تجارت خارجي ۱۰ ماهه ايران به ۷۲ ميليارد دلار رسيد

تاریخ انتشار : 1398/11/07

رييس کل گمرک ايران گفت: در ۱۰ ماهه سال جاري حجم واردات و صادرات کشور به ۷۲ ميليارد دلار رسيد و ميزان واردات ۶۰۰ ميليون دلار از صادرات پيشي گرفت.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، مهدي ميراشرفي در يک نشست خبري به مناسبت روز جهاني گمرک با اشاره به اينکه هر ساله سازمان جهاني گمرک براي سال جديد نامگذاري انجام مي‌دهد، گفت: اين نامگداري جديد گمرک تقويت کننده ثبات مردم، شکوفايي اقتصادي و محيط زيست نام گرفته است. سال گذشته مرزهاي هوشمند نامگذاري شده بود.

رييس کل گمرک ايران اظهار داشت: گمرک ايران در اجراي اقتصاد هوشمند همراستا با شعار سازمان جهاني گمرک اقداماتي انجام داد؛ گمرک از سازمان هاي پيشرو در الکترونيکي کردن عمليات است و کاغذ از پروسه فعاليت ها حذف شد و در زمينه جلوگيري از تباني، موضوع تکميل فعاليت کارشناسان مجازي را دنبال کرد.

ميراشرفي تصريح کرد: بحث مجازي کردن خدمات را نيز داريم که در سال جاري بخشي از خدمات در قالب گمرک موبايلي ارايه شد. بحث هوشمندسازي فعاليت ها نيز دنبال شد و در ادامه فعاليت هاي مجازي گمرک، پيگيري شد و در سال جاري در توليد پلمب هوشمند موفق عمل کرديم و در حال حاضر اماکن گمرکي به پلمب هاي هوشمند مجهز شد.

وي ادامه داد: همچنين گمرکات مبدا و مقصد مجهز به تراشه‌هايي شده که بتوان اطلاعات کالا را در اختيار داشت. مير اشرفي خاطر نشان کرد: تا قبل از پايان سال نيز اميد داريم که خريد آنتن هاي آر اف آي دي در جاده ها را عملياتي کنيم و بتوانيم رصد محموله هاي گمرکي را داشته باشيم و ترانزيت هوشمند را داشته باشيم و در بعد بين المللي نيز با ترکيه و آذربايجان تجربه تير را پيش برديم که مورد تقدير جهاني قرار گرفت.

رييس کل گمرک افزود: از سويي ديگر کنوانسيون تير در مسير شرق نيز در حال توسعه است و مسير ۴۵ روزه حمل کانتينر به ۱۰ روز تا يک هفته کاهش خواهد يافت. معاون وزير اقتصاد خاطرنشان کرد: اولين محموله کنوانسيون تير هم از افغانستان به چابهار منتقل شد؛ در قالب رايزني با گمرک هند، گرجستان و آذربايجان به دنبال ايجاد کريدور الکترونيک شمال - جنوب هستيم و در فاز بعدي روسيه و هند به اين کريدور خواهند پيوست.

وي خاطرنشان کرد: بحث مديريت يکپارچه مرزي نيز با هماهنگي ۲۵ سازمان به دنبال اعمال مديريت هماهنگ هستيم که مدت زمان ترخيص و تسهيل تجارت را خواهيم داشت. ميراشرفي با اشاره به روند تجارت در ۱۰ ماه اخير، بيان داشت: با وجود تحريم ها، ۷۲ ميليارد دلار حجم واردات و صادرات بود و صادرات با ۳۵.۵ ميليارد دلار و رشد وزني ۲۰.۷ درصد به ثبت رسيد ولي ۳.۲ درصد کاهش ارزش صادرات را داشتيم.

ميراشرفي تاکيد کرد: در بحث واردات نيز ۳۶ ميليارد دلار واردات انجام شد. اين ميزان واردات ۶۰۰ ميليون دلار از صادرات پيشي گرفت. ۱۹ ميليون تن از واردات، کالاي اساسي بود و عملا در ۱۰ ماهه از ۲۸ ميليون تن واردات، ۱۹ ميليون تن کالاي اساسي بود.

