پرداخت ۱۰ميليارد دلاراز صندوق توسعه ملي براي طرح‌هاي زيربنايي خوزستان

تاریخ انتشار : 1398/10/11

اهواز - ايرنا - رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي گفت: ۱۰ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي طرح‌هاي اشتغال‌زا و زيربنايي خوزستان پرداخت شده است.

به گزارش ايرنا مرتضي شهيدزاده روز سه شنبه در آيين شروع عمليات اجرايي کارخانه کاغذسازي مجتمع کشت و صنعت سلمان فارسي در شادگان خوزستان افزود: در سال‌هاي اخير در مجموع ۴۸ ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي برداشت شده که از اين ميزان ۱۰ميليارد دلار آن سهم خوزستان بوده ،که نشان‌دهنده اهتمام دولت و نظام اسلامي به استان زرخيز خوزستان است.
وي با اشاره به تخصيص و پرداخت  ۱.۵ ميليارد دلار به بخش آب و خاک خوزستان که در قالب ۵۵۰هزار هکتاري رهبر معظم انقلاب تعريف شد بيان کرد: با اجراي گام نخست اين طرح حدود ۳۰۰هزار هکتار از زمين‌هاي کشاورزي خوزستان نوسازي و تجهيز  شده و در نهايت  منجر به برداشت سه برابري محصول در واحد سطح شده است.

پرداخت کامل هشت ميليارد دلار براي مهار آب‌هاي مرزي کشور
رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي گفت: هشت ميليارد دلار از محل صندوق توسعه ملي نيز براي مهار آب‌هاي مرزي و جلوگيري از هدررفت آب به کشورهاي همسايه به‌طور کامل پرداخت شده است.
شهيدزاده بيان کرد:با اجراي طرح‌هاي مهار آب‌هاي مرزي ، ضمن توسعه بخش کشاورزي و تقويت آب‌هاي زيرزميني، از مهاجرت ساکنان مناطق مرزي و خالي شدن روستاهاي همجوار مرز جلوگيري شده است.

آمادگي براي سرمايه گذاري در طرح‌هاي کلان اقتصادي خوزستان
رييس هيات عامل صندوق توسعه ملي از آمادگي اين صندوق براي سرمايه گذاري بيشتر در طرح‌هاي کلان و عظيم اقتصادي و اشتغال‌زا در خوزستان خبر داد.
وي با بيان اينکه خوزستان قلب اقتصادي کشور است و نقش مهمي در هشت سال دفاع مقدس داشته افزود: همه ما به خوزستان احساس دين مي کنيم و بايد گفت خوزستان برهمه ملت ايران حق دارد.
وي با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب براي رونق توليد و اشتغال  و وجود ظرفيت هاي عظيم خوزستان در بخش‌هاي اقتصادي بيان کرد:صندوق توسعه ملي به منظور حفظ سرمايه کشور براي نسل‌هاي آينده تشکيل شده از اين رو براي رونق توليد و اجراي قانون اقتصاد مقاومتي و اصل ۴۴ قانون اساسي اهتمام ويژه‌اي دارد.   
وي با اشاره به تحريم‌هاي  ظالمانه و غيرقانوني آمريکا گفت: مي توان با رونق توليد و اشتغال آثار تحريم‌ها را به حداقل رساند و اين تهديد را به فرصتي براي خودکفايي و کاهش وابستگي به خارج تبديل کرد.     

در اين آيين محمد مخبر دزفولي رييس ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) نيز گفت: در اين سفر سه هزار و ۱۰۰طرح اشتغال‌زا با ۱۰۰هزار ميليارد ريال سرمايه گذاري و اشتغال ۱۱هزار نفر جوياي کار در خوزستان به بهره برداري رسيد.

وي همچنين از تهيه ۱۲هزار دست جهيزيه براي نوعروسان سراسر کشور توسط اين ستاد به مناسبت سالروز ميلاد باسعادت حضرت زينب(س) خبرداد.

در اين آيين که در سرسراي اجتماعات مجتمع کشت و صنعت سلمان فارسي برگزار شد هنرستان ۹ کلاسه بخش اروندکنار از توابع شهرستان آبادان که توسط بنياد برکت وابسته به ستاد اجرايي فرمان حضرت امام (ره) ساخته شده از طريق ويديو کنفرانس بهره‌برداري رسيد.

به گزارش ايرنا کارخانه کاغذ مجتمع کشت و صنعت سلمان فارسي از طرح‌هاي هفت‌گانه شرکت توسعه نيشکر و صنايع جانبي خوزستان به ظرفيت ۲۰۰هزار تن با سرمايه گذاري ۹۰هزار ميليارد ريال با سرمايه گذاري ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره) درمدت سه سال به بهره‌برداري مي رسد.   
با بهره برداري از اين طرح که در محدوده شهرستان شادگان واقع شده ضمن ايجاد ۲ هزار فرصت شغلي از خروج سالانه ۴۰۰ميليون دلار ارز از کشور براي خريد کاغذ تحرير جلوگيري مي‌شود.
مواد اوليه اين کارخانه از ۱.۵ميليون تن باگاس طرح هاي نيشکري خوزستان است که هر سال سوزانده مي شود و سبب افزايش آلودگي هوا در خوزستان ازجمله کلانشهر اهواز مي‌شود.
بر اساس طرح بلند مدت شرکت توسعه نيشکر و صنايع جانبي قرار بود در جوار طرح‌هاي هفتگانه اين شرکت ، هفت کارخانه کاغذسازي از محل باگاس که از فرآورده هاي جانبي محصول نيشکر است ساخته شود ولي به دليل فقدان نقدينگي و نبود سرمايه گذار توانمند اين طرح‌ها مسکوت ماند.

بناي طرح هاي هفت‌گانه شرکت توسعه نيشکر و صنايع جانبي در شمال و جنوب اهواز با ۸۴هزار هکتار از اوايل دهه ۷۰ گذاشته شد و پس از ۱۰ سال يکي پس از ديگري وارد چرخه توليد شدند.ظرفيت اسمي طرح‌هاي هفتگانه نيشکر، توليد ۷۰۰هزار تن شکر در سال است.

  •  
  •  
  •  
  •  
  •