رشد اقتصادي مناطق مختلف جهان در سال ۲۰۲۰ چقدر است؟

تاریخ انتشار : 1398/11/05

تهران- ايرنا- جديدترين گزارش صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌دهد که بيشترين رشد اقتصادي ۲۰۲۰ در کشورهاي در حال توسعه و اقتصادهاي نوظهور آسيايي رقم خواهد خورد.

صندوق بين‌المللي پول(IMF) به تازگي گزارش‌ چشم‌انداز اقتصادي جهان در سال ۲۰۲۰ را منتشر کرده است. اين گزارش نشان مي‌دهد که در سال ۲۰۲۰ رشد اقتصادي به ۳.۳ درصد مي‌رسد.  

براساس اين گزارش، رشد اقتصادي جهان به روند کشورهاي در حال توسعه و اقتصادهاي نوظهور بستگي دارد. چرا که رشد اقتصادي در کشورهاي توسعه‌يافته نزديک به سطح فعلي تثبيت شده است.

علايمي نيز وجود دارد که احتمالا امسال کاهش روند توليد و تجارت رو به پايان باشد. اين مساله تا حدي به دليل بهبود روند توليد خودرو بعد از اختلال‌هاي به وجود آمده براي تطابق با استانداردهاي جديد محيط زيستي است. همچنين توافق تجاري فاز ۱ چين و آمريکا نيز در صورت پايدار بودن، مي‌تواند اثرات منفي تنش‌هاي تجاري بر توليد ناخالص جهاني را تا انتهاي سال ۲۰۲۰، از ۰.۸ درصد به ۰.۵ درصد کاهش دهد. بخش خدمات اقتصاد جهان، همچنان در حال رشد است و هزينه‌هاي مصرف کننده نيز با رشد پايدار دستمزدها به نفع اين بخش است.

صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني مي‌کند که در اقتصادهاي توسعه‌يافته، رشد اقتصادي از ۱.۷ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۱.۶ درصد در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برسد.

اقتصادهاي وابسته به صادرات مانند آلمان از بهبود تقاضاي خارجي بهره‌مند مي‌شوند، در حالي که رشد اقتصادي آمريکا با کاهش اثر محرک‌هاي مالي کاهش مي‌يابد.

اما رشد در اقتصادهاي در حال توسعه و نوظهور سريع‌تر از ديگر اقتصادهاي دنياست. صندوق بين‌المللي پول پيش‌بيني مي‌کند که رشد اين اقتصادها از ۳.۷ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۴.۴ درصد در سال ۲۰۲۰ افزايش يابد.

با وجود اين پيش‌بيني‌ها، صندوق‌ بين‌المللي پول نسبت به رشد اقتصادي امسال نگران است و مي‌نويسد: «روند صعودي در رشد اقتصاد جهاني کاملا نامشخص است و اطميناني به آن وجود ندارد. چرا که اين رشد اقتصادي به اقتصادهاي پرخطري مانند آرژانتين، ايران، ترکيه، برزيل، هند و مکزيک بستگي دارد.»