بانک‌ها ديجيتال مي‌شوند

تاریخ انتشار : 1398/11/02

عضو هيات مديره بانک ملت با اشاره به اينکه مقوله ديجيتالي شدن مورد توجه بانک‌ها در دنيا قرار گرفته است،‌ گفت: برخي بانک‌ها در ايران برنامه‌ريزي و مطالعه در اين زمينه را آغاز کرده‌اند.

به گزارش ايبِنا به نقل از ستاد خبري نهمين همايش بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت، عليرضا لگزايي درباره ديجيتالي شدن بانک‌ها و همچنين نظارت‌هاي ديجيتالي بر نظام بانکي، گفت: اگر در نظر بگيريم که صنعت بانکداري در مسير تحول ديجيتال قرار دارد،‌ طبيعتا مقوله نظارت بر بانک هاي ديجيتال يک مقوله حائز اهميت است.

عضو هيات مديره بانک ملت با اشاره به اينکه عموما اصول و قواعد کلان نظارت بر صنعت بانکداري ثابت و پايدار است، بيان داشت: اساسا اصول نظارت بر فعاليت هاي بانکي تغيير جديدي نخواهد کرد، ولي موضوع مهم نياز مقام ناظر به ابزارهاي جديد براي اعمال نقش نظارتي است.

لگزايي با تاکيد بر اينکه امروزه از مباحث مهم در بحث بانکداري ديجيتال، موضوع داده هاي بزرگ است، افزود: صنعت بانکداري از داده محوري کسب درآمد مي‌کند و از اين طريق مدل بانکداري نيز دچار تحول مي شود؛‌ بنابراين ابعاد نظارت بر بانک ها نيز گسترش مي يابد.

وي ادامه داد: متناسب با رشد و توسعه مفهوم ديجيتال در صنعت بانکداري، بانک مرکزي به عنوان مقام ناظر و همچنين ساير نقش آفرينان نيز بايد به تدريج خود را به اين ابزارها مجهز کنند. از بُعد ديگر، وقتي مقام ناظر به ابزار نظارت مجهز شد، موضوع ديجيتالي شدن اهميت مي يابد و اساسا هم نمي‌توان تفاوت زيادي بين بانک‌هاي ديجيتال و نظارت ديجيتالي بر بانک ها قائل شد و ممکن است تنها بتوان در اين بخش تقدم و تاخر دسترسي به ابزار ديجيتال را مطرح کرد.

عضو هيات مديره بانک ملت تصريح کرد: اينکه مقام ناظر قبل از کسب و کار مجهز به ابزار نظارت شده و چابک شود،‌ مي توان انتظار داشت که در لحظه ابعاد فعاليت بانک هاي تحت پوشش را نظارت کرد.

لگزايي در اين خصوص که وضعيت فعلي بانک‌ها در ايران نسبت به آشنايي با مقوله ديجيتالي شدن و همچنين فعاليت در چارچوب استانداردهاي روز بين المللي به چه نحو است؟ بيان داشت: اطلاعات نشان مي دهد که اغلب بانک ها با مفهوم ديجيتالي شدن و تحول ديجيتال آشنا هستند و در اين زمينه برنامه ريزي صورت مي‌گيرد.

به گفته وي، برخي بانک ها نيز در زمينه ديجيتالي شدن از برنامه ريزي عبور کرده اند و در مرحله مطالعه و پياده سازي قرار دارند. به صورت کلي مي توان گفت که در ايران برخي بانک ها وضعيت بهتري در اين زمينه‌ها دارند و برخي نيز عقب‌تر هستند ولي بايد گفت که مقوله تحول ديجيتال، موضوع با قدمتي در صنعت بانکداري دنيا نيست و بيشتر از ۶ سال از زمان مطرح شدن آن نمي گذرد.

اين کارشناس ارشد در نظام بانکي کشور اظهارداشت: بنابراين ظهور بانک‌هاي ديجيتال در دنيا مقوله اي نوپا است. اين نوع بانکداري در طول ساليان اخير در برخي کشورهاي پيشرفته دنيا ابراز وجود کردند؛ ‌در عين حال، برخي بانک ها از ابتدا به صورت ديجيتالي پا به عرصه فعاليت گذاشتند و زيرساخت اصلي آنها ديجيتال است.

عضو هيات مديره بانک ملت معتقد است که هنوز در بانک‌هاي مطرح دنيا، موضوع ديجيتالي شدن در حال پيگيري است، اما در برخي کشورها مانند چين و سنگاپور بانک‌هايي هستند که به صورت ديجيتال فعاليت مي‌کنند و مبتني بر تحول ديجيتال هستند.

لگزايي افزود: در ايران نيز به لحاظ شاخص‌هاي توسعه بانک‌ها و پيشرفت در اين زمينه از دنيا عقب نيستيم و البته ممکن است اگر تا ۵ سال آينده به حرکت رو به جلو ادامه ندهيم، آنگاه با استانداردهاي روز دنيا فاصله بگيريم، ولي در حال حاضر معدل صنعت بانکي ايران در بحث ديجيتالي شدن مناسب است و خيلي از دنيا عقب نيستيم.

يادآور مي شود، نهمين همايش بانکداري الکترونيک و نظام هاي پرداخت روزهاي يازدهم و دوازدهم اسفندماه سال جاري در مرکز همايش هاي برج ميلاد برگزار مي شود.