تصميمات، بدون مشورت با فعالان اقتصادي گرفته مي‌شود

تاریخ انتشار : 1398/10/22

رييس اتاق تعاون کشور گفت: برخلاف قانون در حوزه بازرگاني بسياري از تصميمات بدون مشورت فعالان اقتصادي اتخاذ مي‌شود و لطمات جبران ناپذيري را متوجه کشور مي‌کند.

به گزارش ايبِنا، بهمن عبداللهي امروز (شنبه) در نشست مشترک با وزير صمت و اتحاديه‌هاي تعاوني سراسري که در محل اتاق تعاون برگزار شد، اظهارداشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت بيشترين ارتباط را با فعالان اقتصادي دارد و يکي از وزارتخانه‌هايي است که فعالان اقتصادي بايد با آن ارتباط نزديک داشته باشند.

وي تاکيد کرد: نکته مهم در ارتباط فعالان اقتصادي با وزارت صنعت، معدن و تجارت حفظ اعتماد مخاطبين است. رييس اتاق تعاون ايران اضافه کرد: براي نمونه در حوزه ستاد تنظيم بازار برخي تصميمات پس از مدت نامعلومي وتو مي‌شود و فعالان در عرصه‌هاي مختلف، خساراتي را متحمل مي‌شوند.

رييس اتاق تعاون ايران ادامه داد: براي نمونه در جلسه ستاد تنظيم بازار در شرايط کمبود لاستيک در کشور ماموريت داده شد تا از طريق اتحاديه کارکنان دولت (اسکاد) نسبت به واردات لاستيک‌هاي سنگين اقدام کنند، اما پس از ۶ ماه از واردات اين لاستيک‌ها با تسهيلات بانکي مجوز توزيع داده نشد.

عبداللهي تصريح کرد: هم اکنون ۱۵ هزار حلقه لاستيک سنگين در انبارها وجود دارد که تاريخ انقضاي آنها نيز رو به اتمام است و از سوي ديگر قوه قضاييه نيز اين افراد را متهم به احتکار کرده است.

وي اضافه کرد: اگر بازار اشباع است، وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت اجازه دهد اين لاستيک‌ها با قيمت مصوب به فروش برسد. البته مکاتباتي با وزارت صنعت انجام شده، اما تاکنون پاسخي دريافت نکرده‌ايم.

پيش از اين مراسم روساي اتحاديه‌هاي تعاوني از مشکلات خود سخن گفتند.

«محمد ضيغمي» مديربين الملل و اقتصاد اتاق تعاون از نبود اطلاعات در بازرگاني خارجي براي شرکت‌هاي کوچک و متوسط و حمايت نکردن دولت از اين بنگاه‌ها گله کرد. همچنين «هاشمي» عضو هيات رييسه اتاق تعاون کشور با اشاره به مشکل نقدينگي بنگاه‌هاي اقتصادي، اظهارداشت: با ادامه اين روند و جلوگيري از صادرات برخي از کالاها بسياري از فعالان اقتصادي براي ادامه فعاليت به کشورهاي مجاور مهاجرت کرده و سرمايه خود را از کشور خارج مي‌کنند.

«مطيع جهاني» معاون پشتيباني و برنامه‌ريزي اتاق تعاون کشور از عدم صدور مجوز نمايشگاهي براي اتحاديه‌ها گله کرد و خواست که مجوزهاي چند ساله براي تعاوني‌ها در اين خصوص صادر شود.

«قاسمي» رييس کميسيون کشاورزي اتاق تعاون نيز به توليد ۷۵ درصدي محصولات کشاورزي توسط بخش تعاون اشاره کرد و گفت: با اين وجود در کارگروه تنظيم بازار عضو نيستيم. وي خواستار آن شد که تصميمي اتخاذ شود تا اعضاي اتاق نيز در ستاد تنظيم بازار عضو شوند.

  •