طرح گواهي اعتبار مولد «گام» به مرحله نهايي رسيد

تاریخ انتشار : 1398/11/05

رئيس کل بانک مرکزي گفت: طرح تامين مالي توليد با ظرفيت اوليه ۵۰ هزار ميليارد تومان تأمين اعتبار، از طريق تعدادي از بانک‌هاي دولتي و خصوصي براي حمايت از واحدهاي توليدي فعال کشور اجرايي مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالناصر همتي، رئيس کل بانک مرکزي در يادداشتي در صفحه شخصي خود در فضاي مجازي نوشت: طرح «گام» يکي از برنامه‌هاي بانک مرکزي با کمک نظام بانکي کشور است که در چارچوب مديريت نقدينگي، تلاش خواهد کرد امکان تأمين غير تورمي سرمايه در گردش مورد نياز زنجيرهٔ توليد را خصوصاً براي واحدهاي کوچک و متوسط، فراهم سازد.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: گواهي اعتبار مولد «گام» به عنوان يک ابزار بازار محور و با قابليت نقل و انتقال، در بازارهاي پول و سرمايه، تسهيلات جديدي را براي تأمين اعتبار بنگاه‌هاي توليدي فراهم مي‌سازد.

وي افزود: در اين طرح، توليد کنندگان بر مبناي فاکتور خريد مواد اوليه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمين گواهي اعتبار مولد در سررسيد کرده و به بنگاه فروشنده مواد اوليه تحويل مي‌دهند. دارنده مي‌تواند گواهي را تا سررسيد نگه دارد يا مي‌تواند به فروشنده مواد اوليه خود تحويل دهد يا اينکه در بازار سرمايه تنزيل کند.

رييس شوراي پول و اعتبار گفت: بانک مرکزي، سياست‌هاي ارزي، پولي و اعتباري خود را بر محور کنترل تورم و همزمان، حمايت از رونق توليد و رشد اقتصادي غير نفتي، متمرکز ساخته است و اين سياست را با قدرت ادامه خواهد داد.