ضرورت جراحي اساسي لايحه بودجه

تاریخ انتشار : 1398/09/26

 

رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران از نمايندگان مجلس درخواست کرد تا به جاي تراز کردن لايحه بودجه، آن را به طور اساسي جراحي کنند.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، مسعود خوانساري صبح امروز (سه شنبه) و در جلسه هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران که با حضور پيروز حناچي شهردار تهران و غلامحسين شافعي رييس اتاق ايران برگزار شد، گفت: رشد اقتصادي سال آينده بين ٨.٥ تا ٩.٥ درصد منفي پيش بيني مي شود. در ٤ سال آينده مجموعا ٤ درصد رشد براي اقتصاد ايران پيش بيني مي شود و در صورت تداوم اين روند، ١٤ سال زمان نياز داريم تا به وضعيت سال ٩٩ بازگرديم.

وي با اشاره به رسيدن رقم نقدينگي به ٢١٢٦ هزار ميليارد تومان در پايان شهريور امسال، گفت: اين رقم نسبت به شهريور سال گذشته ٢٧ درصد رشد داشته و پايه پولي ٢٨٦ هزار ميليارد تومان افزايش يافته و ضريب فزاينده نيز به ٧.١٥ واحد درصد رسيده که عمدتا ناشي از بدهي بانک ها و موسسات اعتباري و همچنين دولت به بانک مرکزي بوده است.

رييس اتاق تهران با بيان اينکه بودجه شرکت هاي دولتي ٣ برابر بودجه عمومي کشور بوده است، اظهار داشت: در حالي که از لزوم کوچک سازي دولت سخن مي گوييم ولي متاسفانه بودجه شرکت هاي دولتي ١٦ درصد رشد يافته و اين در حالي است که بايد عملکرد آنها را در ماليات پردازي با شرکت هاي بخش خصوصي مقايسه کرد.

خوانساري با اشاره به پيش بيني فروش ٨٠ هزار ميليارد تومان اوراق در بودجه ٩٩ گفت: خريدار عمده اوراق بدهي بانک ها هستند. اگر اين موضوع از محل تسهيلات باشد، بانک ها توان کمتري براي پرداخت تسهيلات خواهند داشت زيرا اين رقم بلوکه خواهد شد.

وي ادامه داد: از سوي ديگر اگر قرار باشد براي افزايش قدرت تسهيلات دهي بانک ها، خط اعتباري تخصيص داده شود، شاهد افزايش پايه پولي خواهيم بود که عواقب خطرناکي را در پي دارد. رييس اتاق تهران تصريح کرد: دولت پيش بيني کرده که در سال ٩٩ حدود ٤٠ هزار ميليارد تومان از محل مولدسازي دارايي ها درآمد کسب کند و اين در حالي است که عملکرد امسال دولت در اين خصوص ٣.٧ هزار ميليارد تومان بوده و بايد ديد دولت چگونه مي تواند اين رقم را محقق کند.

وي به پيش بيني درآمد ١٧٠ هزار ميليارد توماني ماليات اشاره کرد و افزود: اين رقم در حالي پيش بيني شده که اقتصاد کشور امسال به دليل رکود و تحريم، ١٤ درصد کوچک شده و تحقق اين رقم محل ابهام است.

خوانساري درباره ارز ٤٢٠٠ توماني کالاهاي اساسي و دارو در بودجه نيز گفت: همه ما تجربه تلخ تخصيص اين ارز را در سال ٩٧ و ٩٨ ديده ايم و ادامه آن براي سال ٩٩ چيزي به جز رانت و فساد در پي نخواهد داشت. بهترين راه براي کمک به اقشار ضعيف، حذف اين ارز و پرداخت يارانه نقدي به آنهاست.

وي درباره جهش نرخ ارز در سال آينده هشدار داد و گفت: نرخ تورم تا پايان سال به ٤٠ درصد خواهد رسيد و نگهداشتن نرخ ارز در حدود فعلي، عواقب خوبي در پي نخواهد داشت. خوانساري از نمايندگان مجلس خواست تا به جاي تراز کردن لايحه بودجه، آن را به طور اساسي جراحي کنند. خوانساري در ابتداي سخنان خود اظهار داشت: روز گذشته مراسم تجليل از مهندس خليلي عراقي در اتاق ايران برگزار شد. او اسطوره مقاومت و اخلاق ناميد و در روزگاري که نااميدي در جامعه در حال حاکم شدن است، مي توان از او تجليل کرد.