انتشار ۳۵ هزار ميليارد تومان اوراق رهن ثانويه در صورت مجوز بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1398/10/22

مديرعامل بانک مسکن اظهار داشت: در بخش تسهيلات مشارکت مدني، ۳۱۰۰ ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده که ۵۰ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است و با اين تسهيلات ۵۶ هزار واحد ساخته شد که در اين بخش رشد ۵۲ درصدي داشتيم.

به گزارش خبرنگار ايلنا، ابوالقاسم رحيمي انارکي صبح امروز در نشست خبري به مناسبت هشتادويکمين سالگرد تاسيس بانک مسکن با بيان اينکه اين بانک در طول عمر خود تامين مالي ساخت و خريد 10 ميليون واحد مسکوني را انجام داده است، گفت: از اول فروردين ماه امسال تا 14 ديماه 20 هزار ميليارد تومان تسهيلات پرداخته‌ايم که رشد يک درصدي نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است.

وي افزود: 17 هزار و 100 ميليارد تومان آن در بخش مسکن بود که 4 درصد نسبت به سال گذشته در اين حوزه کاهش داشتيم که علت آن رکود ساخت و ساز در کشور بوده است.

رحيمي انارکي با بيان اينکه 437 هزار واحد مسکوني از تسهيلات بانک مسکن از ابتداي سال تا 14 ديماه استفاده کرده‌اند، گفت: در اين بخش هم با کاهش 8 درصدي مواجه بوديم.

رحيمي انارکي گفت: در بخش تسهيلات مشارکت مدني، 3100 ميليارد تومان تسهيلات پرداخت شده که 50 درصد افزايش نسبت به مدت مشابه در سال گذشته داشته است و با اين تسهيلات 56 هزار واحد ساخته شده است که در اين بخش رشد 52 درصدي داشتيم.

مديرعامل بانک مسکن با بيان اينکه در مدت مذکور 5800 ميليارد تومان تسهيلات خريد مسکن ارائه شده است، اظهار داشت: 115 هزار واحد مسکوني با اين تسهيلات خريداري شده که در اين بخش هم کاهش 37 درصدي داشتيم.

وي افزود: 124 هزار ميليارد ريال در بخش جعاله هم تسهيلات داديم که رشد 15 درصدي دارد.

رحيمي انارکي با اشاره به صندوق پس انداز يکم اظهار داشت: از ابتداي سال تا 18 ديماه 140 هزار واحد معادل 10 هزار و 90 ميليارد تومان تسهيلات از صندوق يکم پرداخت شده که 60 هزار واحد مسکوني را زوجين خريداري کرده‌اند.

مديرعامل بانک مسکن با بيان اينکه تاکنون 140 هزار فقره قرارداد خود را در صندوق پس انداز يکم فسخ کرده‌اند و مبلغ خود را بازپس گرفتند گفت: 642 هزار فقره سپرده صندوق يکم از ابتداي حيات اين صندوق تا به امروز افتتاح شده که 110 هزار واحد آن واد شرايط دريافت تسهيلات نبوده و از ساير تسهيلات بانک مسکن استفاده کردند.

رحيمي انارکي ادامه داد: در حال حاضر 350 هزار فقره حساب فعال داريم و مجموع مانده حساب صندوق پس انداز مسکن يکم 4560 ميليارد تومان است.

وي ادامه داد: در 10 ماه گذشته 20 درصد از تعداد واحدهاي مسکوني از محل اين صندوق تامين مالي شده‌اند که نسبت به 10 ماه سال گذشته اين رقم روند کاهشي داشته است.

مديرعامل بانک مسکن درباره مصوبه شوراي پول و اعتبار مبني بر افزايش تسهيلات مسکن از محل اوراق حق تقدم گفت: تسهيلات خريد يا ساخت مسکن انفرادي در تهران از محل اوراق حق تقدم از 60 به 100 ميليون تومان و براي زوجين از 100 به 200 ميليون تومان افزايش يافت. همچنين در مراکز استان‌ها و شهرهاي بالاي 200 هزار نفر اين رقم از 50 به 80 ميليون تومان و براي زوجين از 80 به 140 ميليون تومان افزايش پيدا کرد.

رحيمي انارکي ادامه داد: در ساير شهرها اين تسههيلات از 40 ميليون به 60 ميليون تومان و براي زوجين به 120 ميليون تومان رسيد.

مديرعامل بانک مسکن گفت: اين تسهيلات مختص واحدهايي با قدمت 25 سال است و اگر قدمت صدور پروانه آنها بيش از 25 سال باشد از تسهيلات جداگانه‌اي بهره‌مند مي‌شوند. در تهران سقف اين وام براي واحدهاي 25 تا 30 سال 45 ميليون تومان بود که در حال حاضر براي هر فرد به 80 ميليون تومان و براي زوجين به 140 ميليون تومان افزايش پيدا کرده است.

وي ادامه داد: همچنين سقف وام جعاله از 20 ميليون به 40 ميليون تومان افزايش يافته است در بخش تسهيلات مشارکت مدني هم به ازاي هر واحد مسکوني تا 300 ميليون تومان به سا زنده از محل اوراق تسهيلات ارائه مي‌شود.

