ماليات بر سود سپرده هاي بانکي مطرح نبوده و نيست

تاریخ انتشار : 1398/11/16

وزير اقتصاد با بيان اينکه ماليات بر سود سپرده‌هاي بانکي مطرح نبوده و نيست، گفت: مطرح کردن اين موضوع از ابتدا هم اشتباه بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد دژپسند در نشست خبري خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار مهر مبني بر اينکه چرا ماليات بر سود سپرده‌هاي بانکي از لايحه اصلاح قانون ماليات‌هاي مستقيم حذف شد، توضيح داد: براي تدوين لايحه مذکور، چند مرحله را طي کرديم؛ به نحوي که مرحله نخست، مرحله کارشناسي بود و در مرحله دوم با دعوت از صاحب نظران دانشگاهي، دستگاه‌هاي اجرايي و بخش خصوصي در چندين جلسه پيشنهادات را بررسي کرديم و در مرحله سوم نيز، آنچه که نهايي شد را در يک گروه ديگر با حضور بنده بررسي و نهايي کرديم. در واقع لايحه يک فرآيند طولاني را براي تکميل و نهايي شدن طي کرد و اينکه مي‌گويند اين لايحه ۵ ماه در وزارت اقتصاد ماند، کذب است.

وي افزود: در هر فرآيندي افت و خيز وجود دارد و ما در جلسات، دموکراسي را رعايت مي‌کنيم و با توجه به اينکه من در آخرين مرحله، حضور داشتم مي گويم که اساساً در اين شرايط، مسئله ماليات بر سود سپرده‌هاي بانکي نه پيشنهاد بوده و نه به جمع‌بندي رسيد.

دژپسند تصريح کرد: سود سپرده، عايدي سرمايه نيست و به غلط طبقه بندي مي‌شود و اتفاقاً برعکس آن هم صادق است؛ به اين معنا که اگر سپرده را سرمايه تلقي کنيم، در شرايط تورمي ارزش آن کاهش يافته است؛ چراکه سود سپرده ملک و دارايي نيست؛ بلکه ريال است؛ اينجا است که در اين شرايط، نظر بخش غالب اقتصاددانان اين است که با توجه به حجم بالاي نقدينگي و بازارهاي غيرمولد، اگر زمينه کوچ نقدينگي فراهم شود، ضربه مهلکي به اقتصاد کشور فراهم مي‌شود. در واقع اگر زمينه کوچ نقدينگي از بازار پول به بازارهاي موازي همچون زمين و کالا برود ضربه نابخشودني به اقتصاد است.

وي گفت: ما لايحه را به صورت جمعي تدوين کرديم و اين موضوع در پيشنهاد نهايي و در جمع، مطرح نشد. در بحث ماليات بايد دقت زيادي شود. ماليات ظريف است و نبايد به عنوان يک چکش تلقي شود.

وزير اقتصاد با بيان اينکه تعيين نرخ ماليات يکي از سخت‌ترين کارها است، ادامه داد: ماليات بايد ضمن کمک به تأمين مالي دولت، به اقتصاد آسيبي وارد نکند. ما در لايحه موضوع ماليات عايدي سرمايه و استفاده از سرمايه را داريم اما دقت کرديم که اين بحث‌ها منتهي به ايجاد اختلال در بازارهاي ديگر نشود و اکنون، باز هم تاکيد مي‌کنم که ماليات بر سود سپرده‌هاي بانکي مطرح نبوده و نيست.

خبرنگار مهر گفت که موضوع ماليات بر سود سپرده‌ها در پيش نويسي که از سوي سازمان امور مالياتي منتشر شد وجود داشت؛ اما پس از ورود اين پيش نويس به وزارت اقتصاد اين موضوع حذف شد که وزير اقتصاد گفت: بنده به شما مي گويم که اين مسئله در يک پاورپوينتي که خارج از وزارت اقتصاد تهيه شده بود، در زيرمجموعه ماليات بر مجموعه درآمد تعريف شده بود و ماليات بر سود سپرده را در اين گروه دسته بندي کرده بودند؛ پس مطرح کردن اين موضوع از ابتدا اشتباه بوده است.