وي با بيان اينکه شرکاي تجاري ايران در بخش صادرات چين با ۸.۳ ميليارد دلار، عراق با ۸ ميليارد دلار، ترکيه ۴.۱ ميليارد دلار و امارات با ۳.۷ ميليارد دلار و افغانستان با ۱.۹ ميليارد دلار مقاصد صادراتي کالاهاي ايراني بود، خاطرنشان کرد: در بخش واردات نيز شرکاي ايران چين، امارات، ترکيه، هند و آلمان مبدا کالاهاي وارداتي ايران بودند.

معاون وزير اقتصاد تصريح کرد: در عين حال، ممنوعيت واردات بيش از ۱۵۰۰ قلم کالا را نيز داشتيم. براي کمک به بخش توليد ۵۱ درصد واردات کالا در مسير سبز گمرکي قرار گرفت. از اقدامات ديگر گمرک، عضويت موقت در اتحاديه اوراسيا است و ۵ کشور اوراسيا عمدتا در شمال ايران مستقر هستند و با ايجاد تسهيلات در بنادر شمالي، مبادي ورودي کالا به کشور متنوع شد.

ميراشرفي افزود: تفويض اختيار به گمرکات اجرايي را نيز داشتيم که از اين طريق قراردادهايي منعقد شده است. بيش از ۲۱۳ شرکت دانش بنيان کشور را به عنوان فعالان اقتصادي مجاز شناسايي کرديم و عمدتا کالاهاي آنها از مسير سبز ترخيص مي شود. کمک ديگر اخذ ضمانت تا يکسال براي انجام واردات محصولات دانش بنيان است.

معاون وزير اقتصاد تصريح کرد: ايجاد کنترل هاي غيرمزاحم را نيز داشتيم و قرارداد ساخت ۵ دستگاه ايکس ري توليد داخل را دنبال کرديم که در حال حاضر ۳ دستگاه آن فعال است‌. اولين دستکاه ايکس ري کاميوني را نيز در گمرک شهيد رجايي مستقر کرديم. در سال گذشته ۴۷ دستگاه ايکس ري چمداني و ۳۰ دستگاه ايکس ري مسافري نيز ايجاد شد و ميزان تخلفات زوار در کالاهاي ممنوعه از اين طريق کاهش يافته است.

ميراشرفي بيان داشت: براي کاهش رسوب کالا برنامه ريزي کرديم و در حال حاضر واردات کالا به ۴ روز و صادرات نيز به کمتر از يکروز رسيديم که ارتقا ۴۵ پله اي در شاخص بانک جهاني اتفاق افتاد و شاخص لجستيک کشور نيز از اين طريق ارتقا يافته است. ميزان کشفيات امسال ۲ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان است که اين ميزان در سال گذشته ۸۰۰ ميليارد تومان بود. در ۱۰ ماهه اخير ۵۱۹ تن کشفيات موادمخدر داشتيم. در يک رقم هزار و ۲۹ کيلو هرويين بوده است. در ۹ ماهه در کشور نيز کل کشفيات کشور ۷۲۲ تن بود و اين غير از کشفيات گمرک است.

رييس کل گمرک ايران در ادامه اين نشست با اشاره به اينکه گمرک مجري پنجره واحد تجارت فرامرزي است، گفت: قطعي عملکرد ۲۵ سازمان مرتبط باعث بروز اشکال در سامانه خواهد شد. از اقدامات صورت گرفته، پنجره واحد اين توان را دارد که معطلي را به حداقل برساند. در زمينه بروز تخلف احتمالي در گمرک، در يکسال گذشته پرونده‌اي نداشتيم و يکسري پرونده‌هاي باز از گذشته داريم که بيش از ۱۰ پرونده است و در محاکم در دست رسيدگي قرار گرفته است.