رحيمي انارکي با اشاره به همکاري در طرح اقدام ملي ساخت و عرضه مسکن اظهار داشت: 140 هزار واحد مسکوني را پوشش تسهيلاتي مي‌د‌هيم و از اين رقم تا به حال تفاهم‌نامه تامين مالي 25 هزار واحد مسکوني با ستاد اجرايي حضرت امام منعقد شده است و براي تامين مالي 50 هزار واحد هم با بنياد مسکن انقلاب اسلامي تفاهم‌نامه در حال انعقاد داريم.

وي تاکيد کرد:‌ در طرح اقدام ملي به ازاي هر واحد 100 ميليون تومان تسهيلات ارائه مي‌شود.

مديرعامل بانک مسکن با اشاره به ضرورت استفاده از فناوري‌هاي نوين در صنعت ساخت و ساز گفت: نرخ سود تسهيلات براي انبوه‌سازاني که با استفاده از فناوري‌هاي نوين نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند يک درصد کمتر خواهد بود و نرخ سود تسهيلات آنها به 17 درصد کاهش مي يابد.

وي ادامه داد: بيش از 80 درصد تسهيلات مسکن در قالب سنتي سازي‌ها است که اين رقم در سال‌هاي گذشته چيزي حدود 93 درصد بود.

رحيمي انارکي با بيان اينکه افزايش سرمايه بانک مسکن از محل تهاتر بدهي بوده و تاکنون هيچ نقدينگي وارد بانک نشده است گفت:‌ قرار بر اين است که اين نقدينگي از سال 1402 به بعد از محل پرداخت اقساط وارد بانک شود.

وي با تاکيد بر اينکه در حال حاضر صندوق پس انداز يکم با کسري منابع مواجه است که پيش‌بيني اين موضوع را مي‌کرديم گفت: در حال حاضر مانده صندوق پس انداز يکم 46 هزار ميليارد تومان است اما در حال حاضر 109 هزار مليارد تومان تسهيلات داده‌ايم و اقساط برگشت شده حدود هفت هزار ميليارد تومان است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا مبني بر اينکه تابستان گذشته قرار بر اين بود که از بسته‌اي با شش برنامه از سوي بانک مسکن براي بازار اجاره و افزايش سرمايه بانک رونمايي شود اما تاکنون اين برنامه‌ها اعلام نشده است گفت: يکي از برنامه‌هاي اين بسته موضوع کمک به بازار اجاره بود که پيشنهادي را به بانک مرکزي ارائه کرديم اما درباره نوع عقد قراردادها ابهاماتي وجود د اشت که بانک آنها را بررسي و مجددا به بانک مسکن بازگرداند و ما قالب جديدي را براي ساماندهي بازار اجاره پيشنهاد داديم.

رحيمي انارکي ادامه داد: اين پيشنهاد در اختيار بانک مرکزي است و اميدواريم تا پايان سال پس از انجام مطالعات مجوز اجراي آن را به بانک مسکن بدهند تا بتوانيم در سال آينده قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات مسکن اين برنامه‌ها را در اختيار مستاجران و موجرها بگذاريم.

وي ادامه داد: بخش ديگر هم پيشنهادات ما براي انتشار اوراق رهن ثانويه است که در صورت مجوز بانک مرکزي 25 تا 35 هزار ميليارد تومان اوراق منتشر  مي‌کنيم البته هنوز بانک مرکزي مجوز اين اقدامات را صادر نکرده است و پس از رفع ابهامات اين ابزارهاي جديد را در اختيار مردم قرار مي‌دهيم.

مديرعامل بانک مسکن با تاکيد بر اينکه تا هشت سال سقف تسهيلات خريد 20 ميليون تومان ثابت مانده بود گفت:‌در سال‌ 94 سقف تسهيلات را افزايش داديم و ديديم که در اين دوران فقط 10 درصد قيمت مسکن افزايش يافت اين در ح الي است که عده‌اي مدعي بودند در صورت افزايش سقف تسهيلات شاهد افزايش نرخ تورم در بازار مسکن خواهيم بود.

وي با تاکيد بر اينکه اولين خانه‌اي که خريدم در محله گلبرگ يک واحد 50 متري 25 ساله بود گفت: متاسفانه باور غلطي در بين مردم در جريان است که بايد حتما نسبت به خريد خانه نوساز اقدام کنند.

مديرعامل بانک مسکن با بيان اينکه با افزايش سقف وام‌ها توانسته‌ايم قدرت خريد مردم را افزايش دهيم گفت: با توجه به افزايش سقف تسهيلات، وام مسکن در منطقه 18 تهران 49 درصد هزينه خريد را پوشش مي‌دهد. در منطقه 20 تا حدود 47 درصد، در منطقه 17 تا حدود 43 درصد، در منطقه 15 و 12 تا حدود 41 درصد، در منطقه 16 و 19 هم 38 درصد و در منطقه يک تا حدود 10 درصد هزينه خريد وا حد مسکوني پوشش داده مي‌شود.