ارسال رمز پوياي پيامکي در بيشتر بانک‌ها عملياتي شد

تاریخ انتشار : 1398/11/07

معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي گفت:در حال حاضر تمامي بانک‌ها اقدامات فني لازم را انجام داده‌ و به سامانه هريم بانک مرکزي متصل شده‌اند و ارسال رمز پوياي پيامکي در بيشتر بانک‌ها عملياتي شده است.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، بانک مرکزي در راستاي تسهيل و بهبود تجربه کاربري مشتريان نظام بانکي براي استفاده از رمز دوم پويا سامانه هريم را به منظور ارسال رمز دوم يکبار مصرف از طريق پيامک ايجاد کرد و بانک‌ها موظف شدند تا اقدامات لازم را براي اتصال به سامانه هريم انجام دهند؛ بر اساس پيگيري خبرنگار ايبِنا از بانک مرکزي و مديران فناوري شبکه بانکي، تمامي بانک‌ها به سامانه هريم متصل شده‌اند و در کنار آن راهکار نرم افزاري دريافت رمز پويا را ايجاد و به مشتريان خود ارائه کرده‌اند که به معناي آمادگي شبکه بانکي براي اجراي طرح رمز دوم يکبار مصرف است. از سويي ديگر تمامي شرکت‌هاي پرداخت الکترونيک دکمه درخواست رمز پويا را به صفحات پرداخت اينترنتي و نرم افزارهاي پرداخت افزوده‌اند و در حال انجام اقدامات لازم براي اتصال و تکميل فرآيندهاي سامانه هاب شاپرک هستند.

تمام بانک‌ها به سامانه هريم متصل شدند

در همين خصوص، دکتر مهران محرميان؛ معاون فناوري‌هاي نوين بانک مرکزي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به اجراي طرح رمز دوم پويا گفت: در حال حاضر تمامي بانک‌ها اقدامات فني لازم را انجام داده‌اند و به سامانه هريم بانک مرکزي متصل شده‌اند؛ ارسال رمز پوياي پيامکي در بيشتر بانک‌ها عملياتي شده و مشتريان با تاييد شماره تلفن همراه خود مي‌توانند با فشردن دکمه درخواست رمز پويا در صفحات پرداخت اينترنتي از رمز دوم يکبار مصرفي که از سوي سرشماره بانک برايشان ارسال مي‌شود، استفاده کنند.

وي تاکيد کرد: بانک مرکزي در حال اجراي گام به گام طرح رمز دوم پويا است و از ۸ بهمن ماه به تدريج رمز ايستا براي تراکنش‌هاي بالاي ۱۰۰ هزار تومان حذف و مشتريان براي تراکنش‌هاي در مجموع روزانه کمتر از ۱۰۰ هزار تومان مي‌توانند از رمز دوم ايستا يا رمز پويا استفاده کنند و دکمه درخواست رمز نيز براي اين دسته از تراکنش‌ها فعال خواهد بود؛ با توجه به اين که ريسک تراکنش‌هاي کمتر از صد هزار تومان پايين است و حجم فيشينگ نيز پايين بوده آغاز طرح رمز پويا براي در مجموع تراکنش بالاي صد هزار تومان ضمن افزايش امنيت و کاهش کلاهبرداري‌ها سبب کاهش ريسک اجرا مي‌شود.

بررسي ايبِنا نشان مي‌دهد که با توجه به اتصال بانک‌ها به سامانه هريم، اقدامات لازم براي ارسال پيامکي رمز نيز در بيشتر بانک‌ها انجام شده و تمامي بانک‌ها به غير از چند بانک است. هم اکنون بانک‌هاي ملت، پارسيان، پاسارگاد، قوامين، سامان، تجارت، اقتصاد نوين، مهر ايران، شهر، انصار، موسسه مالي و اعتباري ملل  و ... رمز دوم پوياي پيامکي را با فشردن دکمه درخواست رمز توسط مشتري ارسال مي‌کنند و فرآيند استفاده و دريافت رمز دوم يکبار مصرف در تراکنش‌هاي بدون حضور کارت مانند خريد اينترنتي، کارت به کارت و خريد شارژ پرداخت قبوض تسهيل شده است.