ثبت ۱۳ هزار تازه‌وارد در بورس

تاریخ انتشار : 1398/11/27

آمار صدور کدهاي بورسي در سال‌جاري حاکي از آن است که تعداد اين کدها از فروردين تا بهمن‌ از ۵۵ هزار به ۶۸ هزار کد افزايش يافته که تعداد کدها به ۱۱ ميليون و ۳۳۸ هزار رسيده است؛ اتفاقي که دبيرکل کانون کارگزاران بورس در مورد آن ابراز نگراني کرده و بر اين باور است که اين اتفاق خطرناک بوده و وظيفه ارکان بازار سرمايه اين است که طرف عرضه را تقويت کند.

به گزارش ايسنا، آمار صدور کدها در سال ۱۳۹۸ به اين ترتيب است که در فرودين ۵۵ هزار کد، در ارديبهشت  ۳۹ هزار کد، در خرداد  ۲۳ هزار کد، در تير  ۳۴ هزار کد، در مرداد ۴۸ هزار کد و در شهريور ۶۱ هزار کد صادر شده است.

ميزان صدور کدها در مهرماه رشد چشم‌گيري داشته و در اين ماه  ۹۱ هزار کد صادر شد. همچنين در آبان، آذر و دي به ترتيب شاهد صدور ۲۵ هزار، ۵۲ هزار و ۶۸ هزار کد هستيم؛ بنابراين کل کدهاي صادر شده از ابتداي امسال تا پايان دي ماه ۴۹۶ هزار کد و تعداد کل کدها ۱۱ ميليون و ۳۳۸ هزار کد (اين کدها به غير از دو ميليون و ۵۰۰ هزار نفري است که يونيت‌هاي صندوق هاي سرمايه گذاري دارند) است.

تعداد سهام‌داران خطرناک است

در اين راستا، روح‌الله ميرصانع - دبيرکل کانون کارگزاران بورس - در گفت‌وگو با ايسنا، درمورد تعداد سهام‌داران بازار سرمايه اظهار کرد: تعداد سهام‌داران خطرناک است. زماني که طرف تقاضا تا اين حد رشد پيدا کرده و جذب سرمايه به بازار تا اين حد توسعه پيدا کرده است و عموم مردم دارند وارد بازار مي شوند وظيفه ارکان بازار سرمايه اين است که طرف عرضه را تقويت کند در غير اين صورت باعث بالا رفتن بي دليل قيمت برخي از سهام شرکت‌ها خواهيم بود.

وي ادامه داد: منظور از تقويت طرف عرضه اين است که سازمان خصوصي سازي و شرکت‌هاي سرمايه‌گذار بزرگ را به عرضه تشويق کنيم. همچنين مقرراتي که جلوي عرضه شرکت‌ها را مي‌گيرد حذف کنيم. براي مثال مقرراتي در بازار پايه وجود دارند که مي‌گويند سهام‌داران بزرگ شرکت‌ها نمي‌توانند عرضه کنند مگر اينکه مجوز بگيرند. اين قوانين دست و پا گير است و بايد حذف شود تا سهام داران عمده بتوانند عرضه کنند.

دبيرکل کانون کارگزاران بورس با بيان اينکه مي‌توان تعداد پذيرش شرکت‌ها يا عرضه‌هاي اوليه را افزايش داد، گفت: اگر در گذشته دو هفته يا ماهي يک بار جلسات هيات پذيرش تشکيل مي‌داديم اکنون هفته‌اي دو بار تشکيل دهيم. مي‌توانيم فرايند پذيرش را تسهيل کنيم تا پذيرش بيشتر و سهم جديد وارد بازار شود.

ميرصانع اظهار کرد: بايد از اين دست موارد و سياست‌ها بايد در بازار اتخاذ شود تا طرف عرضه هم متناسب با طرف تقاضا رشد پيدا کند. اين اتفاق باعث مي‌شود قيمت‌ها بي دليل و بي رويه رشد پيدا نکند و بازار متعادل بماند. اما اگر طرف عرضه را پايين نگه داريم تبعاتي در بازار ايجاد مي شود که آسيب آن به سهام‌دار غير حرفه‌اي وارد خواهد شد.