پيش‌بيني صعود ادامه‌دار براي بورس

تاریخ انتشار : 1398/10/01

بازار سرمايه که در شش ماهه نخست سال با نوسان روبرو بود و در اواسط تابستان افت ناگهاني داشت، در ماه‌هاي اخير روند رو به رشد خود را از سر گرفت و پيش‌بيني کارشناسان بازار سرمايه حاکي از آن است که اين روند نه تنها حباب نبوده بلکه تا پايان سال نيز ادامه خواهد داشت.

به گزارش ايسنا، نگاه اجمالي به وضعيت بورس در هفته‌هاي گذشته نشان مي‌دهد روند رو به رشد در اين بازار ادامه‌دار بوده و چراغ بورس سبز مانده است؛ به طوريکه اين بازار در دو هفته اخير دو بار رکورد شکست و شاخص تا بيش از ۳۴۶ هزار واحد نيز صعود کرد.

صعودي که فردين آقابزرگي - کارشناس بازار سرمايه - بر اين باور است عوامل متعددي از جمله پيش‌بيني لايحه بودجه، اصلاح قيمت بنزين و قانون‌مند بودن بازار سرمايه باعث آن شده و تا پايان سال جاري نيز ادامه دار خواهد بود.

 آقا بزرگي در گفت‌وگو با ايسنا، با تاکيد بر اينکه عوامل موثر بر فضاي اقتصادي و در نهايت بازار سرمايه و بورس، تغييرات و اثرات سياست‌هاي پولي و مالي هستند، گفت: در اين ميان پيش  بيني بودجه سال ۱۳۹۹ و همزمان با آن، اصلاح قيمت بنزين و به تبع آن فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي در نهايت اين فضا را پيش روي کارشناسان و تحليل گران قرار مي‌دهد که بار تورمي که در شش ماه ابتدايي سال ۹۸ وجود داشت، ممکن است با رشد بيشتر در شش ماهه دوم و سه ماهه پاياني سال ادامه داشته باشد.

وي با اشاره به فضاي اقتصادي کشور، گفت: تداوم کاهش فروش نفت و فراورده‌هاي نفتي، عدم وصول و ورود منابع حاصل از صادرات به داخل کشور که باعث کاهش گردش وجوه نفت در کل کشور مي شود و چشم انداز تورمي که در لايحه بودجه سال ۹۹ هم ديده شده است باعث پيش‌بيني مذکور مي‌شود.

اين کارشناس بازار سرمايه در ادامه با اشاره به نوسان بازار سرمايه در نيمه نخست سال و ريزش ناگهاني اين بازار، عنوان کرد: به دليل علاقه مندي برخي اشخاص حقوقي و حقيقي و شناسايي سود يا خارج کردن بخشي از منابع شان از بازار سرمايه در برخي مقاطع شش ماه نخست سال چربش عرضه بيش از تقاضا بود؛ بنابراين نمي توان اين را تغيير روند پيش‌بيني کرد اما رشد شاخص و سطح عمومي قيمت ها نسبت به شش ماه اول سال سرعت کم‌تري گرفته است.

تاثير لايحه بودجه بر رفتار تحليل‌گران

آقا بزرگي درمورد لايحه بودجه سال ۱۳۹۹ اظهار کرد: تثبيت يا افزايش فشارهاي ناشي از مسائل سياسي و تحريم، دولت را به عنوان بزرگ ترين بنگاه اقتصادي مجبور کرده که بودجه را طوري پيش بيني کند که اتکاي کمتري به نفت و فراورده هاي نفتي داشته باشد. به همين دليل دولت به سمت افزايش درآمدهاي مالياتي، واگذاري دارايي‌ها و تامين مالي از طريق انتشار اوراق تغيير جهت داده است که اين تغيير يک سياست انبساطي است و از آنجاکه از لحاظ اقتصادي مشابهت زيادي با نشر يا چاپ پول و اسکناس يا استقراض از بانک مرکزي دارد، سياستي تورم زا است و اين موضوع مقدمه‌اي مي‌شود براي تحليل گران و کارشناسان که سبد پرتفوي خود را درمورد نسبت نقدينگي به اوراق و دارايي‌هاي مالي تغيير دهند. يعني کاهش در نگهداري نقدينگي و افزايش دارايي‌هاي مالي.

رشد بازار سرمايه حباب نيست

وي با تاکيد بر اينکه هيچ بازاري به دليل نقد شونده بودن و قانون‌مند بودن قابليت مقايسه با بازار سرمايه را ندارد، گفت: عوامل مذکور باعث مي شود شاخص بورس تا انتهاي سال جاري به راحتي عدد ۳۷ هزار واحد را هم تجربه کند. هرچند بيش از ۱۰۰ درصد بازدهي براي سال ۱۳۹۸ ثبت مي شود اما مناسبت دارد و همسو با عوامل و متغيرهاي اثرگذار بر وضعيت اقتصاد است.

اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به برخي پيش‌بيني‌ها مبني بر اينکه روند صعودي بازار سرمايه حباب است، اظهار کرد: با توجه به اينکه وضعيت کنوني بازار سرمايه منبعث از متغيرهاي مذکور است از روند صعودي آن به عنوان حباب نمي‌توان ياد کرد.