفته و تامين مالي اين دو پالايشگاه نيز توسط بانک تجارت انجام مي‌شود.

به گفته صادق آبادي ۱۲۰ هزار بشکه از ميعانات نيز به پالايشگاه ستاره خليج فارس افزوده شده و اکنون پالايشگاه ستاره خليج فارس افزايش توليد داشته و ۴۵۰ هزار بشکه در روز ميعانات گازي دريافت کرده و حدود ۴۵ ميليون ليتر توليد بنزين با کيفيت توليد مي‌کند که از لحاظ همه مشخصات زيست محيطي مانند کاهش بنزن ،‌الفين و ترکيبات آروماتيک از بنزين يورو ۵ هم بالاتر است.  

وي تاکيد کرده که يکي از پالايشگاه‌ها نيز براي ساخت از منابع صندوق توسعه ملي استفاده کرده و سفارش خريد براي تمام تجهيزات زمان بر گذاشته شده است و دو تا پالايشگاه ديگر نيز در حال نهايي‌سازي است.

صادق آبادي همچنين گفته که علاوه بر ۴۵ ميليون ليتر بنزين توليدي با استاندارد يورو در پالايشگاه ستاره خليج فارس، ۱۷ ميليون ليتر بنزين با کيفيت در پالايشگاه شازند، ۱۲ ميليون ليتر در پالايشگاه اصفهان، ۳ ميليون ليتر در پالايشگاه تبريز و ۱۲ ميليون ليتر در پالايشگاه بندرعباس توليد مي شود.

وي البته به افزايش کيفيت بنزين علاوه بر رشد کمي توليد نيز اشاره کرده و گفته که گوگرد در بنزين تهران ۲۹ پي پي ام است و در تمام روزهاي که آلودگي وجود دارد، شاخص آلودگي ساکس (اکسيدهاي گوگرد) بسيار پايين است و شاخص آلودگي ساکس به حد نهايي نيز نرسيده و بيشتر آلودگي مربوط به ذرات معلق زير ۲.۵ ميکرون و بعد از آن شاخص ناکس (اکسيدهاي ازت) است.

بنابراين به نظر مي‌رسد مخالفان زنگنه، ‌انتقاد از عدم پالايشگاه‌سازي در دوران زنگنه را تنها دستاويزي براي حمله به وي مي‌دانند زيرا عملکرد وي در قامت وزير نفت نشان مي‌دهد که نه تنها ايران جشن خودکفايي بنزين را گرفته و به صادرکننده آن تبديل شده، ‌از سوي ديگر کيفيت فرآورده‌هاي نفتي نيز در اين دوران افزايش داشته است.