کارمندان ناآشنا با رمزهاي پويا، چالش جديد مشتريان بانکي

تاریخ انتشار : 1398/10/07

تهران - ايرنا - از نظر مردم، راحت‌ترين و مطمئن‌ترين راه براي دريافت اطلاعات و راهنمايي براي فعال‌سازي رمزهاي دوم پويا، مراجعه به شعب بانکي و کسب راهنمايي از کارمندان بانک‌هاست، غافل از اينکه برخي از کارمندان بانک‌ها نسبت به اين موضوع بي‌اطلاع بوده و حتي با راهنمايي اشتباه مشتريان را به دردسر مي‌اندازند.

از بيشترين انتقادات مردمي نسبت به نحوه اجراي طرح استفاده از رمزهاي پويا مربوط به چگونگي همکاري و برخورد کارکنان بانک‌ها در زمان معرفي سامانه‌هاي دريافت رمزهاي پويا و ارايه مشورت به مشتريان است.

در زمان مراجعه ميدان خبرنگار ايرنا به شعب بانکي، مشخص مي‌شود که کارکنان بانک‌ها و حتي در برخي موارد، مديران شعب از ارايه اطلاعات کافي براي راهنمايي مشتريان خودداري مي کنند يا اينکه  اطلاعات کافي در اين باره ندارند.

در ابتدا قرار بود که اين طرح از ابتداي دي ماه اجباري شود، اما با هدف فراهم کردن زيرساخت‌ها، استفاده اجباري از آن تا يک ماه تمديد شد.

بر اساس اين طرح، رمزهاي دوم ايستا يا ثابت به تدريج از کار افتاده و رمزهاي پويا جايگزين آنها مي‌شوند؛ رمزهاي دوم ايستا يا ثابت تا زماني که توسط صاحب کارت بانکي تغيير نکنند در همه تراکنش‌ها قابل استفاده هستند، اما رمزهاي پويا فقط براي يک تراکنش مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

برخي از مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها شاکي هستند که در زمان سوال از کارمندان بانک‌ها درباره راه اندازي رمزهاي پويا متوجه مي شوند که خود کارمندان بانک‌ها، با نحوه کار اين رمزها آشنا نيستند.

حتي در مواردي که مشتريان اين مساله را به روساي شعب انعکاس مي‌دهند، متوجه مي‌شوند که رييس آن شعبه بانکي نيز موضوع راه‌اندازي اجباري رمزهاي پويا را جدي نگرفته‌اند و آشنايي کاملي با سازوکار راه اندازي اين رمزها ندارند.

راهنمايي‌هاي اشتباه متصديان بانک‌ها درباره رمزهاي پويا

مردمي که در نصب و راه اندازي سامانه دريافت رمزهاي پويا دچار مشکل هستند، معمولا براي دريافت اطلاعات و راهنمايي به شعب بانکي مراجعه مي‌کنند، اما برخي از کارمندان بانک‌ها نسبت به اين موضوع بي‌اطلاع بوده و حتي با راهنمايي اشتباه امکان دارد که مشتريان را دچار مشکل کنند.

«عبدالمحمدي» مشتري يک بانک بزرگ دولتي در اين باره به خبرنگار ايرنا گفت: براي استفاده از پيامک به جاي اپليکيشن، کارمند بانک به من پيشنهاد داد که سامانه ussd (ستاره مربع) را براي دريافت رمز دوم يکبار مصرف فعال کنم که چنين نيز کردم.

وي ادامه داد: ساعت ۱۰ شب ناچار به انتقال پول ضروري به حساب بانکي ديگري شده و اقدام به دريافت رمز پويا از طريق ussd کردم، اما با وجود تکرار فراوان، اين امکان فراهم نشده و نتوانستم که رمز دوم پويا را دريافت و به تبع آن پول را منتقل کنم.

وي يادآور شد: به دليل فعال کردن رمز دوم پويا از طريق ussd، رمز دوم ايستاي من نيز غير فعال شده بود، بنابراين تا صبح فردا بايد منتظر مي‌ماندم.

اين مشتري بانکي افزود: صبح روز بعد که به شعبه بانک مراجعه کرده و اين مشکل را به همان کارمند بانک توضيح دادم، وي پاسخ داد که دريافت رمز پويا از طريق ussd فعلا داراي چنين مشکلي است بايد صبر کنيد تا در روزهاي بعد اين مشکل برطرف شود.

اين مشتري بانکي، اضافه کرد: اين کارمند اگر همان ابتدا به من مي‌گفت که ussd داراي چنين مشکلي است، هيچ گاه آن را فعال نکرده و دچار مشکل نمي‌شدم.

تذکر چند باره بانک مرکزي به شعب بانکي

پيگيري‌هاي ايرنا نشان مي‌دهدکه بانک مرکزي چندين بار به مديران همه بانک‌ها براي توجيه روسا و کارمندان شعب بانکي درباره نحوه فعال سازي رمزهاي پويا تذکر داده، اما برخي بانک و شعب نسبت به اين موضوع کم توجه هستند.

با توجه به حجم بالاي فيشينگ وکلاهبرداري‌هاي اينترنتي، طرح استفاده اجباري از رمزهاي دوم يکبار مصرف (پويا) دردستور کار شبکه بانکي کشور قرار گرفته که به تدريج اجرايي مي شود.