ميراشرفي تصريح کرد: درباره مبناي ارزي در گمرک نظر دولت جلوگيري از تورم کالاهاي اساسي است و کماکان با ارز ۴۲۰۰ تومان است و پيشنهاد کالاهاي ديگر با ارز نيمايي بوده ولي دولت براي جلوگيري از تاثير در تورم، سود بازرگاني را به نحوي تنظيم کرد که کمترين اثر را در نرخ تورم داشته باشد. در عين حال گمرک پيشنهاد کرده که سودبازرگاني نصف شود.

ميراشرفي در زمينه همکاري گمرک با پليس بيان داشت: پليس امنيت در ۱۱ مبادي ورودي و خروجي حضور دارد و همکاري نزديک داريم. اخيرا پليس امنيت در مبادي بزرگ کشور در کنار گمرک مستقر است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايبِنا خاطرنشان کرد: کل سال درآمد گمرکي ۱۶ هزار ميليارد تومان است و ما اميدواريم در کل سال وصول شود و در ۱۰ ماهه نيز ۱۰ هزار ميليارد بوده و ۳ هزار ميليارد نيز ضمانت نامه داشته و نهايتا نيز هزار ميليارد تومان در سال جاري محقق خواهد شد. براي سال آينده نيز درآمد گمرک افزايش خواهد داشت و بايد منتظر نرخ نهايي مبناي ارز از سوي مجلس بمانيم.

رييس کل گمرک ايران تصريح کرد: در حال حاضر حدود ۵ هزار خودرو در گمرکات داريم که منتظر ترخيص هستند ولي مدت زمان مجاز ترخيص براي هزار خودرو که عوارض هم پرداخت کرده اند نيازمند مصوبه هستيم. براي بيش از ۳ هزار خودرو در محاکم ظن قاچاق وجود دارد که البته با حکم برائت شايد در مرحله پرداخت عوارض قرار بگيرند. ۱۳۰ خودرو براي جانبازان بالاي ۲۵۰۰ سي سي است که راي هيات عمومي ديوان عدالت اداري را دارند و ما به دنبال مجوز آن هستيم.

وي ادامه داد: همچنين حدود ۶۰۰ خودرو بعد از مصوبه وارد گمرک شده که به نظر گمرک هيچگاه احتمال ترخيص را نخواهند داشت. البته اگر وزارت اقتصاد به نتيجه برسد، امکان ترخيص بخش زيادي از خودروهاي مانده در گمرکات وجود دارد.

وي درباره موضوع ذرت هاي آلوده، بيان داشت: در سال ۹۱ و ۹۵ قرنطينه و دامپزشکي ذرت ها را مجاز به واردات دانسته بود ولي استاندارد سختگيرانه تر عمل مي کند و اين سازمان بخشي را آلوده اعلام کرد. در عين حال، گمرک حتما جمع سه مرجع را مدنظر قرار مي دهد. اخيرا ۲۰ هزار تن به يکي از کشورهاي آفريقايي بارگيري و مرجوع شد.

وي تصريح کرد: در زمينه واردات موبايل به کشور، يکي از کالاهايي است که بهترين چرخه ورود براي جلوگيري از قاچاق را دارد و طرح رجيستري براي آن اعمال مي شود. موضوع انتقال بدون ارز موبايل نيز مورد پيگيري قرار دارد ولي مواردي از رسوب اين کالا در گمرک دريافت نشده است.

وي خاطرنشان کرد: در واردات موتورسيکلت نيز دپو به دليل قاچاق بوده که توسط سازمان‌هاي کاشف کشف شده است. در بخش قاچاق معکوس نيز کالاهاي يارانه اي را داريم که بيشتر آن فرآورده هاي نفتي است که رشد قابل توجهي در کشفيات سوخت توسط گمرک داشته ايم. کشفيات ۹ ماه ورودي و خروجي ۲ هزار و ۷۰۰ ميليارد تومان بوده است.

  •